Pyöräilijät pääkaupunkiseudulla!
Voisitteko arvon pyöräilijät opetella edes ne helpoimmat liikennesäännöt?
1. Te ette saa ajaa jalkakäytävällä. Jos ei ole pyörätietä, teidän tulee ajaa maantiellä.
2. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain, pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa.
3. Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty, pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella.
Ja vielä autoilijoille! Te ette saa ajaa pyörätiellä ettekä parkeerata sinne!!!!!! Luulisi olevan simppeli asia, mutta kun ei näemmä ole!!!!
Sori. Vituttaa vaan, kun kävelin äsken oikeaoppisesti ja pyöräilijät ajoi väärin, ja ne kehtasi vielä mulkoilla minua, vaikka itse rikkoivat sääntöjä.
Hyvä ja simppeli linkki pyöräilijöille
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:06"]
hehee, idiootit pyöräilijät alapeukuttaa taas :D
[/quote]
Ei vaan alapeukutan ihan asiavirheiden vuoksi. Esim. auton saa kyllä lyhyeksi ajaksi pysäköidä pyörätiellekin. Voisi ap:kin kerrata näitä liikennesääntöjä jos kerran niiden osaamista muiltakin edellyttää.
[/quote]
erotatko sinä parkeeraamisen ja lyhyeksi ajaksi pysäköimisen toisistaan?
[/quote]
Tietenkin erotan. Toinen on puhekieltä ja toinen on virallinen termi.
Ja sinä yhdistetyllä kevyeenliikenteenväylällä kävelevä.
1) kävele väylän reunassa, älä keskellä
2) älä hypi keskelle väylää tai vaihda puolta katsomatta taaksesi
3) pidä koirasi ja lapsesi kurissa äläkä päästä niitä hyppimään väylällä miten sattuu
4) kun pyöräilijä kilisyttää kelloa tai pyytää ystävällisesti väistämään niin väistä äläkä vittuile
Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:06"]
hehee, idiootit pyöräilijät alapeukuttaa taas :D
[/quote]
Ja idiootit kävelijät luulee että ovat sen yhdistetyn kevyenliikenteenväylän kunikaita ja saavat kävellä ja vallata sen ihan miten haluaa!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:48"]
2. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain, pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa.
[/quote]
Voi kun te jalankulkijatkin muistaisitte tämän...
Pääkaupunkiseudulla ei ole maanteitä.
Argh, täällä myös yksi jota ärsyttää nuo pyöräilijät jotka viis veisaavat liikennesäännöistä! Voisiko poliisi ottaa nyt koulujen alettua jonkun tehoratsian ja sakottaa kaikkia pyöräilijöitä jotka ajavat jalkakäytävällä? Itsekin pyöräilen paljon, joten en ymmärrä miten se voi olla niin vaikeaa lukea niitä liikennemerkkejä jotka osoittavat missä saa pyöräillä ja missä ei.
Ärsyttää kans vähän täällä Varkaudessa että kun oon ite pyöräilemässä ja oon nähny että täällä aika monet omistaa koiran tai useammankin kappaleen koiria ja kävelyttää niitä melkein keskellä jalkakäytävää. Samoin kun jotkut ihmiset jää rasittavasti juttelemaan toisilleen keskellä tietä. Ei millään pahalla mutta vois ihmiset hankkia aivot.
T: 21-vuotias nuori mies
Jalkakäytävällä pyöräily johtuu ihan puhtaasti siitä, että kun joka toinen kadun reunassa kulkeva reunakivellä erotettu väylä on pyörätie ja joka toinen jalkakäytävä (ja väylän status vaihtuu pahimmillaan korttelin välein), niin pyöräilijät tottuvat pitämään sitä omana paikkanaan. Myös pyöräteiden kyltitys on yleisesti aika puutteellista (mikä vielä vähemmän houkuttelee noudattamaan sääntöjä sataprosenttisesti) ja varsinkin (isojen) liittymien välillä kadulle saavuttaessa on usein ihan mahdoton sanoa onko se väylä pyörätie vai jalkakäytävä. Nykyään liikennekulttuurissa pyöräilijät on aika totaalisesti niputettu yhteen jalankulkijoiden kanssa "kevyeksi liikenteeksi" (ennen vanhaanhan pyöräilijät olivat ajoneuvoja ja ajoivat aina ajoradalla), niin tietenkin silloin mennään sitä samaa väylää kuin jalankulkijat.
Jos haluttaisiin, että jalkakäytäväpyöräily loppuisi niin silloin kaikki yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet pitäisi poistaa ja korvata ajoradan reunassa olevilla pyöräkaistoilla (samalla tavalla kuin vaikka Tanskassa ja USA:ssa). Mutta tietenkään näin ei tule tapahtumaan, vaan sekoilu vaan jatkuu.
Eilen meinasi hermot mennnä Paciuksenkadulla kun idiootit ajoivat täysillä jalkakäytävällä. Pyörätie on toisella puolella katua mutta näille idiooteille on ilmeisesti liian vaikeaa mennä toiselle puolelle.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]
Ärsyttää kans vähän täällä Varkaudessa että kun oon ite pyöräilemässä ja oon nähny että täällä aika monet omistaa koiran tai useammankin kappaleen koiria ja kävelyttää niitä melkein keskellä jalkakäytävää. Samoin kun jotkut ihmiset jää rasittavasti juttelemaan toisilleen keskellä tietä. Ei millään pahalla mutta vois ihmiset hankkia aivot. T: 21-vuotias nuori mies
[/quote]
Kävelisit niin saisit paljon parempaa liikuntaa ja ehkä laihtuisitkin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"]
Eilen meinasi hermot mennnä Paciuksenkadulla kun idiootit ajoivat täysillä jalkakäytävällä. Pyörätie on toisella puolella katua mutta näille idiooteille on ilmeisesti liian vaikeaa mennä toiselle puolelle.
