Mitä lääkettä migreeniin raskauden aikana?
Mitä lääkkeitä lääkäri on sinulle määrännyt? Auttoivatko lääkkeet? Painin itse lääkityksen kanssa ja etsin sopivaa...
Kommentit (6)
2. kolmanneksella saa käyttää myös ibuprofeenia (Burana), mikäli se auttaa paremmin kuin Panacod, mutta viikosta 32 lähtien ibuprofeenia ei enää pitäisi käyttää.
Mulla mikään näistä ei auta juuri paskaakaan, mutta minkäs teet. Panadolia ja Panacodia käytän vaihdellen ja koitan vaan kestää. Jos kohtauksia on tosi usein, voi ajatella beetasalpaajaa estolääkitykseksi päivittäin. Täsmälääkkeistä ei juuri tiedetä tarpeeksi, sanotaan että sumatriptaanista on "jonkin verran kokemuksia" mutta henkilökohtaisesti en ole kyllä uskaltanut siihen lähteä.
T. odottava lääkäri
Itsellä alkoi migreenit vasta raskausaikana ja synnytyksen jälkeen niitä oli kerran kuussa. Olivat hormonaalisia. Paras särkylääkeyhdistelmä minulle on burana (600) + panadol samaan aikaan nautittuna. Akupunktion aloituksen jälkeen en ole tarvinnut mitään lääkkeitä 7 kk, sillä elämäni on ollut täysin migreenitöntä. Suosittelen kaikille, sillä minulla on auttanut myös kaikkiin muihin vaivoihin (selkäsärkyyn, poskiontelontulehdukseen). Akupunktiolla hoidetaan aina sitä kohtaa mikä minulla mättää ja on tehonnut.
Mullakin toimi akupunktio, ennen raskautta kärsin migreenistä aika useinkin ja kun jätin estolääkityksen pois, kohtaukset tietysti aluksi pahenivat. Mutta akupunktiosta oli iso apu! Meillä sitä antaa ihan terveyskeskuksessa lääkärikin, siellä kävin pari kertaa ja sitten yhdellä ihan asiaan perehtyneen vastaanotolla.
Yksi vaihtoehto on myös laserakupunktio, mutta itselläni tuo ei (ainakaan ennen raskautta) auttanut migreeniin. Muuten siitä kyllä on monille apu moneen eri vaivaan.
mutta onneksi kohtaukset loppuivat.
Ekalla kolmanneksella ei ollut migreeniä ja senkin jälkeen tosi harvoin, Buranaa otin.
Mutta kerran kun vähän yritti tulla migreeni, niin menin sattumalta suihkuun ja yllättäen se auttoi. Sen kuomin menin aina suihkuun jos raskaana ollessa pää tuli kipeäksi. Ei todellakaan ole muuloin kuin raskaana migreeniin tuo suihku auttanut, mutta ei ole kovin kallis ja vaarallinen lääke kokeilla, jos vaikka muillakin auttaisi ;-)
Ei tietenkaan auta yhtaan, joten muutama paiva kuukaudesta kuluu pimeassa huoneessa peittojen alla. Kuulemma pitaisi vaan yrittaa elaa sen kanssa 9kk..