Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko käsi puutua uimisesta kylmässä vedessä?

Vierailija
23.07.2015 |

Kaikillahan joskus käsi tai jalka puutuu, mikä johtuu yleisimmin siitä, että raaja on puristustilassa tai huonossa asennossa, veri ei kierrä. Puutuminen menee ohi asentoa vaihtaessa ja vaikkapa kättä/jalkaa ravistellessa.

Tänään koin jotain outoa (ainakin minulle ensimmäistä kertaa). Kävin illalla uimassa kylmässä jokivedessä ja viivyin polskuttelemassa aika pitkään. Vaihdoin vaatteet ja oleskelin rannalla vielä jonkin aikaa hiukset märkinä. Ilta oli viileä ja oli tosi kylmä, hampaat ihan kalisi. Toisen käteni pikkurilli, nimetön, kämmenen sivu ja kyynärvarren alaosa turtui ja meni puutumistilaan. Seikkailin vielä n. tunnin ajan kaupungilla ja kotiin päästyäni huomasin, että toisen käden alaosa ja 2 sormea on edelleen ihan puutuneessa tilassa. Tein verryttelyliikkeitä, mutta tila pysyi. Laskin puutuneen käden päälle kuumaa vettä hanasta ja tein sormien koukistusliikkeitä yhä nopeammin. Pikkuhiljaa puutuminen poistui ja tunto palautui normaaliksi.

Ihmettelen vieläkin mistä tuo johtui. Voiko viileässä vedessä pitkään lilluminen ja kylmettyminen aiheuttaa sellaisia verenkierron ongelmia, että raaja puutuu pitkäksi ajaksi? Vai onkohan minulla joku alkava sairaus, hui. Olen 30v. Minulla on huono ääreisverenkierto (kylmät jalkaterät ja kädet), mutta en ole ennen kokenut noin pitkäkestoista puutumista.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 05:29"]Voi johtua siitä kylmästä vedestä tai olla muuten vaan. Oliko kunnolla puutunut, ts. testasitko, tunnetko mitään jos nipistät puutunutta kohtaa oikein lujasti?
[/quote]

Tunto oli tallessa, mutta heikentynyt. Koko käden toinen puoli turta siis. Kävin hakemassa noutoruokaa ja juoma ei meinannut pysyä kädessä. Noin tunnin -puolitoista tuntia kesti tämä tila. -ap

Vierailija
2/5 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! :) Meillä on suvussa MS-tautia ja alkoi jo pelottaa voisiko se alkaa näin.. Ehkä säikähdin turhaan. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä soittaisin lääkärille

Vierailija
4/5 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua siitä kylmästä vedestä tai olla muuten vaan. Oliko kunnolla puutunut, ts. testasitko, tunnetko mitään jos nipistät puutunutta kohtaa oikein lujasti?

Vierailija
5/5 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.