Haluaisin mennä salille mutta en ”osaa” - apuja?
Heippa! Nolo ongelma - haluaisin alkaa käydä salilla, mutta en kehtaa, koska ”en tiedä” mitä siellä tehdään :D
En siis ole eläessäni astunut sisään kuntosalille. Olen 30v., normaalipainoinen ja syömiseni ovat täysin kunnossa, mutta nyt korona-aikaan tunnen ”fläsähtäneeni” ja haluaisin jotenkin kehooni voimaa ja energiaa. Kaikki arkiurheilu, jonka koen aiemmin pitäneen minut kunnossa, on ollut etätyöaikana vähän paussilla: en ole lihonut, mutta olen väsynyt ja jotenkin löystynyt 😄
Ajatus kuntopyörällä huhkimisesta viehättää. Kävelläänkö sinne salille vaan jo loikataan pyörän selkään? Mitä muuta aloittelijan kannattaisi siellä tehdä? Olen siro enkä kaipaa ns lihaksia mutta jotain mukavaa kuntoa ylläpitävää, jossa voin vaikka samalla katsoa netflixiä kuulokkeet korvissa!
Ja ei en millään kehtaa mennä sinne suoraan kertomaan ettei mitään hajua ole ja kysymään neuvoja. Kaverinkaan kanssa en oikein halua mennä vaan kaipaan ”omaa aikaa” -harrastusta.
Kiitos jo etukäteen AV:n salijonnejen ja jennojen tuesta ja vinkeistä!
Kommentit (40)
Mene ryhmäjumppaan aloittelijoille tyyppi Body pump.
Minä otin synnytyksen jälkeen muutaman pt:n tapaamisen, ja treenasin hänen antamalla ohjelmallaan jonkun aikaa.
Siitä oppi hyvän pohjan, ja myöhemmin pystyi tekemään muutoksia kun ymmärsi kuvion.
Suosittelen kyllä, ei treenissä ole kauheasti järkeä jos vaan menee jotain heilumaan sinne, syö mitä sattuu jne.
Etsi netistä ohjeita ja pohdi vielä vähän, mitä tavoitteita sinulla on ja minkä tyyppisiä liikkeitä voisit lähteä kokeilemaan. Kuntopyörän polkemisen lisäksi kannattaa harkita vähintään keskivartalon ja liikkuvuuden treenaamista.
Laita sitten salille viestiä tai kävele sisään ja kysy heiltä tarjousta. 2-3 ohjausta alkuun ja sitten vaikkapa muutaman kuukauden päästä seraava, kun olet päässyt alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt salilla kuntopyörää. Siitä tunnistaa kyllä tyypit jotka ei tiedä yhtään mitä ovat tekemässä ja salilla käydään ilman mitään päämäärää ja tavoitteita. Näytetään 5 vuoden päästä ihan samalta kuin ensimmäisenäkin päivänä.[/quote]
Yäk, miltä sitten pitäisi näyttää? Joltain rumalta lihaskimpultako?
Oikeanlainen lihastreeni kiinteyttää kropan ja saa sinut näyttämään ryhdikkäämmältä. Pelkkä aerobinen liikunta ei usein tätä tee.
Varsinkin naisilla on sellainen kuvitelma, että jos alat nostamaan jotain 4kg käsipanoja niin sinulle heti tulee isot lihakset. Juu ei, siihen tarvitaan kovaa työtä ja vähintään 4-6 kertaa viikossa salilla käyntiä ja tarkkaa ohjelmaa, että saat edes hitusen näkyvät lihakset. Puhumatta että niiden käsipainojen pitää olla todella painavat, että lihakset alkaa kunnolla kasvamaan.
