Joutuuko toimeentulotuesta maksamaan itse vuokra osuuden?
Jos asumistuen jälkeen itse maksettaviksi jää N. 170 euroa, joutuuko sen maksaa saamastaan toimeentulotuesta?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Taa näitä ihania "kyllä pitää jäädä käteen niin ja niin paljon" -juttuja.
Minun asumistukeni menee kokonaisuudessaan vuokraan, tietysti. Myös toimeentulotuki menee kokonaisuudessaan vuokraan. Työmarkkinatuesta menee melkein satanen vuokraan. Tämä ei edes ole kokonainen asunto, vaan suihkuton ja vessaton asuntolahuone, johon minut on osoitettu. Tervetuloa köyhän pitkäaikaistyöttömän todellisuuteen.
Ei kai sentään sekä toimeentulo- että työmarkkinatukea?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ropo, joka sun tilille kilahtaa on sun ja koska asumistuki kattaa aina vain osan asumisesta (max 80%) niin kyllä - ihan sinä itse ole se joka huolehtii että loppuosakin vuokrasta tulee maksettua.
Siis tuollaisella kummallisella ajattelullako sitä vuokrarästiä kerääntyy?
Olet väärässä kummallinen ajattelija!
Nyt ei taida olla paikalla kirjoittajia, jotka trollaavat aina "saan 800€ vuokraan, kaikki maksetaan, lääkkeet, ruuat, netit ja puhelimet ja vielä saan 540€ taskurahaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun asumistukeni menee kokonaisuudessaan vuokraan, tietysti. Myös toimeentulotuki menee kokonaisuudessaan vuokraan. Työmarkkinatuesta menee melkein satanen vuokraan. Tämä ei edes ole kokonainen asunto, vaan suihkuton ja vessaton asuntolahuone, johon minut on osoitettu. Tervetuloa köyhän pitkäaikaistyöttömän todellisuuteen.
Onkohan sinun tapauksessasi alennettu toimeentulotuki? Jos et esim. hae aktiivisesti töitä, niin täyttä tt-tukea ei myönnetä.
Jos asut asuntolassa, syynä on todennäköisesti päihdehistoriasi. Kaikki ei ole yhteiskunnan syytä.
Mitään ei ole alennettu. Olen hakenut töitä aktiivisesti jo vuosia. Päihteitä en käytä ollenkaan. Tätä puolta yhteiskunnasta ei tunneta lainkaan, enkä minä halua tuoda naamaani malliesimerkiksi valistamaan esimerkiksi juuri sinun kaltaisiasi luulojen uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sentään sekä toimeentulo- että työmarkkinatukea?
Kyllä. Nämä asiat eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia kuin yleisesti uskotaan. Näissä asuttamiskuvioissa liikkuvat isot rahat, jotka siis eivät päädy asujan taskuun.
Kylläpä ap: lle taas sattuu ja tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinun tapauksessasi alennettu toimeentulotuki? Jos et esim. hae aktiivisesti töitä, niin täyttä tt-tukea ei myönnetä.
Jos asut asuntolassa, syynä on todennäköisesti päihdehistoriasi. Kaikki ei ole yhteiskunnan syytä.
Mitään ei ole alennettu. Olen hakenut töitä aktiivisesti jo vuosia. Päihteitä en käytä ollenkaan. Tätä puolta yhteiskunnasta ei tunneta lainkaan, enkä minä halua tuoda naamaani malliesimerkiksi valistamaan esimerkiksi juuri sinun kaltaisiasi luulojen uhreja.
Joku syy siihen kuitenkin on ettet saa täyttä tt-tukea.
Jäisipä minullekin käteen yli 500€ /kk kaikkien menojen jälkeen.Olen töissä.Ei ihme, että Suomen pitää ottaa niin hemmetisti velkaa, jotta kaikki kela-ja sossumenot saadaan katettua.Suomen vasemmistohallituksen tavoitteena on, että kaikilla olisi sama elintaso riippumatta siitä oletko töissä tai työttömänä.Nostetaan työssäkäyvien veroja, jotta kaikki saa saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku syy siihen kuitenkin on ettet saa täyttä tt-tukea.
Saanhan minä. Se vain ei riitä koko vuokraan. Tietty prosentti vuokrasta on aina maksettava itse. Joillakin se on parikymppiä, minulla enemmän.
Ei hitto mä painan niska limassa töitä kaiket päivät ja jää vähemmän käteen. Lääkkeet vie ison siivun.