[/quote] Lol mä tiedän tän paikan! olen itsekin joskus sanonut pyöräilijälle että pyörätie on tien toisella puolella ja saanut vihat niskaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"]
[/quote] Lol mä tiedän tän paikan! olen itsekin joskus sanonut pyöräilijälle että pyörätie on tien toisella puolella ja saanut vihat niskaan.
[/quote]
Mutta jotenkin se matka sinne toiselle puolelle on näille ressukoille niin vaikea.
Nykyään pyöräiljät eivät vaan ole tottuneet ajamaan ajoradalla, minkä vuoksi mennään jalkakäytävää (tai usein myös ihan siksi, että ei tiedetä sen olevan jalkakäytävä). Niitäkin tapauksia on paljon, missä selvästi pyörätien näköisten väylien kaikissa risteyksissä ei ole pyörätien merkkejä tai on vain toiseen suuntaan, mutta siltä kukaan pyöräilijä ei yhden korttelin välille poikkea ajoradalle, vaikka laki sitä edellyttäisi. Pikku hiljaa tämä ongelma tulee katoamaan, koska erillisiä jalkakäytäviä ei enää nykyään rakenneta, vaan kaikki uudet reitit ovat nykyään pyöräteitä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:05"]
Ärsyttää kans vähän täällä Varkaudessa että kun oon ite pyöräilemässä ja oon nähny että täällä aika monet omistaa koiran tai useammankin kappaleen koiria ja kävelyttää niitä melkein keskellä jalkakäytävää. Samoin kun jotkut ihmiset jää rasittavasti juttelemaan toisilleen keskellä tietä. Ei millään pahalla mutta vois ihmiset hankkia aivot. T: 21-vuotias nuori mies
[/quote]
Kävelisit niin saisit paljon parempaa liikuntaa ja ehkä laihtuisitkin.
[/quote]
Sori mutta tykkään enemmän pyöräillä kun oon tottunu viime vuosina siihen kun oon koulumatkan kulkenu pyörällä vähän maaseutumaisemmassa ympäristössä.
T: 21-vuotias nuori mies
Pari episodia idiooteista pöyräilijöistä:
Toivottavasti nämä Hämeenkadun sankaripyöräilijat jäävät joskus oikeasti auton alle. Joka kerta "kun minä saan ajaa autotiellä jäbäleisson-citypyöräilijä" ajaa Hämeentiellä (yleensä bussikaistalla) tulee vaaratilanteita.
Eilen tuli todistettua (varmaan näitä samoja citypöyräilijöitä) ihmeellistä aivotoimintaa. Kansallisteatterin vieressä rännikadulla auto taskuperuuttaa parkkiruutuun ja minä odotan omassa autossa perässä että tie vapautuu. Parkkeerauksen aikana kolme pyöräilijää ehti mennä autojen välistä ja tehdä hätäkamikaze väistelyt kun parkkeerava auto peruutti.
Jätän toiseen ketjuun avautumiset kokemuksista pyöräilijänä esim yhdistetyllä kävely/pyörätiellä rattailla liikenteessä olevasta mammasta, jolla rattaissa matkustavan lapsen lisäksi vapaana villisti ravaava kersa ja kaksi eri suuntaan menevää rakkia flex-hihnan päässä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:37"]
Pari episodia idiooteista pöyräilijöistä:
Toivottavasti nämä Hämeenkadun sankaripyöräilijat jäävät joskus oikeasti auton alle. Joka kerta "kun minä saan ajaa autotiellä jäbäleisson-citypyöräilijä" ajaa Hämeentiellä (yleensä bussikaistalla) tulee vaaratilanteita.
[/quote]
Onko Hämeentiellä mielestäsi sitten pyöräily kielletty? Jos kadulla on jalkakäytävät (eikä pyöräteitä tai pyöräkaistoja), niin sitten käytetään ajoradan reunaa joka saa olla myös bussikaista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:40"]
Onko Hämeentiellä mielestäsi sitten pyöräily kielletty? Jos kadulla on jalkakäytävät (eikä pyöräteitä tai pyöräkaistoja), niin sitten käytetään ajoradan reunaa joka saa olla myös bussikaista.
[/quote]
Ei ole kielletty mutta järkeä saisi silti käyttä. Nyt pyöräilijöitä ajaa ihan joka paikassa, osa jalkakäytävällä, osa ajoradalla, jotkut vetää ajoradalla vasenta puolta. Punaisista valoista ei piitata ja punaisiin pysähtyneiden autojen välistä ajetaan suojatietä ylittävien jalankulkijoiden päälle. Jalakakäytävällä kulkevielle jalankulkijoille huudellaan ja rämpytetään kelloa ja yksi trikootyyppi tuli lyömään kun porukalla mentiin jalkakäytävällä eikä hänen mielestään väistetty riittävästi. Kerrostalon ovesta ei uskalla astua ulos kun vetäää fillarilla ihan oven edestä alamäkeen jotain viittäkyppiä.
Vaikka kuinka itse yrität pyöräillä sääntöjen mukaan niin joku muu törttöilee.
Pyöräilijät: näytä käsimerkkiä kun käännyt, älä huohota takalokarissa kiinni ja nää sukkahousupyöräilijät.....
Kävelijä: älä poukkoile tiellä, pidä koirasi ja lapsesi kurissa. Kun joku soittaa kelloa että tulossa ollaan älä lähde poukkoilemaan ku peura ajovaloissa.
Ja pimeän tullen.käyttäkää heijastimia!!
Näin pyöräilijänä saan kellon käytöstä vaan vittuilua niskaani juuri teiltä kävelijöiltä!