Onko minulla ALS?
Oikea käsi yhtäkkiä pari viikkoa sitten alkoi olemaan voimaton ja kohta myös vasen käsi. Ei mitään jaksa tehdä kuten kirjaa Iukea kun kädet väsyy ja lihaksia alkaa polttaa. Saatikka syöminen,kokoajan joutuu kättä vaihtamaan kun toinen väsyy. Ja käsien lihaksia särkee päivän ja "rasituksen" (esim syöminen) jälkeen kovasti. En viiti näillä oireilla lääkäriin mennä kun nauraisi minut vaan pihalle sieltä :(
Kommentit (32)
Voi olla. Voi olla myös lihasjumi tai hermopinne. Todennäköisemmin näin.
Pakko kai se on mennä. Ahdistaa! Ihmetyttää vaan kun käsioireet alkoi vaan yks kaks yhtenä päivänä. Ei mitään fyysistä rasitusta ollut taustalla. Mietin kans että voiko stressi ja uupuneisuus oireilla näin käsissä? Olen viime aikoina ollut todella stressantunut ja poikki henkisesti.
Myös kaulan ja niskan lihas- ja nivelongelmat voivat olla syynä. Käy tarkistuttamssa asia.
Kaularangan välilevytyrä oireilee juuri särkynä kädessä , voimattomuutena, pistelynä kädessä yms.
Tuskin ALS alkaa yhtäkkiä yhtenä päivänä, joten eiköhän kyse ole muusta.
Tympii jo valmiiksi kun tietää että ei tässä neurologille julkisella puolella ihan helposti pääse. Ainakaan näillä oireilla, ei luultavasti voitais edes vielä ALSia diagnosoida. Hirveetä ajatella että semmonen tauti minulle olisi langennut :(. Ikää vasta 29 ja kaksi pientä lasta...
Niskassa lihakset jumissa tai välilevytyrä.64
En usko tuohon välilevytyrään kun rangassa ei ole mitään kipuja, liikerajoituksia tms. Pelottaa niin että kurkkua kuristaa :(
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:01"]En usko tuohon välilevytyrään kun rangassa ei ole mitään kipuja, liikerajoituksia tms. Pelottaa niin että kurkkua kuristaa :(
[/quote]
Odotan juuri leikkausaikaa välilevytyrän takia. Ei ole niska kauhean kipeä tai ollenkaan kipeä välillä eli ei todista vielä mitään.
Mulla kädet puutuu ja tuntuu voimattomilta, koska niska- ja hartialihakset on aivan jumissa. Tuntuuko sun hartiat jumisilta?
Varaa lääkäriaika niin saat mielen rauhan / hoidon. Älä pelkää sitä alsia nyt ollenkaan, jostain syystä ihmismieli on vaan sellainen, että miettii heti sitä pahinta vaihtoehtoa. Ja kyllä ne sinun oireesi tosissaan ottaa, älä sitäkään ressaa. Tsemppiä!
Ei tunnu hartiat jumisilta tai kireiltä. Hyvin taipuu ja kääntyy pää ja niskat kyllä. Puutumista ei myöskään käsissä oo, vaan tota lihasten nopeaa väsymistä ja polttelua. Ja hauiksissa ja ojentajissa oikeastaan, ei siis kyynärvarressa tai kämmenessä. Tiiätte varmaan kun asentaa verhoja verhotankoon/nipsuihin ja kädet/olkapäät väsyy. Mulla sama tunne tulee jo tästä puhelimen pidosta kädessä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:01"]En usko tuohon välilevytyrään kun rangassa ei ole mitään kipuja, liikerajoituksia tms. Pelottaa niin että kurkkua kuristaa :( [/quote] Odotan juuri leikkausaikaa välilevytyrän takia. Ei ole niska kauhean kipeä tai ollenkaan kipeä välillä eli ei todista vielä mitään.
[/quote]
kuinka kauan olet ollut jonossa? Minulta leikattiin kaksi vuotta sitten, meni tosi hienosti. Alle vuorokausi sairaalassa ja arpi on nykyään tuskin havaittava. Ja oireet hävisi:-)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 22:01"]En usko tuohon välilevytyrään kun rangassa ei ole mitään kipuja, liikerajoituksia tms. Pelottaa niin että kurkkua kuristaa :( [/quote] Odotan juuri leikkausaikaa välilevytyrän takia. Ei ole niska kauhean kipeä tai ollenkaan kipeä välillä eli ei todista vielä mitään.
[/quote]
kuinka kauan olet ollut jonossa? Minulta leikattiin kaksi vuotta sitten, meni tosi hienosti. Alle vuorokausi sairaalassa ja arpi on nykyään tuskin havaittava. Ja oireet hävisi:-)
[/quote]
Pitäisi päästä kiireellisenä muutamassa viikossa.
ALS on yleisin yli 60-vuotiailla miehillä... joten en ihan ensimmäiseksi sulle tekisi tuota diagnoosia, oletan että olet nuorempi ja kenties naispuolinenkin.
Onko ap:llä stressiä? Onko ollut paniikkihäiriötä? Tai miten voi niskan ja hartian alue, voisiko olla jännitysniskaan liittyviä oireita?
Oireesi eivät täsmää ALSin oireisiin. Kipua ja väsymytä lihaksissa ei tunnu ALSissa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 21:53"]Tympii jo valmiiksi kun tietää että ei tässä neurologille julkisella puolella ihan helposti pääse. Ainakaan näillä oireilla, ei luultavasti voitais edes vielä ALSia diagnosoida. Hirveetä ajatella että semmonen tauti minulle olisi langennut :(. Ikää vasta 29 ja kaksi pientä lasta...
[/quote]
Varaa aika suoraan yksityisille neurolle, laittaa lähetteen julkiselle tutkimuksiin
No voihan se olla. Toisaalta voi olla mikä tahansa muu neurologinen sairaus tai lihaksetjumissa. Lääkäriin!