Jos on tipattomalla, voiko juoda olutta, jossa 0,3% alkoholia?
Missä muissa juomissa on sen verran?
Hedelmämehuissa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme suhtautuminen alkoholiin suomalaisilla. Voihan siihen suhtautua ihan asiallisestikin. Maksan kannalta sokeri on yhtä paha kuin alkoholi. Silti sokerista ei syyllistetä ihmisiä yhtä paljon kuin alkoholista. Edes tupakasta ei syyllistetä yhtä paljon!
Missä maailmassa sinä elät? Ensinnäkään sokeri ei ole läheskään yhtä paha maksan kannalta (ja on syytä miettiä myös muita sisäelimiä - alkoholi vahingoittaa suunnilleen kaikkia). Toiseksi, Suomessa ei todellakaan syyllistetä alkoholista; verrattuna useimpiin maihin Suomessa on äärimmäisen hyväksyttyä sosiaalisesti dokata todella reippaasti, humalahakuisesti ja usein. Maanantain krapularokulit on ihan suht hyväksyttyjä, muistin juominen ihan perusmenoa.
Alkoholin käyttöä aletaan katsoa pahalla ainoastaan jos on alkoholisti joka ei käy töissä ja/tai on äiti.
Tämä.
Aloitukseen: ihan itse toki tekee säännöt. Joisinko itse? Kyllä. Alle 1% joisin mukisematta, ykköstä en vaikka ei silläkään känniin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ylipäätänsä on tipattomalla, on jo mielessään myöntänyt olevansa alkkis, ja ei ole syytä ottaa alkoo ollenkaan. Jos alko ei ole ongelma, ei moisia "tipatomia" ole tarpeen edes miettiä.
No ei. Moni on tipattomalla laihdutusmielessäkin, alkossa on paljon kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ylipäätänsä on tipattomalla, on jo mielessään myöntänyt olevansa alkkis, ja ei ole syytä ottaa alkoo ollenkaan. Jos alko ei ole ongelma, ei moisia "tipatomia" ole tarpeen edes miettiä.
Olen eri mieltä. Tipattomat sopii nimenomaan ihmisille jotka eivät ole alkoholisteja, mutta haluavat esim terveyssyistä vähentää omaa alkoholin kulutustaan.
Alkoholistille tipaton on yhtä tyhjän kanssa. Se joko epäonnistuu, tai sitten pahimmassa tapauksessa "todistaa" alkoholistille ettei hänellä ole ongelmaa, ja sitten se jatkaa rankkaa ryyppäämistä heti 1.2. kello 00:01
Nimenomaan. Tipaton tammikuu pidetään just joulun jälkeen, kun on tullut usein jo kuukauden ajan syötyä ja juotua liikaa, monet pikkujoulut käyty, joulupyhät, monet kutsut, uusi vuosi,... Monethan pitää tammikuussa sen lisäksi myös sokerilakon.
0,3% yhdestä 0,33l on kyllä vähintään yksi tippa, eli ei.
Vierailija kirjoitti:
No joko sä haluat olla juomatta alkoholia tai sitten et halua. Jos olet tipattomalla kuten sen muut ymmärtää niin et voi juoda mitään alkoholia sisältäviä juomia. Tai jos juot, niin et ole enää tipattomalla.
Ja eihän sillä tipattomalla ole kenenkään pakko olla. Ihan on oma valinta se. Muut ei voi päättää sitä toisen puolesta eikä myöskään olla sillä toisen puolesta. Sama juttu kuin röökilakon/polttamisen lopettamisen kanssa. Sen voi päättää vain itse ettei enää tahdo polttaa eikä se onnistu vain tois(t)en mieliksi.
Alkoholia on vaikka missä. Esim. hapanmaitotuotteissa, hapatetuissa ruoissa, kuten hapankaalissa ja kim chissä, kypsissä hedelmissä jne. Mutta niin merkityksettömiä määriä, ettei se vaikuta mitenkään.
Kefiirissä esim. voi olla noin 0,1 tilavuusprosenttia alkoholia, mutta ei siitä kukaan humalaan tule.
Tuollainen olut, missä on alkoholia 0,3 prosenttia, ei ole alkoholijuoma, eikä sillä pääse edes pieneen hiprakkaan vaikka kuinka latkisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä keskustelu!
Ihan järjetön keskustelu.
Yhden alkoholiannoksen lasketaan sisältävän noin 12 grammaa alkoholia. Saadaksesi tämän määrän tuosta alkoholittomista oluesta, joutuisit juomaan sitä 4 litraa, eli 8 isoa tuoppia.
Tullin mielestä alkoholijuomiksi lasketaan juomat, joissa on yli 2,8 tilavuusprosenttia alkoholia.
Siis silloin tällöin yksi 0,33 litran pullollinen, ehkä 2 viikossa. Ei enempää. Ap
Tietoa esim. sokerista maksan kuormittajana.
https://www.terve.fi/artikkelit/80360-maksan-voi-tuhota-moni-muukin-ain…
Jos ja kun alko on ongelma niin moni ei itse huomaa eikä mietikkään tipatonta. Ei mulla ongelmaa. Otan vaan muutaman muutamana iltana ja pieksän eukon ja penskat. Itse kerjäsivät.