Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin dokaamisen ja nyt

Vierailija
23.07.2015 |

en tee muuta kuin trollaan netin foorumeilla.

Olen siis entinen alkoholisti ja kävin tapaamassa viikatemiestä. Pitkään jatkuneiden neuvottelujen jälkeen hän lupasi tulla vasta paljon myöhemmin uudemman kerran mikäli lopettaisin juomisen heti.

No minähän lopetin, mutta riippuvuus vain vaihtui toiseen. Olen nyt useamman kuukauden trollaillut ympäri nettiä kaiken sen ajan mikä vodkalta on vapautunut.

Kertokaa muut ex-juopot tai heidän läheisensä kokemuksia juomisen lopettamisen jälkeisestä ajasta ja siitä mihin se on johtanut. Mitä sijaistoimintaa voin keksiä? Miten olette/hän on oireilleet lopetettuanne päihteilyn?

Kaikki kokemukset tarpeen, sillä nyt alkaa tuntua siltä, että trollailu on melkein ahdistavampaa kuin jatkuvat nousut ja laskut. En vain osaa lopettaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta on se netissä roikkuminen vähemmän ongelmallista kuin ryyppääminen. Millä sivustoilla käyt? Ei ole neuvoa alkoholin suhteen kun olen streittari. Nettiriippuvainen tosin olen. 

Vierailija
22/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tokaa vuotta raittiina, ja tutulta kuulostaa. 

Ehkei kannata vielä hermostua. Pääasia on, ettei juo.

Pikkuhiljaa sitten voi pyrkiä korjaamaan muita juttuja. Hiljaa hyvä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisiä alkoholisteja on vain hautausmailla, sinulla on samoin kuin minulla etuoikeus olla alkoholisti elämämme loppuun asti.  Onnittelut hyvästä päätöksestäsi lopettaa alkoholin käyttö. 

Et osaa lopettaa trollailua.  Se on hyvin tyypillistä alkoholistin toimintaa, koukkuun jää todella helposti.  Kuka pelaamiseen, joku onneton rauhoittaviin, joku pelkään vichyn tai kahvin juomiseen, mutta joku sijaistoiminto tulee melkein kaikille.

Jos trollailu ahdistaa, pistä hynttyyt niskaan ja mene ulos luontoon, kävele, juokse itsesi piippuun näin ensialkuun.  Kun raittiutta on jonkun aikaa jatkunut, sijaistoiminnatkin vähenevät.  Muista kuitenkin, että trollailukin on pienempi paha kuin jtkuva juominen.

Joillekin AA-kerho on punainen vaate mutta suosittelen sitä siitä huolimatta.  Siellä kuulee kohtalotovereiden selviytymistarinoita ja niistä voi halutessaan ottaa vinkkejä arkipäiväänsä.  Siellä ei vaadita osallistujalta muuta kuin läsnäoloa selvin päin ja alkoholisminsa myöntämistä,  Puhua ei tarvitse, voi vain kuunnella.

Vielä kerran: onnittelut hyvästä päätöksestä :)

Vierailija
24/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:10"]

Joillekin AA-kerho on punainen vaate mutta suosittelen sitä siitä huolimatta.  Siellä kuulee kohtalotovereiden selviytymistarinoita ja niistä voi halutessaan ottaa vinkkejä arkipäiväänsä.  Siellä ei vaadita osallistujalta muuta kuin läsnäoloa selvin päin ja alkoholisminsa myöntämistä,  Puhua ei tarvitse, voi vain kuunnella.

[/quote]

Itse en raittiina holistina tajua koko AA:n ideaa. En todellakaan halua kuunnella ja puhua viinasta, kun kerran olen siitä irti päässyt. Sehän on ihan kuin haluaisi oikein velloa kurjuudessaan, jos pitää siitä paskasta jauhaa vaikkei sitä käytäkään. Ei se niin kiinnostava keskustelunaihe ole, että sitä huvikseen kuuntelisi. Mun mielestä se just pitää sitä sairauden tunnetta yllä, jos ei haluakaan päästää siitä irti.

