Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Asperger mielestänne enemmän positiivinen vai negatiivinen ominaisuus?

Vierailija
21.07.2015 |

Tuntuu, että kyseinen oireyhtymä jakaa ihmisiä ja mielipiteitä aika vahvasti; toiset pitävät sitä yksinomaan vahvuutena kun taas toisilla tuntuu olevan sellainen periaate, ettei diagnooseissa voi olla muita kuin puutteita ja heikkouksia. Kummalla kannalla täällä ollaan?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:39"]

Monilla asseilla on lisäksi myös muita diagnooseja, esim. ADHD, ADD, Tourette tai jokin mielenterveyspuolen häiriö. Silloin voikin olla jo vähän vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin, ellei ole alan ammattilainen.

[/quote]

Tuo Asperger/ADHD on kyllä aika mielenkiintoinen yhdistelmä. Jämptistä ja säntillisestä assista tulee sähläävä, hajamielinen ja ylivilkas ja jatkuvasti muutoksia ja vaihtelua kaipaavasta addista puolestaan kaavoihin kangistunut ja rutiineja rakastava.

Vierailija
22/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sellaisen olen huomannut, että assit eivät useinkaan kestä/ymmärrä epämääräisiä ja suurpiirteisiä vastauksia, vaan kaikki pitää selittää perusteellisesti ja yksityiskohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran erään tuttavani kanssa väittely siitä ovatko assit hyvä- vai huonomuistisia ja hyviä vai huonoja keskittymään. Taisimme tulla loppujen lopuksi sellaiseen lopputulokseen, että se on persoonakohtaista.

Vierailija
24/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiiviseksi se on tässä kääntynyt.  Tuntuu kuin eläisi avaruusolennon kanssa. Sellaisen joka luulee olevansa maailman empaattisin ja rakastavin, tunteellinen ihminen, joka ei oikeasti ymmärrä hölkäsen pöläystä tunteista ja itse ei suoraan sanottuna tunnu juurikaan tuntevan edes mitään erikoisempaa aina. Empatiaa ei tipu, tarvitsee aina kysyä millä tuulella olen, olenko surullinen, pahalla tuulella jne. On siinä ihmisessä niin suunnattomasti kaikkea hyvää, rakastan yli kaiken ja yhdessä pysytään, mutta onhan tuo kyllä maailman vaikein ihminen. Ihana, mutta niin hemmetin hankala. Vuosien myötä ymmärtää silti enemmän ja ei se suoranaisesti haittaa. Onpahan uskollinen, omistautuva, älykäs ja aina saa erilaisen näkökulman elämään ja asioihin. Kaikissa meissä virheitä tai huonoja puolia on.

Terv. (diagnosoidun) as-miehen vaimo.

Vierailija
25/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:44"]

Itselläni tuosta on ollut enemmän etua. Olen todella hyvä keskittymiskyvyltäni, olen taitava kirjoittaja ja olen kielellisesti lahjakas. Sosiaalisesti pientä kömpelyyttä kylläkin. Yleistä käytöstäni monesti ihmetellään, usein en osaa olla ns. normaalisti missään tilanteessa ja katseeni harhailee. Olen kuitenkin hyvä lukemaan ihmisiä.

[/quote]

Kuulostat ihan samalta kuin minä! Ja ainakin minun tapauksessani juuri tuo ihmisten lukeminen viivästytti AS-diagnoosia. Sittemmin olen lukenut, että naispuoliset assit ovat usein miespuolisia parempia tarkkailemaan ja lukemaan muiden ihmisten eleitä ja ilmeitä, ja että he jäävät siitä syystä usein diagnosoimatta.

Kummallista on, että osaan todella hyvin lukea ihmisten keskinäistä käytöstä sivusta, ja heidän aikeitaan toisiaan kohtaan. Mutta jostain syystä olen sitten todella huono lukemaan ihmisiä silloin, kun itse pitäisi osallistua vuorovaikutukseen. En osaa esimerkiksi lukea ihmisten ilmeitä ja eleitä samaan aikaan kun juttelen heidän kanssaan. Ihmisten katseiden lukeminen on myös todella vaikeaa, kun joku katsoo minuun. En osaa sanoa, tuijottaako joku minua vihaisena vai rakastuneena vai tylsistyneenä. Yleensä luen sen automaattisesti niin, että jos joku katsoo minua silmiin, se on uhkaavaa.

Vierailija
26/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolla 14 on korkeintaan lieviä as-piirteitä. Ole ylpeä itsestäsi. Aika harva muutoin osaa katsoa toisia päin luontevasti, ujoutta..

Vierailija
27/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:25"]

Osaisiko joku sanoa olenko minä asperger?

Olen siis aina tuntenut itseni vähän ulkopuoliseksi, kun olen ollut koulussa ja myöhemmin työelämässä. Kavereita on ollut ja olen ollut mukana bileissä. En kuitenkaan osaa katsoa silmiin ja katson useinkin ohi tai lävitse. Monet pitävät juuri silmieni ja hitaan vastaukseni takia minua outona. Todellisuudessa olen kuitenkin ihan fiksu. Olen erittäin kiinnostunut muutamasta asiasta, syventynyt kunnolla. Jos olen tuntenut ihmisiä kauan, olen suhteellisen normaali, mutta uusien ihmisten kanssa on usein hankalaa. Olen ulospäinsuuntautuneen oloinen, mutta aina kun tapaan uusia ihmisiä, keskityn enemmän siihen, että en en katso silmiin tai ole katsomatta. Usein katseeni on sen takia häilyvä. Olen myös seksuaaliselta suuntautumiseltani melko määrittelemätön. Ajattelen usein kuin "miehet". En kuitenkaan ole kömpelö ja olen urheillut koko elämäni ja ollut taitava urheilussa, aina huippupäässä. Monet saavat siis usein joko kuvan että olen outo tai tunnekylmä, vaikka olen erittäin tunteellinen ihminen.

[/quote]

Kuulostaa kyllä enemmänkin ujolta introvertilta, mutta ei sitä koskaan tiedä - etenkin naisilla AS ei välttämättä ilmene stereotyyppisesti.

Tee jokin Asperger-testi netissä, tai vaikka muutama? Ne eivät ole mikään luotettava diagnosointikeino tietenkään, mutta niistä saa jotain tuntumaa siihen, millaista AS ylipäätään on ja mitä se pitää sisällään.

Vierailija
28/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä osaa pitää sitä varsinaisesti kumpanakaan, ominaisuus muiden joukossa, johon kuuluu sekä vahvuuksia että heikkouksia.

Vierailija
29/29 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti negatiivinen. Lähipiirissä on yksi as ja en ole vielä löytänyt positiivisia puolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi