Carola (se suomalainen), ajatuksia ja mielikappaleesi?
Kommentit (38)
Mulla on puhelimessa Carolalta Herrojen kanssa pellon laidassa, Nousee päivä, Kielletyt leikit ja Penkki, puu ja puistotie, ja Lasse Mårtensonin kanssa esitetty Mä lähden stadiin. Monesta muustakin toki tykkään. Olen syntynyt 1965 ja kuullut pikkutyttönä hänen musiikkiaan paljon radiosta, aikuisena olen arvostanut häntä laulajana jopa enemmän. Kielet olivat Carolalla hallussa; vaikka millä kielellä olisi laulanut, kuulosti aina kuin olisi äidinkielellään laulanut. Hieno musiikin tulkitsija, kovin ikävä kohtalo hänellä, mutta musiikkinsa on onneksi jäänyt meille kuunneltavaksi ja ihailtavaksi.
Lauantaina 12.11 on 25-vuotta Carolan kuolemasta.
Rakkauden jälkeen tuli ensin mieleen Carolan nimestä joten se sitten.
Carola lauloi Montreuxn Kultaisella ruusulla palkitussa Lumilinnassa Charles Aznavourin iki-ihanan Mamman. Aznavour kiitteli esitystä, tuskin ainoastaan kohteliaisuudesta.
Carola esitti myös jossain vaiheessa lauluja jiddishin kielellä, ja niiden tulkintoja täydellisine ääntämisineen kiitteli Marion Rung. Yksi lauluista oli vanha juutalainen kehtolaulu Rosinken und Mandeln (Rusinoita ja Manteleita), jota on myös käytetty orkesteriversiona taustamusiikkina Schindlerin listassa.
Carolan äänessä oli syvyyttä, tulkintaa ja tunnetta mielettömän laulutaidon lisäksi. Toista hänen kaltaistaan ei tule.
N 69 v
Ajomies - Jamshtshik ne goni loshadei
Vierailija kirjoitti:
Carola oli sielukas ja superlahjakas jazzlaulaja, joka jännitti suunnattomasti sosiaalisia tilanteita. Oli ehkä varttunut aika eristyksissä tavallisesta kansasta aatelisperheessään? Äänestään kuuluu syviä sivistyksen kaikuja. Pentti Linkolasta tehdyssä elämäkerrassa Carola on mainittu. Linkola asui jonkin aikaa vuokralasena Standertskjöldin perheen mailla ja kohtasi siellä myös Carolan. Piti outolintuna (Linkolahan oli ornitologiaan perehtynyt).
Lempikappale: Hunajainen.
Carola oli naimisissa sen toisen Liemolan, Jorin kanssa ja heillä oli vihannestukkuliike. Henkilökunta rakasti Carolaa, joka oli todella ystävällinen ihminen, eikä arkaillut tarttua (korkkareidensakaan kanssa) työhön kuin työhön, fyysiseenkään.
Nämä olen kuullut heillä työskennelleeltä.
Carola on Suomen koko musiikkihistorian naisartistien ehdoton ykkönen ja luulenpa, että hänen vertaistaan ei edes tule.
Eniten pidän hänen jazzkappaleistaan.
Kurja kohtalo sairastua Altzheimeriin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carola oli sielukas ja superlahjakas jazzlaulaja, joka jännitti suunnattomasti sosiaalisia tilanteita. Oli ehkä varttunut aika eristyksissä tavallisesta kansasta aatelisperheessään? Äänestään kuuluu syviä sivistyksen kaikuja. Pentti Linkolasta tehdyssä elämäkerrassa Carola on mainittu. Linkola asui jonkin aikaa vuokralasena Standertskjöldin perheen mailla ja kohtasi siellä myös Carolan. Piti outolintuna (Linkolahan oli ornitologiaan perehtynyt).
Lempikappale: Hunajainen.Carola oli naimisissa sen toisen Liemolan, Jorin kanssa ja heillä oli vihannestukkuliike. Henkilökunta rakasti Carolaa, joka oli todella ystävällinen ihminen, eikä arkaillut tarttua (korkkareidensakaan kanssa) työhön kuin työhön, fyysiseenkään.
Nämä olen kuullut heillä työskennelleeltä.
Carola on Suomen koko musiikkihistorian naisartistien ehdoton ykkönen ja luulenpa, että hänen vertaistaan ei edes tule.
Eniten pidän hänen jazzkappaleistaan.
Kurja kohtalo sairastua Altzheimeriin nuorena.
Käsittääkseni löysi vihannestukun autokuskista tulevan ukkonsakin.
Vierailija kirjoitti:
Suosikkia en osaa sanoa, nautin koko tuotannosta. Tapasin Carolan lyhyesti kauan sitten, tosin nuorena en ymmärtänyt miten hienon artistin sain kunnian kohdata. Hän eli omissa maailmoissaan jo tuohon aikaan.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/03/20/sen-pituinen-se-carola-kautta-…
Kiitos todella paljon tuosta linkistä!
Olen ollut Carolan ihailija pikkutytöstä saakka, vaikka olen häntä selvästi nuorempi. Kaikkein eniten pidän hänen blues- ja jazzkappaleistaan. Heikki Sarmannon kanssa levytetyt soivat minulla melko usein.
Sukulaiseni tunsi Carolan melko hyvin, silloinen poikaystävänsä oli hyvä kaveri Carolan kanssa, joten hengailivat paljonkin yhdessä. Sukulaiseni mukaan Carola oli ihastuttava ihminen, vailla diivan elkeitä silloinkin, kun oli jo hyvinkin tunnettu. Hän otti aina muut huomioon.
Olen myös kuullut juttuja tuosta vihannestukun ajalta. Työntekijät tykkäsivät Carolasta kovin (ei niinkään miehestään) . Carola oli ns. yksi jätkistä, huolimatta siitä, että hänellä oli useimmiten korkeat piikkikorkokengät jalassaan jopa kuorma-autoa lastatessaan.
Hieno ihminen siis ja uskomaton laulaja. Kuten Vesa-Matti Loiri totesi aikoinaan: paras suomalainen jazzlaulaja. Olen todella iloinen, että häntä kuunnellaan ja arvostetaan edelleen, en siis ole yksin ihailuni kanssa:)
Oliko se alzhaimer,jostain luin että oli Levyn kappaletauti. Siis otsalohko dementia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se alzhaimer,jostain luin että oli Levyn kappaletauti. Siis otsalohko dementia.
Taisit lukea väärin. Alzheimer se oli, siitä oli lehdessä silloin aikoinaan (1993) artikkeli.
Ensimmäiset lehtijutut 90-luvun alussa puhui vaan Carolan oudosta sairaudesta.
Kerro lisää tapaamisesta?