Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astmalääkkeet auttavat hengitysongelmiin, mutta eivät vaikuta pef-mittausten arvoihin - missä vika?

Vierailija
28.02.2022 |

Hengitys on tasaisen raskasta koko ajan, pakkanen pahentaa, pöly pahentaa, hengitys vinkuu jne. Molemmilla vanhemmilla astma. Pef-mittariin puhallan tasaiset 470 ennen ja jälkeen avaavan lääkkeen. Nyt kun 4vk ollut ilman hoitavaa astmalääkettä, oireet ovat huomattavasti pahentuneet tasaista vauhtia ja nyt jo todella vaikeaa.

Mutta eikö tämä sitten olekaan astmaa, kun mittariin en saa parempia tuloksia höngittyä? Avaavasta on kuitenkin ihan valtavasti apua. Mistä oikein voi olla kysymys, jos ei astmasta? Liikunta on käynyt niin raskaaksi, että käyn lähinnä kävelemässä. Hengästyminen sattuu kurkkuun, lihakset menee voimattomiksi.

Olen yrittänyt päästä lääkäriin (YTHS) jo pidemmän aikaa, nyt tämä pef-mittaus tässä välissä, mutta lääkäriaikaa en ole edelleenkään saanut. Kokeilin ottaa 2vk kuurin Losecia ja siitä oli apua - voiko refluksitauti oireilla näin vahvasti hengitysoireina?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei ole keuhkoissa, vaan sydämessä.

Rasituskokeeseen mars mars..

T.

Bioanalyytikko kliininen fysiologia

Vierailija
2/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäilmaongelmalta kuulostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On astma, mutta tuo on merkki siitä että jotain on ”peruuttamattomasti” tapahtunut. Mulla ihan sama eli puhallus on 440-450 riippumatta mitä troppia otan. Eli avaava ei muuta pef tulosta. Syy on se että astma on tehnyt mulle kroonisen lievän ahtauman siten että keuhkoputki on arpeutunut ja paksuuntunut. Siihen se avaava ei siis auta.

Mutta lääkkeitä ei voi keskeyttää. Sitten tulehdus pahenee ja hoitotasapaino katoaa. Eli lääkkeitä silti pitää käyttää säännöllisesti.

Kaikille ei tietenkään näin käy, mutta mun tapauksessa syy oli se että astma diagnosoitiin liian myöhään ja oli jo käynyt sitten kaikenlaista joka aiheutti tän.

Eli siis tavallaan ihan normaalia, noin voi joskus astman kanssa olla.

Vierailija
4/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kova närästys, mihin saan reseptillä somaccia.

Jos ei sitä ota, niin henkeä ahdistaa.

Spirometriassa käyty monesti, tulokset ikäluokkansa ylärekisterissä.

Vierailija
5/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kauheaa ettei suomessa saa hengitystä avaavaa lääkettä tai astmalääkettä tms, jos pef mittari ei liiku, vaikka lääkkeestä ON apua kaikissa hengitysongelmissa. Saa ainoastaan vattuilua ja juoksutusta. Ja lopulta et voi juosta ja hyppiä sinne tänne.

Vierailija
6/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minullakin. Olen sairastanut taaperoikäisestä saakka vaikeaa astmaa, eikä avaava paranna perustilanteessa pef- tai spirometriatuloksia. Puhallan aina noin 300. Infektion aikana pef-arvot voivat laskea, jolloin avaava hieman saattaa vaikuttaa arvoihin nostavasti.

Vierailija
7/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasituskokeessa en ole ollut, pidän mielessä. 

Sisäilmaongelmasta ei ole kyse, olen asunut useammassa asunnossa tämän pitkäaikaisen ongelman aikana, muutto ei vaikuta mihinkään suuntaan. 

