Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäonnistunut rahastosijoittaja, mutta innokas! Kysymyksiä?

Vierailija
27.02.2022 |

Olen tässä pari vuotta ollut rahastosäästäjä ja olen tehnyt kaikki mahdolliset virheet. Olen jopa menettänytkin rahaa, mutta en luovuta. Kyllä minä opin. Löytyisikö täältä vastauksia seuraaviin kysymyksiin?

1. Minulla on huonosti tuottavia rahastoja, joissa on korkeat kulut. Haluaisin myydä nämä pois. Mutta miten tiedän milloin myydä, että tulee isoin voitto? Parin kuukauden verran olen seurannut ja huomasisn, että vuoden alussa olisi kannattanut myydä, sillä nyt ne rahastot ovat tulleet alas monta sataa euroa. Myynkö vasta sitten kun nousevat taas samalla tasolle kun vuoden alussa? Vai odotanko vielä korkeampaa nousua? Tarkoitus olisi kuitenkin päästä mahdollisimman nopeasti eroon...

2. Jos joudun pitämään näitä huonosti tuottavia/korkeat kulut rahastoja vielä kauemman aikaa odottaen siis sitä, että nousevat enemmän plussalle, niin Kannattaako niissä kuitenkin jatkaa kuukausisäästämistä? Vai lopettaa kokonaan?

Kiitos paljon kaikille vastaajille!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet pankkiin kysymään neuvoja.

Vierailija
2/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Kyllä. Pankkivirkailija sitten ystävällisesti suosittelee/etsii sinulle sellaisen rahaston, missä on korkeat kulut. Itse et hyödy siitä juuri mitään, mutta pankki hyötyy.

Itse en luota pankkiin yhtään. Hoidan itse raha-asiani.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ne sinun rahastot nyt miinuksella? Niin kauan on ok myydä koska vain jos on plussalla.

Vierailija
4/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D

Kyllä. Pankkivirkailija sitten ystävällisesti suosittelee/etsii sinulle sellaisen rahaston, missä on korkeat kulut. Itse et hyödy siitä juuri mitään, mutta pankki hyötyy.

Itse en luota pankkiin yhtään. Hoidan itse raha-asiani.  

Sukulainen on töissä pankissa sijoitusneuvojana ja on sijoittanut  lapselleni rahastoon hänen koko elämänsä ajan ja lapsi on kohta aikuinen. Kokonaistuotto näille sijoituksille on luultavammin lähes 18 vuodelta noin 25-35%.  Joten ei kovin kummoista ole näiden sijoittaminen.

Vierailija
5/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköskysymykseen en ota kantaa, mutta toiseen kysymykseen vastaus: ei kannata missään tapauksessa jatkaa kuukausisäästämistä rahastoon, jossa on isot kulut. Valitse jokin pienikuluinen osakeindeksirahasto tai kaksi, ja tee uudet sijoitukset siihen.

Oikeasti oikean osto- ja myyntiajankohdan valitseminen onnistuu harvoin ammattilaisellekaan. Sen vuoksi kannattaa tehdä säännöllisiä kuukausisijoituksia valitsemaansa pienikuluiseen rahastoon. Näin tulee sijoittaneeksi sekä parhaina aikoina että vähän vähemmän optimaalisena aikana.

Vierailija
6/6 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vetää varman päälle jatkossa. Vähäkuluisia ideksirahastoja 2-3 hajaututesti tasaisella kuukausisäästämisellä. Sijoitusaika vähintään 30 vuotta. Ikinä et nosta pois mitään. Vasta 30 vuoden päästä.