Aikuinen joka lukee Harry Pottereita on jäänyt lapsen tasolle
En ymmärrä aikuisia jotka on kiinnostuneita tuollaisista lapsellisista mielikuvitusmaailmoista. Kai he ovat jotenkin jääneet kehityksessä jälkeen.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle.. [/quote] Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö? On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan. [/quote] No ajattelen kyllä niin, että lukukokemuksia kannattaa laajentaa. Potterit ovatkin oiva materiaali alakouluikäiselle ja ehkä jopa vanhemmallekkin, mutta mussään nimessä ei kannata jämähtää tähän. Rikä edes fantasiaan. Kannattaa lukea novelleja, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta ja klassikoita rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti. Opettaja
[/quote] Sehän se tässä ennakkoluuloista on, ettei Pottereita pidetä aikuisille sopivana. Kukaan ei ole puhunut siitä, ettei muuta luettaisi. Kyllä minäkin suosittelisin pelkkien dostojevskien lukijalle maailmankuvan laajentamista.
[/quote]
Miten minä aliarvioin sinun Pottereitasi?
Koeta provosoitua vähemmän ja pysy asiassa.
#Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..#
Ja tämäkö ei ole aliarvioimista?
Eivät ne loppupään Potterit edes ole ihan lastenkirjoja, sen verran raskaita ja vaikeita aiheita niissä kuitenkin käsitellään.
Mitä muu kirjallisuus sitten on jos ei mielikuvitusta? Harva romaani perustuu puhtaasti faktoihin.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle.. [/quote] Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö? On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan. [/quote] No ajattelen kyllä niin, että lukukokemuksia kannattaa laajentaa. Potterit ovatkin oiva materiaali alakouluikäiselle ja ehkä jopa vanhemmallekkin, mutta mussään nimessä ei kannata jämähtää tähän. Rikä edes fantasiaan. Kannattaa lukea novelleja, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta ja klassikoita rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti. Opettaja
[/quote]
Eihän kukaan tässä ketjussa ole sanonutkaan, että Harry Potterin lukijat eivät muuta lukisikaan. Vai mistä olet saanut sellaisen käsityksen? Olet lukenut nämä kommentit erittäin kapeakatseisesti. Uskon, että Pottereita lukevat lukevat myös muutakin kirjallisuutta. Niin teen esimerkiksi minä.
t. toinen opettaja
[/quote]
Eipäs keulita.
Minä kyllä suosittelin nuorta ihmistä/ nuoria ihmisiä lukemaan monipuolisesti maailmankirjallisuutta. Hienoa jos näin jo on.
Se eka opettaja
Olihan niitä hieman hankala lukea lapsena/nuorena, kun niitä ei ollut vielä kirjoitettukaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:23"]#Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..#
Ja tämäkö ei ole aliarvioimista?
[/quote]
Niin, jos esiin astuu muita päähenkilöitä maailmankirjallisuuden klassikoista, dumbledoret jäävät vähemmälle.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:14"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle.. [/quote] Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö? On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan. [/quote] No ajattelen kyllä niin, että lukukokemuksia kannattaa laajentaa. Potterit ovatkin oiva materiaali alakouluikäiselle ja ehkä jopa vanhemmallekkin, mutta mussään nimessä ei kannata jämähtää tähän. Rikä edes fantasiaan. Kannattaa lukea novelleja, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta ja klassikoita rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti. Opettaja [/quote] Eihän kukaan tässä ketjussa ole sanonutkaan, että Harry Potterin lukijat eivät muuta lukisikaan. Vai mistä olet saanut sellaisen käsityksen? Olet lukenut nämä kommentit erittäin kapeakatseisesti. Uskon, että Pottereita lukevat lukevat myös muutakin kirjallisuutta. Niin teen esimerkiksi minä. t. toinen opettaja [/quote] Eipäs keulita. Minä kyllä suosittelin nuorta ihmistä/ nuoria ihmisiä lukemaan monipuolisesti maailmankirjallisuutta. Hienoa jos näin jo on. Se eka opettaja
[/quote]
Puhut kyllä aivan ohi tämän ketjun aiheen. Ei ehkä kannata jatkaa Pottereita väheksyvää ketjua, jos et edes niistä puhu. Etkä edes vastannut tuon lainaamasi kommentin kirjoittajan kysymyksiin.
-ohis.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:23"]#Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..#
Ja tämäkö ei ole aliarvioimista? [/quote] Niin, jos esiin astuu muita päähenkilöitä maailmankirjallisuuden klassikoista, dumbledoret jäävät vähemmälle.
[/quote]
Niin, tuon kommentin lähtökohtana on vain olettamus, että Pottereiden lukijat eivät lue mitään muuta kuin niitä Pottereita, ja että maailmankuva voi avartua vasta, jos lukee ns. "oikeaa" kirjallisuutta.
Saako lukea mitään muuta kuin klassikoita?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"]
Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla.
[/quote]
Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun!
[/quote]
Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne
Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..
[/quote]
Ai se onkin niin että jos lukee fantasiaa esim. Pottereita, ei voi lukea muuta kirjallisuutta? Taidan viedä takaisin kirjastoon juuri lainaamani Mäkelän ja Mukan, kotikirjastosta heitän menemään, köh, Kunderan, Dostojevskin ja Gogolin. Jää vain Potterit, Kingit ja Tuntematon sotilas. Mites muuten, hyväksytkö ap Kaari Utrion kirjat vai olisko parempi heittää nekin saunan pesään?
AP: jos fantasiakirjallisuuden lukeminen on aikuiselle jotenkin epäsopivaa, miten joku ooppera tai teatteri olisi sen järkevämpää? Harvemmin niissä esitetään harkiten valittuja otoksia Suomen ja lähialueiden historiasta...
Olen nyt vanhempana lueskellut uudelleen kaikenlaista, mitä tuli ahmittua teini-ikäisenä.
Lasten- ja nuortenkirjoista löytyy aivan eri sisältöä, kuin se seikkailu- ja romantiikkataso minkä silloin pystyin omaksumaan. Vaikkapa Huckleberry Finn hienoimpana esimerkkinä.
Samoin maailmankirjallisuuden klassikoista. Joidenkin venäläisten klassikkojen teemoja ei pysty edes ymmärtämään ennen kuin on enemmän elämänkokemusta. Vaikka ne onkin aikanaan lukenutkin, romaaneina siinä kuin muutkin.
"Saatana saapuu Moskovaan" oli kyllä järisyttävä, niin nuorena kuin vanhempanakin. Samoin Celinen "Niin kauan kuin yötä riittää".
Potterit luen varmaan kohta, kun ne pojilta vapautuvat.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:23"]
Eivät ne loppupään Potterit edes ole ihan lastenkirjoja, sen verran raskaita ja vaikeita aiheita niissä kuitenkin käsitellään.
[/quote]
Ensimmäinen osa on puhtaasti lastenkirja. Tuskin kukaan osasi sen ilmestyessä aavistaa, että kymmenen vuoden päästä ilmestyvä viimeinen osa ei enää menekään "lastenkirja" -kategoriaan. Monet lukijat ikään kuin kasvoivat kirjojen mukana.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:23"]
Mitä muu kirjallisuus sitten on jos ei mielikuvitusta? Harva romaani perustuu puhtaasti faktoihin.
[/quote]
Juuri noin. Ja vaikka teos "perustuisikin puhtaasti faktoihin", on sen maailma kuitenkin itsenäinen, kirjailijan luoma kokonaisuus. Ne faktat, näkökulmat, kerrontatapa ja kieli ovat kirjailijan valinnan ja näkemyksen mukaisia.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:07"]
Siinä mielessä pitää kyllä olla lapsen tasolla, että kyky mielikuvituksen käyttöön ei ole kokonaan päässyt näivettymään. Ja hienoa kirjoissa on myös tietty kirkasotsaisuus ja selkeä (vaikka ei mustavalkoinen) moraali. Aikuisten kirjallisuudessa moraalittomuus on liiankin 'normaalia'.
[/quote]
Potterit ei todellakaan avaa mitenkään mielikuvitusta, sillä ovat niin kaavamaisia klisekimppuja. Vetoaa juuri heihin keillä sitä mielikuvitusta ei ole, jos pitävät noin typeriä tarinoita jotenkin mielikuvituksellisina tai kiinnostavina.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:00"]
Siinä mielessä pitää kyllä olla lapsen tasolla, että kyky mielikuvituksen käyttöön ei ole kokonaan päässyt näivettymään. Ja hienoa kirjoissa on myös tietty kirkasotsaisuus ja selkeä (vaikka ei mustavalkoinen) moraali. Aikuisten kirjallisuudessa moraalittomuus on liiankin 'normaalia'.
[/quote]
Potterit ei todellakaan avaa mitenkään mielikuvitusta, sillä ovat niin kaavamaisia klisekimppuja. Vetoaa juuri heihin keillä sitä mielikuvitusta ei ole, jos pitävät noin typeriä tarinoita jotenkin mielikuvituksellisina tai kiinnostavina.
[/quote] Mistä tiedät niiden olevan kliseekimppuja, ellet ole niitä lukenut? Kovin kliseinen mielipide muutenkin.
[/quote]
[/quote] Aloin nyt kyllä hiukan huolestuneena miettiä, onko joku vakavissaan tuota mieltä. Siinä tapauksessa toivon kirjoittajalle henkistä kasvua.
[/quote]
[/quote]
Minä nyt vain olen tällainen. Kuuntelen ja soitan bluesia, vaikka sen perustaso onkin just niin kaavamaisia kliseekimppuja. Mutta ne pienet variaatiot...
Elämä on aika kaavamaista, eikä kokonaan uusia juttuja pysty edes huomaamaan, jos ei ymmärrä kaavoja ja kliseitä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:04"]
[/quote]
[/quote] Mistä tiedät niiden olevan kliseekimppuja, ellet ole niitä lukenut? Kovin kliseinen mielipide muutenkin.
[/quote]
Olen nähnyt elokuvaversion ja oli kyllä hirveää paskaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:14"]
[/quote]
Eihän kukaan tässä ketjussa ole sanonutkaan, että Harry Potterin lukijat eivät muuta lukisikaan. Vai mistä olet saanut sellaisen käsityksen? Olet lukenut nämä kommentit erittäin kapeakatseisesti. Uskon, että Pottereita lukevat lukevat myös muutakin kirjallisuutta. Niin teen esimerkiksi minä.
t. toinen opettaja