Mä olen saanut nyt lihastreenillä mun takapuolta ryhdistäytymään ja pyöreämmäksi aiemmasta lättäpepusta. Sekä selässä ei ole enää sellaisia makkaroita.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt salilla kuntopyörää. Siitä tunnistaa kyllä tyypit jotka ei tiedä yhtään mitä ovat tekemässä ja salilla käydään ilman mitään päämäärää ja tavoitteita. Näytetään 5 vuoden päästä ihan samalta kuin ensimmäisenäkin päivänä.
Mun päämäärä on nyt ja aina ollut olla terve ja toimintakykyinen ja pärjätä hyvin arjessa vielä iäkkäänäkin. En tiedä miten se muuttaisi ulkonäköä vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt salilla kuntopyörää. Siitä tunnistaa kyllä tyypit jotka ei tiedä yhtään mitä ovat tekemässä ja salilla käydään ilman mitään päämäärää ja tavoitteita. Näytetään 5 vuoden päästä ihan samalta kuin ensimmäisenäkin päivänä.
Miksi et? Minä teen vuorotellen alkulämppää pyörällä, soutulaitteella tai crosstrainerilla.
Kaikki ei käy salilla ulkonäkönsä takia. En minäkään ymmärrä sellasta fiilispohjalta treenailua, mutta jos tavoitteena on vain saada liikuntaa ja liikettä lihaksille, niin mikäpä minä olen toisten tavoitteita dissaamaan. Omalla salillani todella iso osa ihmisistä on keski-iän ylittäneitä ja minä luulen, että heillä on tavoitteena toimintakyvyn ylläpito (useimmilla on kyllä ohjelma, niin että ei ne ihan päämäärättömiä ole), eikä ulkonäkö. Mulla päämääränä on lisätä voimaa ja ylläpitää toimintakykyä (vaikka olenkin vasta varhaiskeski-ikäinen), enkä osaa sanoa onko mulla ulkonäkö nyt mitenkään tässä muuttunut. Jaksan kyllä tehdä isommilla painoilla, niin kaipa tää ihan hyvin on mennyt suunnitelman mukaan :)
Tuu vaan höntsään meidän muiden tavisten kanssa! Ei kannata välittää noista salihirmuista, nekin on ihan mukavia, yleensä. Eikä kukaan pahemmin kiinnitä toisiin huomiota, ihan ite siellä saa reenata ja just sitä, mitä itse haluaa.
t. vuosia salilla käynyt, mutta missään ei näy :)
Ps. ehkä kuitenkin kaiken läskin alla on vähän enemmän lihasta ja itsellä on parempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan juuri siitä, miksi haluat alkaa "käydä salilla", eihän se "käyminen" eli ko. tiloissa oleskeleminen itsessään vaikuta mihinkään. Mitä toivot ja odotat salilla käymiseltä?
Ja itse (toki muitakin näkemyksiä varmaan on) näen siis salilla käymisen lähinnä lihasvoiman kehittämisenä. Eli nostellaan painoja ja/tai käytetään kuntosalilaitteita. Itse olen siihen tykästynyt, on kiva huomata kun voimistuu ja kehittyy, mutta se ei ole kaikille mieluinen laji, eikä kaikkien tarvi eikä kannata "käydä salilla" jos ei siitä tykkää. On muitakin ihan yhtä hyviä tapoja liikkua, vaikka kuntosali onkin nykyään trendikäs juttu.
Mutta jos kiinnostaa kokeilla, niin kokeile ihmeessä! Itseä kyllä jännitti mennä kuntosalille ensimmäistä kertaa, pelkäsin että kaikki näkevät minun olevan ihan uuno, mutta hetken päästä unohdin jo jännittää. Kaikki siellä säätävät jotain omaansa. Itse selvitin etukäteen, mitä liikkeitä aion tehdä, ettei menisi päämäärättömäksi haahuiluksi, mutta moni varmaan myös menee vain ja kysyy henkilökunnalta että mitä täällä tehdään, ja vähitellen itselle sitten valkenee, mitä haluaa.
