Kannattaako lähteä vääntämään elareista?
Exäni on hankala ja raha on kelvannut aina. Elareista sopimus, joka on voimassa niin kauan kunnes tulee merkittäviä muutoksia jommankumman elämässä. Maksan tällä hetkellä 5v lapsesta lähiäidille 340e, hän on luonani 10-14 yötä/kk.
Minulle ja vaimolleni syntyy kesällä vauva. Mietin, että miten paljon uusi lapsi voi vaikuttaa elareihin? Lähinnä, että kannattaako lähteä tarkistuttamaan, kun tiedän että siitä seuraa taas loskasade ja lapsen tapaamisien vaikeuttaminen.
Tuloeroa meillä on n. 800e/kk exän kanssa (minä tienaan enemmän). Molemmat asutaan taloissa, joista puolison kanssa yhteistä lainaa. Vaimon ollaan suunniteltu, että hän jää vauvan kanssa kotiin noin 2 vuodeksi. Eli ymmärtääkseni olen lain silmissä sen aikaa myös "elatus"vastuussa hänestä kahden lapseni lisäksi.
Sen tarkemmin en tiedä exäni tuloja/menoja eikä hän niitä kerro, että asiaa voisi tarkastaa alustavasti itse laskurin avulla.
Kommentit (22)
Lakimiehenä tunnen morbidia huvittuneisuutta siitä, kuinka huonosti järjestelmän perusperiaatteetkin yhä vain tunnetaan (vaikka ne olisivat kenen tahansa lukutaitoisen vaikeuksitta selvitettävissä), kuinka tunteenomaisia purkauksia tämä aiheuttaa ja kuinka itseänikin tullaan epäilemään valejuristiksi ja muutenkin paskanpuhujaksi, joka tuntee muita kohtaan luuloteltua ylemmyydentuntoa.
Taidankin lähteä huoltamaan brogueitani ja flanellejani vai mitä ne homorytkyt nyt olivatkaan tuolla toisessa ketjussa.
Ei se poista lapsen elatusvelvollisuutta, vaikka lapsi asuisi puolet ajasta vanhemmillaan. Jos näin olisi ydinperheissä hukittaisiin rahaa, kun lapsi kuluttaisi vai asumisen ja ruuan.
Meillä lapsi asuu vuoroviikoin molemman vanhemman luona, joka maksaa lapsen asumisen, ruuan, veden jne.
Sen lisäksi molemmat vanhemmat laitamme lapsen kulutilille 200€/kk + lapsilisät, josta maksetaan hoitomaksu, vaatteet ja kengät, vakuutukset, lääkkeet, harrastukset jne. Ja molemmilla vanhemmilla käyttöoikeus tiliin ja yleensä kuukauden lopussa tili tyhjä.
Sen lisäksi, kumman luona lapsi on, maksaa lisäksi vielä matka/bussiliput, uimahallit, pääsyliput jne.