Koirista tietävät!
Olen lykännyt koiran hankkimista monta monta vuotta, sillä en halunnut laittaa koiraa asumaan pieneen kerrostaloasuntoon. Nyt muutin mieheni kanssa pienehköön omakotitaloon (mutta iso aidattu piha), ja nyt koiran ottaminen voisi parin vuoden sisällä olla mahdollista. Koiran voisin ottaa tällä silmänräpäyksellä, mutta ongelma on se, että en osaa ollenkaan kouluttaa niitä / tiedä niiden hoidosta sen syvällisemmin. Kun olemme saaneet tiedot kasaan, voimme hankkia koiran :) (onko kukaan kuullut koirakursseista ennen koiran hankkimista?) Kysymykseni on kuitenkin tämä, että mikä koira sopisi ensimmäiseksi koiraksi? Emme haluaisi pientä koiraa ja haaveissamme ovat olleet saksanpaimen- ja berninpaimenkoira, sekä siperianhusky.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:16"]
itse omistan useamman huskyn (sekä malamuutin). Mitä teillä on tarjota huskylle? On nimittäin rotu, minkä liikunnantarve yllättää todella monet ja ilman tarpeellista liikuntamäärää alkaa asunnon "sisustaminen". Noita koirakursseja järjestetään tosi monessa paikassa ja se onkin suositeltava juttu uusille omistajille :)
[/quote]
Ollaan molemmat liikunnallisia ja lenkkeillään joka päivä joko yhdessä tai erikseen. Mulla päivä alkaa aina juoksulenkillä, mutta mies lähtee juoksemaan yleensä töiden jälkeen (16 aikoihin). Muutettiin juuri kauemmas kaupungin hälinästä ihanien luonnonalueiden siimekseen, joten kävelylenkitkin varmasti lisääntyvät. Mun tulee sisätyön takia aina illalla suuri tarve päästä ulos ja liikkeelle, jolloin yleensä käyn kävelyllä tai teen lihaskuntoa ulkosalla. Lisäksi on tosiaan iso aidattu piha. Kuulostaako hyvältä? Ap
[/quote]
Nuoren huskyn liikunnantarvetta ei meinaa remmilenkit täyttää. Meillä nuoret huskyt vetää kilometritolkulla ja kotona hörppää vettä, jonka jälkeen olisivat valmiita uudelle vetolenkille. Lisäksi husky on vahvasti laumasidonnainen eli tulevaisuudessa koirakaveri olisi enemmän kuin suositeltavaa. Ja mitä tulee aidattuun pihaan, niin huskyt rakastaa kaivamista ja ovat ketteriä kiipeämään aitojen yli :) ihana rotu oikealle ihmisille, väärässä perheessä molemmat kärsii. En sano, että olisi teille väärä rotu, mutta kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan ja käydä shs foorumilla sekä tutustua kasvattajiin
Älkää mitää susikoiraa ottako. Raivohulluja
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:16"]
itse omistan useamman huskyn (sekä malamuutin). Mitä teillä on tarjota huskylle? On nimittäin rotu, minkä liikunnantarve yllättää todella monet ja ilman tarpeellista liikuntamäärää alkaa asunnon "sisustaminen". Noita koirakursseja järjestetään tosi monessa paikassa ja se onkin suositeltava juttu uusille omistajille :)
[/quote]
Ollaan molemmat liikunnallisia ja lenkkeillään joka päivä joko yhdessä tai erikseen. Mulla päivä alkaa aina juoksulenkillä, mutta mies lähtee juoksemaan yleensä töiden jälkeen (16 aikoihin). Muutettiin juuri kauemmas kaupungin hälinästä ihanien luonnonalueiden siimekseen, joten kävelylenkitkin varmasti lisääntyvät. Mun tulee sisätyön takia aina illalla suuri tarve päästä ulos ja liikkeelle, jolloin yleensä käyn kävelyllä tai teen lihaskuntoa ulkosalla. Lisäksi on tosiaan iso aidattu piha. Kuulostaako hyvältä? Ap
[/quote]
Nuoren huskyn liikunnantarvetta ei meinaa remmilenkit täyttää. Meillä nuoret huskyt vetää kilometritolkulla ja kotona hörppää vettä, jonka jälkeen olisivat valmiita uudelle vetolenkille. Lisäksi husky on vahvasti laumasidonnainen eli tulevaisuudessa koirakaveri olisi enemmän kuin suositeltavaa. Ja mitä tulee aidattuun pihaan, niin huskyt rakastaa kaivamista ja ovat ketteriä kiipeämään aitojen yli :) ihana rotu oikealle ihmisille, väärässä perheessä molemmat kärsii. En sano, että olisi teille väärä rotu, mutta kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan ja käydä shs foorumilla sekä tutustua kasvattajiin
[/quote]
Eipä kyllä vanhaakaan huskya remmillä väsytä. T.8 v huskyuroksen omistaja
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:38"]Oletko tehnyt testin Kennelliiton sivuilta? Käykää katsomassa erilaisia koiria vaikka näyttelyissä.
[/quote]
Testit on ihan sama kuin nämä facebookin "Mitä nimesi kertoo sinusta" juttuja. Jos ei ole koiraa ei voi tietää mitä sen kanssa milloinkin tekee. Ja jos ei ole mitään tietotaitoa ja valitsee sieltä vaikean rodun vaan siks kun se sitä tarjoaa voi olla nopeasti syvällä siinä ittessään. Näyttelyt ei kerro koiran luonteesta tippaakaan, eikä toivottavasti ulkonäkö ole ainut syy koiran ottamiseen. Kasvattajiin yhteys ja kuuntelee mitä kasvattajat sanoo.
[/quote]
Testeistä samaa mieltä, mutta näyttelyt voivat olla hyödyllisiä. Siellä näkee kiinnostavat rodut livenä ja keskustella rodun harrastajien kanssa. Ei tarvitse ajaa pitkää matkaa tavatakseen yhtä kasvattajaa, vaan siellä samassa paikassa on monta. Siellä ei myöskään ole pelkästään kasvattajia vaan myös tavallisia perheitä, jotka ovat tulleet hakemaan sen yhden tuloksen koiralleen. Heiltä voi kysellä arjesta ym normaalista elämästä. Kasvattajilta taas rodun terveystilanteesta, pentusuunnitelmista sekä kokeeko hän että kyseinen rotu sopisi teille. Lisään vielä, että pentu kannattaa ottaa vain sellaiselta kasvattajalta jonka kanssa kemiat toimivat!
Uskomatonta että aloittaja on saanut melkein pelkkiä alapeukkuja, minusta on erittäin vastuuntuntoista ja arvostettavaa ottaa asioista selvää etukäteen ja myöntää rehellisesti jos jotain ei tiedä. Minä suosittelen myös pentukurssia, koiratkin ovat yksilöitä joten vasta käytännössä oikeasti oppii mikä toimii parhaiten. Tuire Kaimion Pennun kasvatus on hyvä kirja luettavaksi. Mainitsemasi rodut ovat haastavia ensikertalaiselle, berninpaimenkoira noista luonteen puolesta helpoin mutta niin ison koiran kanssa kasvatuksen pitää olla todella varma.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 19:38"]Oletko tehnyt testin Kennelliiton sivuilta? Käykää katsomassa erilaisia koiria vaikka näyttelyissä.
[/quote]
Se et piskit kiertää ringissä ja seisoo nätisti ei kerro rodusta mitään :'DDDddd