Millaisia kokemuksia työvoimakoulutuksesta?
Olen mahdollisesti hakemassa työvoimakoulutukseen. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia itse koulutuspäivistä ja työharjoittelusta. Millaista koulutus oli rakenteeltaan? Millä tavalla aikuinen työharjoittelija eroaa yrityksen muista työntekijöistä? Mitä hyvää ja mitä huonoa jäi mieleen? Tuliko työpaikka vai palasitko kortistoon?
Kommentit (35)
Olin äskettäin mukana 6kk työvoimakoulutuksessa koska halusin uudelle alalle. Muuten hyvä kokemus, mutta yhteistyöyritys ei lopulta palkannut. Mitään takeita työllistymisestä ei siis ole, mutta lähes kaikki muut koulutukseen osallistujat työllistyivät yrityksiinsä. Itse löysin onneksi oikean työn noin 2kk koulutuksen päättymisestä.
Viimeisimmät kommentit ovat herätelleet huolta.
Olenkohan mainonnan uhri? Löysin tämän koulutuksen itse, eikä minua "pakoteta" hakemaan siihen. Sain ilmoituksesta sellaisen käsityksen, että kyseessä on oikea koulutus, ja tarkistin juuri, että siitä saa tutkinnon. Juuri tuon tutkinnon saaminen minua kiinnostaa, vaikka aika heiveröiseltähän tuo kuulostaa. Olen kyllä niin vanha jo, etten liiemmin haaveile työllistymisestä tätä tai muutakaan kautta.
Onko nyt siis kyse siitä 9 euron pakkotyöstä, josta tällä palstalla niin usein puhutaan? Taisi olla hyvä juttu, että tulin kyselemään. Nyt kyllä harmittaakin. :(
Ap
Onko kyse rekrykoulutuksesta? Se on työnantajalle kätevä tapa saada ilmaisia harjoittelijoita, vähän niinkuin koeaika ilman palkanmaksuvelvoitetta -yhteiskunta maksaa työnantajalle työntekijän. Sinulla sen sijaan ei ole mitään oikeuksia, ei palkkaan eikä mahdollisuutta lopettaa, jos homma ei vastaa odotuksia.
Jos kyse on tutkintoon tähtäävästä koulutuksesta, niin kannattaa huolehtia, että työpaikalla myös annetaan koulutukseen liittyviä työtehtäviä ja ohjausta. Eikä vain rutiininomaisia tehtäviä, joista ei opi. Ja onko työpaikalla ylipäätään sellaisia tehtäviä, joista pystyt tekemään näytöt.
Joskus työvoimakoulutuskin voi olla onnistunutta, mutta oman kokemukseni mukaan pettymys on todennäköisin. Kukaan ei kouluta, tehtävät eivät opeta mihinkään, työnantajia ei kiinnosta muu kuin ilmaistyö. Työkkäri vaan on hetken tyytyväinen, kun on saanut taas "aktivoida"...
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse rekrykoulutuksesta? Se on työnantajalle kätevä tapa saada ilmaisia harjoittelijoita, vähän niinkuin koeaika ilman palkanmaksuvelvoitetta -yhteiskunta maksaa työnantajalle työntekijän. Sinulla sen sijaan ei ole mitään oikeuksia, ei palkkaan eikä mahdollisuutta lopettaa, jos homma ei vastaa odotuksia.
Jos kyse on tutkintoon tähtäävästä koulutuksesta, niin kannattaa huolehtia, että työpaikalla myös annetaan koulutukseen liittyviä työtehtäviä ja ohjausta. Eikä vain rutiininomaisia tehtäviä, joista ei opi. Ja onko työpaikalla ylipäätään sellaisia tehtäviä, joista pystyt tekemään näytöt.