Vierailija
25/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:05"]Niin mutta on se netissä roikkuminen vähemmän ongelmallista kuin ryyppääminen. Millä sivustoilla käyt? Ei ole neuvoa alkoholin suhteen kun olen streittari. Nettiriippuvainen tosin olen. 
[/quote] Käytännössä kaikilla suomen top-10 luetuimmilla foorumeilla, sekä 4chanissa. Pahinta/parasta tuossa hommassa on se, että kun joku ihan provona lähtenyt juttu ottaa tuulta alleen ja laittaa ihmiset keskustelemaan satojen viestien mittaisia ketjuja aiheista, jotka olivat ihan tuulesta temmattuja saan aivan järjetöntä mielihyvää. Välillä tuntuu että euforia, jonka saan siitä, että kehittelen päässäni taronoita, tapahtumia ja ihmiskohtaloita, antaa elämälleni sellaista merkitystä etten ole voinut moista kokea koskaan "entisessä" elämässäni.

Vierailija
26/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:05"]Niin mutta on se netissä roikkuminen vähemmän ongelmallista kuin ryyppääminen. Millä sivustoilla käyt? Ei ole neuvoa alkoholin suhteen kun olen streittari. Nettiriippuvainen tosin olen. 
[/quote] Käytännössä kaikilla suomen top-10 luetuimmilla foorumeilla, sekä 4chanissa. Pahinta/parasta tuossa hommassa on se, että kun joku ihan provona lähtenyt juttu ottaa tuulta alleen ja laittaa ihmiset keskustelemaan satojen viestien mittaisia ketjuja aiheista, jotka olivat ihan tuulesta temmattuja saan aivan järjetöntä mielihyvää. Välillä tuntuu että euforia, jonka saan siitä, että kehittelen päässäni taronoita, tapahtumia ja ihmiskohtaloita, antaa elämälleni sellaista merkitystä etten ole voinut moista kokea koskaan "entisessä" elämässäni.
[/quote] -ap

Vierailija
27/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:04"]

Vielä ap:lle: sä selvästi osaat kirjoittaa hyvin. Mitäs jos koittaisit laajentaa sitä; novelleja, kolumneja, vaikka romsku. Kiinnostaisiko? Tai ala pitää blogia.

[/quote]

Blogin pitäminen voisikin olla hyvä ajatus. Siinä saisit purkaa omia tuntojasi, hyviä ja huonoja, ja siitä varmasti olisi apua muillekin kohtalotovereille. 

-6-

Vierailija
28/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:14"]

[/quote]

Itse en raittiina holistina tajua koko AA:n ideaa. En todellakaan halua kuunnella ja puhua viinasta, kun kerran olen siitä irti päässyt. Sehän on ihan kuin haluaisi oikein velloa kurjuudessaan, jos pitää siitä paskasta jauhaa vaikkei sitä käytäkään. Ei se niin kiinnostava keskustelunaihe ole, että sitä huvikseen kuuntelisi. Mun mielestä se just pitää sitä sairauden tunnetta yllä, jos ei haluakaan päästää siitä irti.

[/quote]

Toisten selviytymistarinoista voi oppia ja sitä paitsi: sieltä saa raittiita kavereita.  Alkoholisti helposti ajautuu entisten ryyppykavereiden joukkoon, siihen tuttuun ja entiseen ja taas se alkaa.  AA on saavuttanut hyviä tuloksia kautta maailman.

Vierailija
29/44 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille hyvistä kommenteista ja neuvoista! Ap menee nyt suihkuun ja tulee sitten uppailemaan ketjua tässä ja parilla muulla palstalla, koska asia on itselleni äärimmäisen tärkeä ja uskon, ettei Suomen kaltaisessa maassa ole aiheesta koskaan liikaa keskustelua. Ehkä tällaisesta keskustelusta on hyötyä myös muille asian kanssa painiskeleville. Jos saan pontta niin luultavasti kirjoitan johonkin jotain kattavaa teeman ympäriltä omista ja muiden kokemuksistä. Kiitos vielä kerran.

Vierailija
30/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsista

Vierailija
32/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä persekarvoista?

Vierailija
33/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:05"]Niin mutta on se netissä roikkuminen vähemmän ongelmallista kuin ryyppääminen. Millä sivustoilla käyt? Ei ole neuvoa alkoholin suhteen kun olen streittari. Nettiriippuvainen tosin olen.  [/quote] Käytännössä kaikilla suomen top-10 luetuimmilla foorumeilla, sekä 4chanissa. Pahinta/parasta tuossa hommassa on se, että kun joku ihan provona lähtenyt juttu ottaa tuulta alleen ja laittaa ihmiset keskustelemaan satojen viestien mittaisia ketjuja aiheista, jotka olivat ihan tuulesta temmattuja saan aivan järjetöntä mielihyvää. Välillä tuntuu että euforia, jonka saan siitä, että kehittelen päässäni taronoita, tapahtumia ja ihmiskohtaloita, antaa elämälleni sellaista merkitystä etten ole voinut moista kokea koskaan "entisessä" elämässäni.

