Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko aikuisena alkaa harrastaa pianonsoittoa?

Vierailija
20.02.2023 |

Jos ei ole koskaan ennen soittanut oikeasti, nuotit sujuu mutta siinä kaikki?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin aloitin. Soittanut kohta kaksi vuotta.

Vierailija
2/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa! Älä herranjestas aloita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla oikea soitonopettaja? Käykö hän teillä vai sinä studiolla?

Vierailija
4/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Laki musiikkiopetuksesta sanoo, että pianonsoiton aloitusikä on oltava 5-7 vuotta. Olen pahoillani.

5/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä helvetissä, ainakaan kerrostalossa.

Vierailija
6/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ja voit kunhan et meidän naapurissa.

Vierailija
7/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi.

Vierailija
8/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, kodin fengshui kärsii.

Vierailija
9/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi. Suosittelen hommaamaan digitaalipianon ja hyvät kuulokkeet.

-pianisti

Vierailija
10/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi tehdä vaikutuksen kuulijoihin jos satunnaista pianoa alkaisi soittamaan.

Vierailija
11/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla oikea soitonopettaja? Käykö hän teillä vai sinä studiolla?

Ihan työväenopiston kursseilla.

12/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Olen työskennellyt kansalaisopistossa pianonsoiton opettajana useamman vuoden ajan ja minulla on ollut paljon aikuisia opiskelijoita. Osalla on jonkin verran soittotaustaa kun tunnit aloittavat ja osalla ei yhtään, eli ihan nollasta on lähdetty. Parhaiten "menestyvät" ne, jotka jaksavat kotonakin harjoitella säännöllisesti, vaikka toisaalta en mitään suorituspaineita ole halunnut opiskelijoilleni asettaa. Tärkeintä, että tunneilla on mukavaa ja opetus hyvää.

Vierailija
13/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi aloittaa sellon soittaminen ja olen melkein 50. Kokemusta tasan nolla. Mistähän voisi edes aloittaa?

Vierailija
14/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä13128 kirjoitti:

Kyllä voi. Olen työskennellyt kansalaisopistossa pianonsoiton opettajana useamman vuoden ajan ja minulla on ollut paljon aikuisia opiskelijoita. Osalla on jonkin verran soittotaustaa kun tunnit aloittavat ja osalla ei yhtään, eli ihan nollasta on lähdetty. Parhaiten "menestyvät" ne, jotka jaksavat kotonakin harjoitella säännöllisesti, vaikka toisaalta en mitään suorituspaineita ole halunnut opiskelijoilleni asettaa. Tärkeintä, että tunneilla on mukavaa ja opetus hyvää.

Voiko oppia soittamaan, jos ei ole musikaalinen eli ei osaa yhtään laulaa eikä kuule mitään virheitä toisten laulussa tai soitannassa? Ehkä kuulostaa oudolta kysymykseltä, mutta tosissani kysyn.

-ei ap

Vierailija
15/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä13128 kirjoitti:

Voiko oppia soittamaan, jos ei ole musikaalinen eli ei osaa yhtään laulaa eikä kuule mitään virheitä toisten laulussa tai soitannassa? Ehkä kuulostaa oudolta kysymykseltä, mutta tosissani kysyn.

-ei ap

Jos et kuule yhtään että helppo laulu menee esim vääriin niin ilmeisesti sinulla ei ole sävelkorvaa.

Silloin on vaikea ajatella että saisit nautintoa osaamisesta, oikeista sävelistä. Lienee vaikeaa myös kuulla jos menee väärin.

Mutta, jos jostain syystä nautit kuitenkin, niin siitä vaan!

Vierailija
16/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä13128 kirjoitti:

-ei ap

Pianoa voi oppia hyvin, koska siinä sinun tarvitsee vain painaa oikeaa kosketinta eikä tarvitse säätää säveltä kohdalleen. Useimmat muut soittimet ovat vaikeampia tässä suhteessa. Muistuttaisin kuitenkin, että sävelkorva ei ole mikään sellainen ominaisuus, joka joko on tai ei, vaan lähes kaikki ihmiset voivat kehittää sitä paljonkin, kunhan on asiansa osaava opettaja.

Vierailija
17/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä13128 kirjoitti:

Omassakin opistossani vanhin pianonsoiton opiskelija oli 85 v. Sitä en tiedä, missä iässä oli aloittanut.

Vierailija
18/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi aloittaa sellon soittaminen ja olen melkein 50. Kokemusta tasan nolla. Mistähän voisi edes aloittaa?

Sillä, että hankit itsellesi sellonsoiton opettajan ja ostat tai vuokraat jostain sellon harjoituskäyttöön. Suomessa on sellonsoitonopettajia paljon enemmän kuin heille työpaikkoja, joten ainakin pääkaupunkiseudulla yksityisopettajan löytymisen ei pitäisi olla ylivoimaista.

Sitä en uskalla ennustaa, miten hyvin viisikymppisen motoriikka tottuu sellonsoittoon, jos ei ole aikaisempaa kokemusta. Aina kannattaa kuitenkin yrittää, jos asia kiinnostaa.

Vierailija
19/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä joku ikäraja? En tiedä

Vierailija
20/23 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan soittaa jonkin verran kitaraa ja väittäisin että minulla on jonkin verran sävelkorvaa. Ajattelin sitten hakea kansalaisopistoon pianon soittokurssille. Vaatimuksena oli mm.että pitää olla kotona piano. Minulla ei ole muuta kuin sähköpiano. Onneksi en päässyt. Lukukausimaksukin on aika kova. Siltikin minua kiinnostaa edelleen asia. Olisi ihanaa oppia soittamaan pianoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän