50-vuotis synttärijuhlat tulossa! Mitä tarjoaisin?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin erilaisia pikkupaloja. Esim. rieskarullia, ruisnappeja täytteillä, paria salaattia, pasteijoita, piirakoita pieninä paloina. Itse ainakin tykkään enemmän syödä tämän tyylisiä kuin esim. oikeaa ruokaa. Lisäksi vaikka jotain juustokakkua makeaksi.
No mä sen sijaan tekisin ihan istuvan ilallisen kolmella ruokalajilla, mutta mulla onkin siihen rittävä ruokapöytä, astiat ja muutkin tilat. Mutta veikkaan, että ihan kaikilla ei ole...
Kahdellekymmenelle aikuiselle kolmen ruokalajin illallinen kotikeittiössä hygieenisesti, kylmä- ja kuumasäilytys asianmukaisena ja ruokalajien oikea-aikainen tarjoilu?
Mulla on Festivon 500l jääkaappi ja 200l pakastin. Ruokalajit kannattaa suunnitella niin, että valmistuvat n. 30-45min siitä kun edellinen nuokalaji on aloitettu, jos se nyt ei voi olla valmiina jääkaapissa. Kuvitteletkö sä, että joku pitopalvelu tekee ruuat alusta alkaen johonkin 50 hengen tilaisuuteen siinä samalla kun porukka syö? Tai ravintolassa? Sen sun pastasi spaghetti on "hyvässä" lykyssä keitetty edellisenä päivänä...
Jos pidätte juhlat kotona ja ruokaa on paljon, niin tee etukäteen suunnitelma keittiöön, sisältäen ruokien säilytys-suunnitelman.
Siis muun muassa:
- kauanko mikäkin ruoka voi olla huoneenlämmössä ja milloin on siirrettävä kylmään
- mikä on kylmätilan lämpötila (pysyykö se yhtä kylmänä ollessaan täysi)
- säilytysastiat
- miten pidät kuumana tarjottavat ruoat kuumina ja miten jäähdytät kylmäsäilytystä varten
- erityisen herkät ruoka-aineet (kala, liha, riisi, maitotuotteet, tuorejuustot ym.)
Kuka huolehtii ruokien tarjoilun ja säilytyksen, jos ei itse halua viettää juhlia keittiössä?
Lisäksi on huolehdittava:
- allergiat ja erityisruokavaliot
- erilliset valmistusvälineet eri aineksille (leikkuulaudat, veitset, kauhat, astiat)
Suunnitelma on aina hyvä olla ja kaikki tarpeellinen valmiiksi esillä, sitten voi juhlia rauhassa. Nämä voi olla useimmille itsestäänselvyyksiä ja niin sen kuuluu ollakin. Jotkut yhä tarvitsee muistuttamista ja tämä on heitä varten.
Hauskaa juhlaa! :)
Hernekeittoa, kuohuviiniä ja mustikkapiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin erilaisia pikkupaloja. Esim. rieskarullia, ruisnappeja täytteillä, paria salaattia, pasteijoita, piirakoita pieninä paloina. Itse ainakin tykkään enemmän syödä tämän tyylisiä kuin esim. oikeaa ruokaa. Lisäksi vaikka jotain juustokakkua makeaksi.
No mä sen sijaan tekisin ihan istuvan ilallisen kolmella ruokalajilla, mutta mulla onkin siihen rittävä ruokapöytä, astiat ja muutkin tilat. Mutta veikkaan, että ihan kaikilla ei ole...
Kahdellekymmenelle aikuiselle kolmen ruokalajin illallinen kotikeittiössä hygieenisesti, kylmä- ja kuumasäilytys asianmukaisena ja ruokalajien oikea-aikainen tarjoilu?
Mulla on Festivon 500l jääkaappi ja 200l pakastin. Ruokalajit kannattaa suunnitella niin, että valmistuvat n. 30-45min siitä kun edellinen nuokalaji on aloitettu, jos se nyt ei voi olla valmiina jääkaapissa. Kuvitteletkö sä, että joku pitopalvelu tekee ruuat alusta alkaen johonkin 50 hengen tilaisuuteen siinä samalla kun porukka syö? Tai ravintolassa? Sen sun pastasi spaghetti on "hyvässä" lykyssä keitetty edellisenä päivänä...
On kyllä surkeista surkein ravintola ja pitopalvelu jos tarjoaa edellisen päivän pastaa!!!
Sellaisesta ei kuulu maksaa mitään.
Ruokia prepataan eli esivalmistellaan kyllä. Tämä tarkoittaa mm. ainesten pilkkomista, kastikkeita yms.
Jotkin ruoka-aineet eivät kestä säilytystä ja ne tehdään juuri ennen tarjoilua. Mm. pasta ei ole säilytettävää vaan valmistettava juuri ennen syömistä.
Nuke tteja.