Vierailija kirjoitti:
Jäisipä minullekin käteen yli 500€ /kk kaikkien menojen jälkeen.Olen töissä.Ei ihme, että Suomen pitää ottaa niin hemmetisti velkaa, jotta kaikki kela-ja sossumenot saadaan katettua.Suomen vasemmistohallituksen tavoitteena on, että kaikilla olisi sama elintaso riippumatta siitä oletko töissä tai työttömänä.Nostetaan työssäkäyvien veroja, jotta kaikki saa saman verran.
Älä usko kaikkea, mitä netistä luet. Tämä aihe on aivan erityisesti trollien mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto mä painan niska limassa töitä kaiket päivät ja jää vähemmän käteen. Lääkkeet vie ison siivun.
No jää työttömäksi. Mitä valitat
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun joskus kohdallesi sattuu työttömyys niin tietysti ne tuet pitää äkkiä ottaa takaisin. Suomessa ei ole muuten työpaikkoja kaikille työttömille.
Esimerkiksi minun tapaukseni. Vuokra 480 e. Asumistuki 320 e eli "itse" maksettavaa työmarkkinatuesta/tt-tuesta jää 160 e. Perustoimeentulotukea saan 95 e. Määrä laski noin 30-40 e sen jälkeen, kun olin ollut vuoden työttömänä eli se vuoden 13. työmarkkinatuki laskettiin mukaan. Mitään leikkauksia tai tukien takaisinmaksuja ei tehdä kohdallani. Työmarkkinatuki nettona 550 e miinus tuo 65 e vuokraa mikä jää perustoimeentulotuen jälkeen = 485 e on se summa mikä jää laskuihin, syömiseen, kulkemiseen jne. Tämä ei ole valitusvirsi, ettenkö sillä pärjäisi vaan esimerkki, että ei kaikille jää sitä päälle 500 e minkä sanotaan jäävän ja tämä johtuu liian kalliista vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minun tapaukseni. Vuokra 480 e. Asumistuki 320 e eli "itse" maksettavaa työmarkkinatuesta/tt-tuesta jää 160 e. Perustoimeentulotukea saan 95 e. Määrä laski noin 30-40 e sen jälkeen, kun olin ollut vuoden työttömänä eli se vuoden 13. työmarkkinatuki laskettiin mukaan. Mitään leikkauksia tai tukien takaisinmaksuja ei tehdä kohdallani. Työmarkkinatuki nettona 550 e miinus tuo 65 e vuokraa mikä jää perustoimeentulotuen jälkeen = 485 e on se summa mikä jää laskuihin, syömiseen, kulkemiseen jne. Tämä ei ole valitusvirsi, ettenkö sillä pärjäisi vaan esimerkki, että ei kaikille jää sitä päälle 500 e minkä sanotaan jäävän ja tämä johtuu liian kalliista vuokrasta.
Juuri näin. Näissä keskusteluissa on liikuttavan paljon ihmisiä, jotka katsovat jotakin Kelan taulukkoa ja uskovat, että se on pyhä totuus ja pätee aivan kaikkiin ja kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki maksetaan neljän viikon jaksoissa, eli laskennallisesti se on enemmän kuukaudessa kuin tuo 550€ netto. Tällöin 593€ - 65€ = 528€ joka on itse asiassa enemmän kuin toimeentulotuen perusosa 514,82€.
Et joudu, kunhan osoitat asuntohakemuksilla ttt-hakemuksen liitteinä että haet halvempaa asuntoa. Tämä selviää myös toimeentulotukipäätöksestä kunhan tarkkaan luet.
Yleensä nuo hakemukset pitää toimittaa 3-6kk välein. Eli ei välttämättä joka hakemukseen.
T: 7 vuotta "ylikalliissa" asunnossa, ja koko ajan ttt täysimääräisenä
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei taida olla paikalla kirjoittajia, jotka trollaavat aina "saan 800€ vuokraan, kaikki maksetaan, lääkkeet, ruuat, netit ja puhelimet ja vielä saan 540€ taskurahaa"?
Saan 890e vuokraan, ja ttt-perusosan 500e ja rapiat, lisäksi maksetaan julkinen terveydenhuolto sekä reseptilääkkeet julkiselta, sähkölasku ja kotivakuutus.
Ruoka, netti ja puhelimet pitää itse maksaa tuosta 500 eurosta.
Harkinnanvaraista olen joskus hakenut eri juttuihin, mutta sain viimeksi yli 10 vuotta sitten kun muutin.
T: tuo sama "7 vuotta ylikalliissa asunnossa ja ttt täysimääräisenä"
Lähetä viesti kelaan ja kysy sieltä miksi omavastuuvuokrasi on noin korkea.