Joskus työvoimakoulutuskin voi olla onnistunutta, mutta oman kokemukseni mukaan pettymys on todennäköisin. Kukaan ei kouluta, tehtävät eivät opeta mihinkään, työnantajia ei kiinnosta muu kuin ilmaistyö. Työkkäri vaan on hetken tyytyväinen, kun on saanut taas "aktivoida"...
Kiitos kommentoimiseen paneutumisesta. Kauheasti ajateltavaa tulee. :)
Tämä kulkee työvoimakoulutuksen nimellä, eikä TE-toimisto tiedä aikeistani hakea. Alla on pari otetta koulutuksen esittelystä. Olen piilottanut joitakin yksityiskohtia estääkseni valtavan hakuvyöryn, joka tyrkkäisi minut jonon hännille. :D
"Työttömille ja työttömyysuhan alaisille suunnattu koulutus sopii sekä kokeneille xx-alan konkareille että vasta-alkajille ja alanvaihtajille. Koulutus järjestetään yhteistyössä TE-palveluiden kanssa. -- Hakijoille pyritään löytämään osaamiseen ja tavoitteisiin sopiva yhteistyöyritys ja työtehtävä."
Tämä on tutkinto, joka on jossain vaiheessa vaihtanut nimeään. Olen niin vanha, että muistan sen aikaisemmankin, joka oli varsin tunnettu.
Ap
F.E.C. ilmeisesti kyseessä? Valitettavasti nämä ovat just niitä orjatöitä. Googlaapa keskusteluja ja blogikirjoituksia aiheesta… Pahimmillaan yritykset paikkaavat oikean työntekijän tarvetta ilman aiettakaan työllistää. Yrityksille markkinoidaan niin päin, että saavat halvalla huippuosaajia! Uskomattoman röyhkeää.
Noh kävin juuri vuoden kestävän työvoimakoulutuksen ja siihen sisältyi 6kk harjoittelujakso, harkkapaikan hain koulutuksen aikana siis itse.
Eivät palkanneet ja eivät tietenkään suoraan kertoneet syytä kun harkkani päättyi mutta luulisin olemattoman kokemuksen alalta tai en vaan ilmeisesti sopinu porukkaan....tässä siis etsiskelen taas töitä.
Ehkä se on paljolti ihmisestä kiinni mutta itsellä on kyllä niin epäonnistunut olo tällä hetkellä että hävettää. Ehkä joskus löydän sen oman paikan, välillä tekee mieli luovuttaa.
Työtehtävät oli siis harkassa täysin samat kuin niillä palkallisilla tietysti. Ainakin sain tutkinnon sentään koulutuksen ajalta. Naurattaa ajatella kun tuolla koulutuksella oli tarkoitus itellä työllistyä mutta toisin kävi:D
Vierailija kirjoitti:
F.E.C. ilmeisesti kyseessä? Valitettavasti nämä ovat just niitä orjatöitä. Googlaapa keskusteluja ja blogikirjoituksia aiheesta… Pahimmillaan yritykset paikkaavat oikean työntekijän tarvetta ilman aiettakaan työllistää. Yrityksille markkinoidaan niin päin, että saavat halvalla huippuosaajia! Uskomattoman röyhkeää.
Niitäpä juuri. Kiitos vinkistä.
Ovat kyllä osanneet tehdä todella harhaanjohtavan ilmoituksen, jos tuo pitää paikkansa. Yrityksen näkökulmasta varmasti olisi kiva saada neljäksi kuukaudeksi töihin hyvin käytännöllisen alan maisteri, jolla on tuota koulutusta sivuavaa työkokemusta 25 vuotta. Ehkei tuo työharjoittelemisella hankittava tutkinto olekaan ansioluetteloon niin hyvä lisä kuin kuvittelin. 🤔
Ap
Tulinpa vielä kertomaan, että yön yli nukuttuani olen päätynyt siihen, että en hae tuohon koulutukseen. Ratkaiseva seikka on se, että olisi tehtävä sitova hakemus tietämättä sitä, mihin yritykseen, millaisiin tehtäviin ja millaisen työmatkan päähän joutuisi neljäksi kuukaudeksi töihin. Myös vahvasti koko operaatiota värittävä karenssin uhka arveluttaa.
Muitakin tasapainoa horjuttavia tekijöitä on, mutta tuossa ne tärkeimmät. Kyllä minä töihin haluaisin, mutta en tällaisella arpomisella.
Ap
Eihän koulussakaan harjoitteluista makseta, joten eikai harjoittelua palkatta sen enempää ole kusetusta.
Joku firma voi vilpittömästi tarvita uusia osaajia ja sitoutua palkkaamaankin jonkun. Xx-alan koulutuksessa tuli ilmi tällainenkin firma joka joka kevät ottaa kursseilta harjoittelijan tai pari, palkkaa kurssin päätyttyä ja irtisanoo koeajalla keksaistuilla verukkeilla. Kyseessä on sesonkityö jossa saa sitten olla ilmaisena harjoittelijana kiihkeän kesän ja taskuun jää max kuukausi-pari palkallista työtä kera huonon työtodistuksen. Koululle tämä puijari on "Hyvä työnantaja jolle menee paljon uusia harjoittelijoita". Tottakai ne kehuu ko yhteistyökumppania. Työnantajalle ei koidu edes lomauttamisen vaivaa ja kuluja. Ottakaa hyvät ihmiset selvää harjoittelupaikoista etukäteen. Toki yksi mätä muna voi pilata koko korillisen mutta... kyseessä on Sinun elämääsi ehkä pitkällekin vaikuttava episodi.
Oma ketjuni on herännyt henkiin!
Olinpa minä hyväuskoinen ja toiveikas vuosi sitten. En ensin tunnistanut itseäni.
Samanlaisia työvoimakoulutuksia ei ole näkynyt, enkä niihin hakisikaan. TE-virkailija muuten oli samaa mieltä; epäkohtia ja vaaranpaikkoja oli paljon, ja hyviä puolia kutakuinkin nolla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tulinpa vielä kertomaan, että yön yli nukuttuani olen päätynyt siihen, että en hae tuohon koulutukseen. Ratkaiseva seikka on se, että olisi tehtävä sitova hakemus tietämättä sitä, mihin yritykseen, millaisiin tehtäviin ja millaisen työmatkan päähän joutuisi neljäksi kuukaudeksi töihin. Myös vahvasti koko operaatiota värittävä karenssin uhka arveluttaa.
Muitakin tasapainoa horjuttavia tekijöitä on, mutta tuossa ne tärkeimmät. Kyllä minä töihin haluaisin, mutta en tällaisella arpomisella.
Ap
Itse kävin FEC-koulutuksen, johon yhteistyöyritykseen oli haastattelu, joten tiesin kyllä mihin olin menossa. Moni koulutukseen osallistuvista olivat itse hankkineet harjoittelupaikkansa. Sanoisin, että meidän kurssistamme noin puolet työllistyi yhteistyöyrityksiinsä, mutta itse en kuulunut tuohon joukkoon.
Huonona asiana jäi mieleen työvoimakoulutuksen naisopettaja: oli vittumainen töksäyttelijä, ei ilmeisesti osannut peittää mitenkään sitä turhautumistaan, jos oppilas ei osaa heti jotain asiaa. Mutta oppimaanhan sitä sinne mennäänkin, eikö vaan? Minulla on yleensä ollut hyvät kokemukset opettajista, mutta näköjään niitä voi olla täysin toisenlaisiakin...
Voit joka tapauksessa lopettaa työvoimakoulutuksen/harjoittelun kesken ihan hyvällä omallatunnolla, jos saat palkallisen työpaikan. Ainoa ongelma saattaisi tulla, jos vaikka joutuisit ko. työpaikasta koeajalla tai muuten lyhyen ajan jälkeen pois ja olet jättänyt työvoimakoulutuksen kesken.