Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesä, mikä ihana hetki luopua vaipoista! Toimi näin

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, mikä kiire sille potalle on? Saa taas vanhemmat ylpeillä, että heidän neiti/poitsu käy jo potalla! HALOO!!
Itsellä kolme lasta, nuorin 2,5 v eilen vasta ITSE ekaa kertaa kävi pöntöllä kakalla, jee. Kyllä he oppii ajan kanssa. Lapsi saa olla lapsi!

Vierailija
2/15 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskojen vanhempien lapset oppivat myöhään siisteiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattavasti kivempaa tyhjentää kakka potasta kuin vaihtaa noin ison lapsen kakkavaipat. 2-vuotias oppii helposti eroon päivävaipasta ja kesä on tosiaan kätevä aika. Talvella on ikävää jos pissa tulee talvivaatteisiin ulkona....

Vierailija
4/15 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä yks laiska :D tyttö täyttää lokakuussa 2 eikä olla kun muutamia kertoja istuttu pöntöllä kokeilumielessä. Ihan vaan siks kun ei oo jaksanu :D

Vierailija
5/15 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lapsen äitinä olen sitä mieltä että kun lapsi on valmis potalle hän kyllä itse alkaa osoittaa kiinnostusta siihen ja voi kuivattua nopeastikkin. Jatkuva ramppauttaminen ja stressaaminen pottailun kans voi aiheuttaa sen että lapsi uhmaa pottaa ja kuivittuminen vetää takapakkia.

Vierailija
6/15 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oppi käymään vessassa kolmen vanhana. (Joojoo vasta). Sitä ennen ei halunnut nähdäkkään pottaa tai wc:pyttyä, mutta sitten kun itse halusi mennä niin olikin sitten sen jälkeen kokonaan kuiva, eikä tarvinnut edes sen ekakerran jälkeen vaippaa :> Oon samaa mieltä, että lapsi oppii kun on siihen valmis itse. Jotkut vähän vanhempana ja toiset hyvinkin pikkuisina.

Vierailija
7/15 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen äitinä olen sitä mieltä että kun lapsi on valmis potalle hän kyllä itse alkaa osoittaa kiinnostusta siihen ja voi kuivattua nopeastikkin. Jatkuva ramppauttaminen ja stressaaminen pottailun kans voi aiheuttaa sen että lapsi uhmaa pottaa ja kuivittuminen vetää takapakkia.

Samaa mieltä. Olen kuuden lapsen äiti, nuorin 3,5-vuotias, vanhin 19. Kaikki ovat kuivia vaikka ollaan lapsen tahtiin menty. Nuorimmainen vielä pari kk sitten väänsi kakat vaan vaippaan.  Itki ja pidätteli jos potalle laittoi. Ykskaks olikin valmis. Samantein jäi yövaipat ja potta myös. Elämä on niiin helppoa nykyään :)

Vierailija
8/15 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä useamman edellisen vastaajan kanssa, että ennen aikojaan ei kannata yrittää liikaa tyrkyttää pottajuttuja lapselle. Pottaa kannattaa pitää esillä ja ehkä puheella alustaa lapselle, miten hienosti isot tytöt/pojat käyvät potalla eikä vaippaa tarvitse silloin ollenkaan. Lapsi kypsyy ajatukseen ja tulee valmiiksi omia aikojaan.

Sen kyllä huomaa lasta tarkkailemalla, milloin on hyvä aika alkaa panostaa pottailuun (lapsi kiinnostuu potasta ja alkaa ehkä itsestäänkin istumaan siinä). Meillä jäi 2,5-vuotiaalla tytöllä päivävaipat pois kerralla eräänä kauniina päivänä kun ajattelin että aika on kypsä ja kerroin että jokaisesta onnistuneesta pottahetkestä saa tarran. Edes vahinkoja ei tullut kertaakaan ja ensimmäiset pari päivää käytiin potalla tiheästi, sitten sai välejä pidentää jo reilusti. Päiväkotiinkin meni ilman vaippaa viikonlopun jälkeen ja oli siellä ollut heti pihalla ja päiväunillakin ilman vaippaa, ilman vahinkoja.

Sen sijaan kaverini yritti "pakottaa" kuivaksi alle 2-vuotiasta ja joo pysyihän se kuivana kun max puolen tunnin välein käytti potalla, lapsella itsellään kun ei ollut mitään taitoa vielä indikoida hätää saati itse hakeutua potalle. Täytyy sanoa että opeteltavista taidoista jännitin tätä kuivaksi oppimista eniten näin yhden lapsen äitinä, mutta en ollut ikinä osannut kuvitella miten helposti asiat sujuisi. Joka tuutista kun kuulee vaan neuvoja lapsen kanssa potalla asumiseen ja valitusta vahinkojen siivoamisesta.

Vierailija
9/15 |
31.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha artikelipuffi, toimitus. En edes lukenut, ei kiinnosta. Tunkekaa ne vaippanne sinne minne ei päivä paista.

10/15 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, mikä kiire sille potalle on? Saa taas vanhemmat ylpeillä, että heidän neiti/poitsu käy jo potalla! HALOO!!

Itsellä kolme lasta, nuorin 2,5 v eilen vasta ITSE ekaa kertaa kävi pöntöllä kakalla, jee. Kyllä he oppii ajan kanssa. Lapsi saa olla lapsi!

Millä tavalla lapsi on vähemmän lapsi, jos oppii käymään "tavallista aikaisemmin" potalla? Minä olen aloittanut potattamaan lastani 9kk:n iästä asti. Typy on nyt 2v 3kk vanha ja pärjää päivät ilman vaippaa (myös automatkat, päiväunet ja kyläilyt yms.), usein myös aamuvaippakin on täysin kuiva, joten kokonaan vaipasta luovutaan ehkä jo ennen kesän loppua. En millään tavalla ikävöi kakkavaippojen vaihtamista ja kakkapyllyn pesemistä, mutta kyllä lapseni on silti vielä LAPSI. EIköhän jokainen vanhempi saa käyttää aikansa ja energiansa ihan minkä tahansa asian opetteluun lapsen kanssa. Luulen, että kun toinen lapsemme syntyy, niin en jaksa hänen kanssaan niin aikaisin ruveta vessajuttuja opettelemaan, mut sekin on ihan okei.

Vierailija
11/15 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle puolivuotias teki yleensä kakan vasta siinä vaiheessa kun vaippa oli auki, ja istumaan opittuaan teki sen sitten luontevasti pottaan. Nyt yli 1-vuotiaan kanssa potalla käydään aamulla ja illalla sekä isompien ruokailujen jälkeen. Ts. annetaan lapselle mahdollisuus käydä toisinaan ”vessassa” jos on hätä. Kakkavaippoja tulee todella harvoin! Joskus ei halua potalle ja vaihdetaan vain vaippa, ja silloin kun haluaa yleensä myös pottaan tulee jompaa kumpaa tavaraa. Lapsi saa olla lapsi vaikkei olisikaan kakat housussa! Voi kyllä, on niin paljon helpompaa ”ylpeille” vanhemmillekin. Kuivaksi oppiminen tulee sitten ajallaan, mielestäni se on kuitenkin vähän eri asia kuin potalla käyminen/käyttäminen.

Vierailija
12/15 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään helposti 4-5 tuntia pinnaamalla, jos ei ole vaippaa jalassa.

Potallakin suostuu istumaan pitkiä aikoja tuon tuntien pinnaamisen jälkeen, mutta ei tee sinne mitään, ei halua.

Ei vaan ole vielä valmis potalle. Ikää 2,5 vuotta.

Vierailija
13/15 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huomattavasti kivempaa tyhjentää kakka potasta kuin vaihtaa noin ison lapsen kakkavaipat. 2-vuotias oppii helposti eroon päivävaipasta ja kesä on tosiaan kätevä aika. Talvella on ikävää jos pissa tulee talvivaatteisiin ulkona....

Mä oon täysin samaa mieltä. Se ei ole mitenkään lapselta pois, että lasta käytetään potalla tai pöntöllä, mutta vanhemmille se on huomattavasti kätevämpää. Myös liikkuminen eri paikoissa helpottuu, kun ei tule kakkavaippoja.

Vierailija
14/15 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v osaa olla vaikka koko päivän ilman vaippaa eikä tule vahinkoja mihinkään. Mutta kun hätä iskee, haluaa vaipan eikä potalle...

Vierailija
15/15 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 v 8 kk on käynyt potalla n. 1 vuoden ikäisestä lähtien, mutta käyttää vaippoja vielä. Välillä on kausia, jolloin pottailu on mieluisaa, toisinaan taas ei suostuisi millään käymään, eikä olla silloin kyllä pakotettukaan. Puhutaan kyllä, että sitten isompana, kun tekee pissat ja kakat aina pottaan tai pönttöön, ei vaippoja enää tarvita.

Nyt ollaankin parin kuukauden ajan kokeiltu välillä pikkuhousujakin, mutta usein niihin tulee vahinko. Typy ei siis vielä ole valmis vaippoja jättämään. Uskon kuitenkin, että kyllä ne joskus vielä pois jää, kunhan ei painosta. :)