Ja kuten jo sanottiin, ei niitä lihaksia mitenkään vahingossa tule, naiselle varsinkaan. Eikä naisista (tai miehistäkään) kyllä pitkänkään salitreenauksen seurauksena tule mitenkään silmiinpistävän lihaksikkaita jos ei oikeasti omistaudu treenaamiselle todella vahvasti ja/tai käytä steroideja.
Vierailija kirjoitti:
Tuu vaan höntsään meidän muiden tavisten kanssa! Ei kannata välittää noista salihirmuista, nekin on ihan mukavia, yleensä. Eikä kukaan pahemmin kiinnitä toisiin huomiota, ihan ite siellä saa reenata ja just sitä, mitä itse haluaa.
t. vuosia salilla käynyt, mutta missään ei näy :)
Ps. ehkä kuitenkin kaiken läskin alla on vähän enemmän lihasta ja itsellä on parempi olo.
Ihanaa juuri tällaista rohkaisua vähän toivoin 🥰 ulkonäkö ja ruokavalio on tosiaan kunnossa, huomaan vain että etätyö on vienyt ”höntsät arjen kävelylenkit” ja sellaiset ja saaneet minut väsyneemmäksi. Pitäisi saada vähän motia lähteä kotoa urheilemaan ja ylläpitää terveitä elämäntapoja. Ujostuttaa vaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
=D Kuntosaliharrastus on tainnut aiheuttaa vaan muutosta huonompaan. Mielellään ottaisin sen parikymppisen tanssijan vartalon, joka minulla oli, kun ensimmäistä kertaa elämässäni menin kuntosalille. Onneksi näin keski-ikäisenä tavoitteet eivät ole vaan ulkonäössä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kyllä siitä salilla käymisestä saa enemmän irti kun tietää mitä tekee. Itse käyn about 3 krt viikossa, mulla on erilaisia ohjelmia mitä vaihtelen että kroppa saa erilaista ärsykettä. Cardion teen cardiona, eli muualla kuin salilla (nyrkkeily, lenkkeily). Alottelijalle suosittelisin PT ehkä 1 tai 2 krt ja sit siihen ohjelma millä pääsee alkuun.
Niin ja olen keski-ikäinen (46v), ihan tikissä 🤭
T. 32
Sun pitäis olla tosi rikas että saisit lihasta syötyä luiden ympärille. sekä ahkera.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta ilman lihomista tai lössähtämistä on mielestäni ihan hyvä saavutus urheilulle. Kyllähän se riippuu alkutilastakin, mitä salilla saa aikaan.
En tosiaan maksaisi enkä edes vaivautuisi menemään salille katsomaan elokuvia! Sori nyt ap mutta osta kotiin kuntopyörä jos haluat vain haaveilla. Salille mennään treenaamaan ja hikoilemaan.
Menin salille ekan kerran 16-vuotiaana. Olin katsonut netistä ohjevideoita ja salilla tarkkailin miten muut tekee. Ei siinä sen kummempaa.
Mene eka kerralla ihan vain tutustumaan saliin. Siellä todennäköisesti on jotain perusohjeita laitteiden käyttöön ja turvallisuuteen liittyen. Tee jotain kevyitä harjotteita. Ehdit tekemään oikean ohjelman sitten myöhemminkin kun alkaa muodostumaan jotain kuvaa.
Protip: alkuun kannattaa muutenkin aloittaa kevyemmin sillä muuten paikat medee todella kipeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä käyttänyt salilla kuntopyörää. Siitä tunnistaa kyllä tyypit jotka ei tiedä yhtään mitä ovat tekemässä ja salilla käydään ilman mitään päämäärää ja tavoitteita. Näytetään 5 vuoden päästä ihan samalta kuin ensimmäisenäkin päivänä.[/quote]
Yäk, miltä sitten pitäisi näyttää? Joltain rumalta lihaskimpultako?
Ihan kuin olisi vain kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on ruma lihaskimppu :D
Lihakset eivät ihan vähällä kasva.