[/quote]

Tuohan on aivan OK. Tuotat merkitystä muidenkin ihmisten elämään. Netti on sinulle sopiva sosiaalinen ympäristö.

Muuallakin tietysti kannattaa käydä, tapaamassa ihmisiä ja liikkumassa.

Kaikkea hyvää! 

Vierailija
34/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 04:41"]

Mitä mieltä persekarvoista?

[/quote]Ananasta kiitos.

Vierailija
35/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole ymmärtänyt, että mitä ihmiset oikein näkevät alkoholissa, tai muissakaan depressanteissa kuten oopiumissa, heroiinissa jne.

Mikä siinä on niin hienoa, että keskushermosto lamaantuu, ajatuksenjuoksu sumenee, motoriikka kärsii jne.

Piristeet sen sijaan on ihan kivoja.

Vierailija
36/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

Toisten selviytymistarinoista voi oppia ja sitä paitsi: sieltä saa raittiita kavereita.  Alkoholisti helposti ajautuu entisten ryyppykavereiden joukkoon, siihen tuttuun ja entiseen ja taas se alkaa.  AA on saavuttanut hyviä tuloksia kautta maailman.

[/quote]

Mieluummin mä etsin raittiita kavereita muualta kuin juoppopiireistä. On varmasti mukavampia kavereita esim. oman harrastuksen ympärillä kuin vanhojen densojen tilitysporukassa. Ja se AA:n uskonnollinen huttu on niin vastenmielistä.

Vierailija
37/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheesta, mutta MITEN kroppa on teille kertonut että pitää lopettaa?

Vierailija
38/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:49"]

Minäkin koita keksiä sijaistoimintoja dokaukselta jääneelle ajalle. En vain keksi mitään. Käyn SPR:n kautta puuhastelemassa vanhusten kanssa, mutta eihän sellainen päivää täytä. Lisäksi täytän työhakemuksia ja TE-keskusken ja KELAn lappuja, mutta sekään ei oikein riitä elämän sisällöksi. Tuntuu, ettei  mulla ole mitään merkitystä, lomakkeita klikkailen ja kuuntelen musiikkia. Pitäis keksiä jotain, minkä tekeminen ois tärkeetä.

Tuntuu, että elämällä ei oo suuntaa eikä millään mitään väliä. Perhettä en ehdi enää perustaa, parisuhdetta ei ole. Ystävät kaikkosiat ryyppäysvuosien aikana. Rakkaimpaan harrastukseeni ei ole enää varaa. Töihin en tunnu kelpaavan, vaikka maisterin paperit olenkin juuri saanut.

Ideoita?

[/quote]

Kansalaisopistoista voisi löytyä jotain mielenkiintoista.

Vierailija
39/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]

Vähän ohi aiheesta, mutta MITEN kroppa on teille kertonut että pitää lopettaa?

[/quote]

Ihan ulkonäkö ensimmäisenä: naama ja vartalo pöhöttyy, naama punoittaa, silmät turpoavat ja kiiltävät. Koko ajan vatsavaivoja, veriarvot päin helvettiä. Heikottaa, väsyttää, vapisuttaa, on paha olo.

Vierailija
40/44 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 19:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mieluummin mä etsin raittiita kavereita muualta kuin juoppopiireistä. On varmasti mukavampia kavereita esim. oman harrastuksen ympärillä kuin vanhojen densojen tilitysporukassa. Ja se AA:n uskonnollinen huttu on niin vastenmielistä.

[/quote]

Mielestäni alkoholisti tarvitsee itselleen muistutusta omasta riippuvuudestaan, sillä jos sen pyrkii unohtamaan, voi itseriittoisuudessaan narauttaa korkin auki.  Uskonnollisuuden voi painaa taka-alalle ja vain tunnustaa, että on olemassa joku korkeampi voima kuin itse.  Loppupeleissä on tietenkin aivan sama mikä ihmisen pitää raittiina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän