Aikuinen joka lukee Harry Pottereita on jäänyt lapsen tasolle
En ymmärrä aikuisia jotka on kiinnostuneita tuollaisista lapsellisista mielikuvitusmaailmoista. Kai he ovat jotenkin jääneet kehityksessä jälkeen.
Kommentit (60)
Siinä mielessä pitää kyllä olla lapsen tasolla, että kyky mielikuvituksen käyttöön ei ole kokonaan päässyt näivettymään. Ja hienoa kirjoissa on myös tietty kirkasotsaisuus ja selkeä (vaikka ei mustavalkoinen) moraali. Aikuisten kirjallisuudessa moraalittomuus on liiankin 'normaalia'.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..
[/quote]
Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö?
On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..
[/quote]Kunderaa, Dostojevskia, Shakespearea, Waltaria, Vonnegutia jne luin koulutyttönä. Pottereiden ilmestyessä olin jo kolmekymppinen, en koe taantuneeni kun luin ne ja luen edelleen silloin tällöin. Luen toki myös luettelemiasi ja muitakin laatuklassikoita. Avarrapa itse asennemaailmaasi Dumbledorella&kumppaneilla :)
[/quote] Potterien lukija on jo lapsena tottunut hyvään kirjallisuuteen, joten miksi hän ei olisi lukenut paljon muutakin?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"]
[/quote]
Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö?
On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan.
[/quote]
No ajattelen kyllä niin, että lukukokemuksia kannattaa laajentaa. Potterit ovatkin oiva materiaali alakouluikäiselle ja ehkä jopa vanhemmallekkin, mutta mussään nimessä ei kannata jämähtää tähän. Rikä edes fantasiaan. Kannattaa lukea novelleja, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta ja klassikoita rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti.
Opettaja
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"] Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla. [/quote] Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun! [/quote] Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle.. [/quote] Kuka on oikea henkilö määrittelemään sen "oikean ja kunnollisen" kirjallisuuden? Sinäkö? On kyllä kumma, että monet kirjallisuustieteilijät ja ainakin meidän yliopiston kirjallisuuden proffat eivät mitenkään lyttää Harry Pottereita, jotka ovat kasvuromaaneja parhaimmillaan. [/quote] No ajattelen kyllä niin, että lukukokemuksia kannattaa laajentaa. Potterit ovatkin oiva materiaali alakouluikäiselle ja ehkä jopa vanhemmallekkin, mutta mussään nimessä ei kannata jämähtää tähän. Rikä edes fantasiaan. Kannattaa lukea novelleja, elämäkertoja, kaunokirjallisuutta ja klassikoita rohkeasti sekä ennakkoluulottomasti. Opettaja
[/quote] Sehän se tässä ennakkoluuloista on, ettei Pottereita pidetä aikuisille sopivana. Kukaan ei ole puhunut siitä, ettei muuta luettaisi. Kyllä minäkin suosittelisin pelkkien dostojevskien lukijalle maailmankuvan laajentamista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:33"]
En ymmärrä aikuisia jotka on kiinnostuneita tuollaisista lapsellisista mielikuvitusmaailmoista. Kai he ovat jotenkin jääneet kehityksessä jälkeen.
[/quote]
No et, mutta todennäköisesti englannin kielitaitosi rajoittuukin sitten siihen koulussa opeteltuun tankeroenglantiin. Minä luen Pottereita juuri niiden rikkaan kielen vuoksi, englanniksi. Olen lukenut jokaisen kirjan moneen kertaan. Ja tulen lukemaan jatkossakin. :)
Etpä tiedä mistä jäät paitsi!
[/quote]
No hyvä että sanoit. Minä kun en mitään muuta ole koskaan lukenutkaan kuin Pottereita. Miksi klassikoiden rinnalla ei voisi lukea jotain kevyempääkin? Onko oma lukemistosi tosiaan niin rajoittunut että jokin kokonainen genre on täysin poissuljettu "lapsellisena" ja "sivistymättömänä"?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:07"]
Siinä mielessä pitää kyllä olla lapsen tasolla, että kyky mielikuvituksen käyttöön ei ole kokonaan päässyt näivettymään. Ja hienoa kirjoissa on myös tietty kirkasotsaisuus ja selkeä (vaikka ei mustavalkoinen) moraali. Aikuisten kirjallisuudessa moraalittomuus on liiankin 'normaalia'.
[/quote]
Potterit ei todellakaan avaa mitenkään mielikuvitusta, sillä ovat niin kaavamaisia klisekimppuja. Vetoaa juuri heihin keillä sitä mielikuvitusta ei ole, jos pitävät noin typeriä tarinoita jotenkin mielikuvituksellisina tai kiinnostavina.
[/quote] Mistä tiedät niiden olevan kliseekimppuja, ellet ole niitä lukenut? Kovin kliseinen mielipide muutenkin.
[/quote]
Olen nähnyt elokuvaversion ja oli kyllä hirveää paskaa.
[/quote]
Miksi tulet kirjaketjuun pätemään jos olet nähnyt vain leffat?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 15:23"]#Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..#
Ja tämäkö ei ole aliarvioimista? [/quote] Niin, jos esiin astuu muita päähenkilöitä maailmankirjallisuuden klassikoista, dumbledoret jäävät vähemmälle.
[/quote]
Jos lukee kaikenlaista tasapuolisesti niin kenenkään ei tarvitse jäädä vähemmälle
Veikkaan, että ap:n aloitus on taas provo.
Aikuinen, joka ei osaa käyttää pilkkuja on jäänyt lapsen tasolle.
Kieltämättä kun näin aikuisiällä Pottereita uudestaan luen, välillä nolottaa. En esim. työpaikalle niitä ota, koska ajattelen että minua pidetään lapsellisena tms (kuten aloittaja ilmeisesti pitää). Silti luen koska ovat hyviä :D
Juu, samaa mieltä kuin ap. Olen kaksi Potteria lukenut, ainakin ne olleet aika lapsellisia. En jaksa fantasiahömppää, oli kieli kuinka rikasta hyvänsä.
Ovat ne ainakin tylsiä! Jos ei pidä tyylilajista, niin ei voi väkisin lukea. En pidä myöskään roolipelaamisesta, vaikka sitäkin kokeillut. Se on myös tylsää, vähän kuin leikkisi aikuisiällä.
Aikuiseksi itseään luuleva, joka koko ajan miettii mikä on aikuiselle sopivaa, on teini-ikäisen tasolla. Teini-ikäiselle on ominaista miettiä mikä on lapsellista ja mikä ei, aikuinen tekee mitä huvittaa. Minä luen Aku Ankkaakin, jos käsiin sattuu, mutta se ei estä lukemasta vakavampaakin kirjallisuutta. N50.
Tai ehkä ovat niin aikuisia, että uskaltavat välillä antaa mielikuvituksen lentää. Tarpeeksi itsevarmoja ettei tarvitse vakuuttaa muille tai itselle, että on aikuinen. Tietää sen muutenkin.
Mun mielestä Potterit on parasta mitä oon ikinä nähnyt! Ihan tosi. Rakastan niitä (ollaan muuten kolmosessa lukemassa) ihan sairaasti. Kuka muu tykkää?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:53"]
Joo, samaa mieltä ap:n kanssa. Meillä 11 - vuotias ahmii noita, 13 vuotiaalla taru sormusten herrasta, 16 vuotias lukee kauhua ja minulla Shakespeare työn alla.
[/quote]
Itse luin ensimmäiset 4 potteria ekaluokkalaisena. Nyt päälle 20-vuotiaana on taas luku-urakka meneillään, alusta loppuun!
[/quote]
Suosittelen sinulle jo maailman kirjallisuuden klassikoita: Milleriä, Kunderaa, Shakespearea, Dostojevskiä jne jne
Avartaa maailmankuvaa kummasti kun dumbledoret jää vähemmälle..