-ap

Vierailija
8/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On astma, mutta tuo on merkki siitä että jotain on ”peruuttamattomasti” tapahtunut. Mulla ihan sama eli puhallus on 440-450 riippumatta mitä troppia otan. Eli avaava ei muuta pef tulosta. Syy on se että astma on tehnyt mulle kroonisen lievän ahtauman siten että keuhkoputki on arpeutunut ja paksuuntunut. Siihen se avaava ei siis auta.

Mutta lääkkeitä ei voi keskeyttää. Sitten tulehdus pahenee ja hoitotasapaino katoaa. Eli lääkkeitä silti pitää käyttää säännöllisesti.

Kaikille ei tietenkään näin käy, mutta mun tapauksessa syy oli se että astma diagnosoitiin liian myöhään ja oli jo käynyt sitten kaikenlaista joka aiheutti tän.

Eli siis tavallaan ihan normaalia, noin voi joskus astman kanssa olla.

Tämä kuulostaa todennäköiseltä, sillä astmatestien sijaan hengitysongelmani on ohitettu psykosomaattisina, kohtaukset paniikkikohtauksina. Ongelma on jatkunut siis jo vuosia. Mitenköhän tässä tilanteessa oikein saisi diagnoosin? Tai millä tätä voitaisiin tutkia? 

Todella vaikealta tuntuu saada apua tähän. Viimeisen viikon olen ollut niin omissa maailmoissani, etten ole kyennyt tekemään päivisin oikeastaan muuta kuin makaamaan sängyssä ja lukemaan uutiset kerran - pari päivässä. Aivan järjetön väsymys, sanat ei meinaa välillä tulla mieleen edes kirjoittaessa. 

-ap

Vierailija
9/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia

Vierailija
10/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet hoidossa? Suosittelen, että menet jollekin eläkeikää lähestyvälle lääkärille yksityiselle. Ainakin oman kokoemuksen mukaan ymmärtävät parhaiten, että oireet ovat erilaisia. 

Ihan perus pef on myös tekniikkakysymys. En saa siinä isoja eroja aikaan oli olo hyvä tai huono. Jos olen pidempään ilman astmalääkkeitä, avaavan lääkkeen vaikutus alkaa vasta paljon standardi odotusajan jälkeen. Eli jos joskus menen vielä testiin, vaadin, että se otetan vasta tunti lääkkeenoton jälkeen. 

Vierailija
11/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän että keuhkotilavuuteni on huomattavasti pienempi kuin tämän kokoisella ihmisellä pitäisi olla. Lapsesta saakka ollut astma ja todella huonot pef-arvot joista lääkärit olivat vihaisia kun en pystynyt puhaltamaan sitä käyrää loppuun asti (spirometria vai mikä lie)

Vierailija
12/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkona vastaan, että kun astma ei ole hoitotasapainossa, tilanne on juuri tuo. Eli pef-arvot ei nouse enää edes lääkkeellä.

Lääkitystä pitää tarkistaa, kokeilla vaikka toista lääkettä, kortisonia lisätä, tai/ja tabletti astmalääkekokeilu lisäksi.

Flunssan jälkitila tai sisäilmaongelmainen koti/koulu/työpaikka voi pahentaa astmaa pitkäksi aikaa kuvaamallasi tavalla.

Jos koet ettet saa julkisen lääkäriltä apua, mene yksityiselle keuhkosairauksien erikoislääkärille, joka on suuntautunut nimenomaan astmaan. Tee pef-seuranta ja ota tulokset sinne mukaan.

Vierailija
13/13 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta, kun minulla, kun olin sisäilmaongelmaisessa työpaikassa. Pef ei juurikaan muuttunut, mutta tunsin pystyväni hengittää avaavalla astmalääkkeellä paremmin. Lääkäri sanoi, että pienet hengitystiehyet ovat tukossa, ei ne pef-suuret.

Ongelma ratkesi, kun en enää mennyt kyseiseen rakennukseen. Ihanaa voida nyt hyvin, eikä mitään astmaa ole, vaikka niin mulle väitettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan