Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten juridisesti toimitaan oikein, kun toinen vanhempi sairaana, lapset sairaana ja ukko vänkyttää että hänen pitää olla töissä

Vierailija
28.02.2022 |

Tämä etätyö on mennyt hulluksi, mieheltä odotetaan etätöitä mutta on selvää etten pärjää itse sairaana kahden myös sairaana olevan lapsen kanssa. Mikä on tuo osittainen hoitovapaa, mitä osaamattomalle HR:lle / töihin ilmoitetaan? Lapsi ei voi mennä sairaana päiväkotiin

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä omituista, lapsia ei enää osata hoitaa ilman juridiikka !

Vierailija
2/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas vanhempi hoitaa. On sitä eletty ennenkin.

Jos on niin sairas ettei pysty, niin mennään sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä toisen vanhemman sairaudesta. Jos kyseessä on niin "paha"/vakava tauti, että oikeasti ei pysty hoitamaan (vrt. yh, lapset sijaisperheeseen tms), niin silloin toinen puoliso voi jäädä hoitamaan. Mutta jos toinen vanhemmista flunssassa tms, niin silloin pitäis vaan siinä sivussa hoitaa lapsetkin.

Vierailija
4/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen hoitovapaa pitää hoksata sopia työnantajan kanssa pari kuukautta ennen vapaan alkamista. ONko mies tehnyt niin?

Vierailija
5/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on miehelle palkaton vapaa. Lapsia on hoitamassa toinen aikuinen. Jos joudut sairaalahoitoon, tilanne muuttuu.

Vierailija
6/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä ihminen pakon edessä pystyy aika moneen. Patjat kaikille olkkarin lattialle, mies varaa jääkaappiin syömisiä ja juomisia kaikille, sitten vaan troppaa itsesi mahdollisimman hyvin + kirjat/pelit/leffat ja herkut kehiin.

Vierailija
7/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ilmoittaa töihin, että vaimo ja lapset sairaana, hänellä on palkaton päivä.

Vierailija
8/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava määrittely tuossa aloituksessa.

"Toinen vanhempi" ja "vänkyttävä ukko".  

Vierailija
9/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä voi olla niin sairas, etteikö jaksaisi vauvapalstailla

Vierailija
10/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toinen on jo kotona niin hoitaa tai sitten ukko saa ottaa o palkatonta

Vierailija
11/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen hoitovapaa on täysin eri asia kuin sairaan lapsen hoito. Yleensä vapaata sairaan lapsen hoitamista varten ei saa, jos toinen vanhempi on kotona. Mutta jos toinen vanhempi myös on sairaana, voisi kysymykseen tulla vapaa pakottavasta perhesyystä. Tämä vapaa on lähtökohtaisesti palkaton.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search%5Btype%5D=pika&…

Vierailija
12/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se "toinen vanhempi" ihan kuolemansairas taida olla, kun pystyy heti aamusta käymään juridisia keskusteluja vauvapalstalla.  :)

Vierailija
13/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan pomo kysellyt muista aikuisista, kun olen ilmoittanut hoitavana lapsia kotona. Kannettavalla olen sitten tehnyt mitä voi. Mikäli ollut etäpalsu, niin sen olen skipannut jos en voi osallistua. 

Vierailija
14/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu asiaa selvitettyä kerran ja mies sitten vain soitti töihin, että on sairaana itse, vaikkei ollut. Lapsi oli norossa ja myös itsekin. Makasin vessanpöntön vieressä ja tunsin kuolevani. Ei ollut voimia poistua vessasta ja vain pieniä määriä vettä meni alas kerralla. Tuolloin olin jo oikeasti niin sekaisin, että toivoin jonkun hakkaavan pään multa irti, kun en jaksanut enää oksentaa tauotta. Oksensin yli viikon lopulta, mutta muutamat päivät oli noita "kuolemapäiviä". 

Kaikilla muilla kerroilla olen hoitanut sairaana. Tuolloin olin lähellä sairaalaan menoa, mutta en olisi päässyt autoon. Lapsihan siellä sairaalassa oli tuota ennen ja se noro tarttui minuun. ...vai olikohan se rota-virus... No jompikumpi, mutta henki multa tuntui lähtevän. 

Vierailija
15/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas vanhempi hoitaa. On sitä eletty ennenkin.

Jos on niin sairas ettei pysty, niin mennään sairaalaan.

Vähän tuo kalskahti korvaan, ei sinne sairaalaan vaan "mennä". Mutta siis  lähtökohtaisesti vanhempi ei voi olla pois töistä sairaan lapsen hoitamiseksi, jos siellä kotona on toinen. Vaikka nukkumassa yövuorojen välipäivänä tai itsekin sairaana. Jos on niin sairas, ettei jaksa/pysty hoitamaan lasta, niin on hankittava apua tai sitten toinen vanhemmista voi pyytää palkattoman vapaan.

Vierailija
16/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole koskaan pomo kysellyt muista aikuisista, kun olen ilmoittanut hoitavana lapsia kotona. Kannettavalla olen sitten tehnyt mitä voi. Mikäli ollut etäpalsu, niin sen olen skipannut jos en voi osallistua. 

Meillä sairaan lapsen hoitopäivä on palkaton, jos ei tuo toisen vanhemman työnantajalta lappua, että puoliso on ollut töissä. Jos on eronnut, ei todistusta tarvita. Tähän mentiin ennen koronaa, kun muutama työntekijä lomaili koko perheenä Tallinnassa vedoten sairaan lapsen hoitoon.

Vierailija
17/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

haasta oikeuteen ne tyhmät mukulat ja se tyhmä äijä, linnaan vaan juridiikan kanssa. jotenkin tyntuu että lanttumaakari olisi oikea osoite.

Vierailija
18/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän AP:ta kyllä siinä mielessä, että mullekin on töistä esitetty puolihuolimattomasti, että voihan sitä vähän tehdä töitä, vaikka sairaan lapsen kanssa onkin kotona. Tällaista ei ollut ennen etätöitä, koska silloin oli selvää, että kotoa ei tehty töitä.

Vierailija
19/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sairaan lapsen hoitopäivä on palkaton, jos ei tuo toisen vanhemman työnantajalta lappua, että puoliso on ollut töissä. Jos on eronnut, ei todistusta tarvita. Tähän mentiin ennen koronaa, kun muutama työntekijä lomaili koko perheenä Tallinnassa vedoten sairaan lapsen hoitoon.

Enpä ole työnantajalle siviilisäädystäni raportoinut. 

Vierailija
20/27 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä karseita on vastauksia.. lapset siis IHAN pieniä. Äiti kuumeessa, sylivauva patjalle vai?