Rippikoulu loppui, pappi soitti kotiin
Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin". Tämän seurauksena rippipappi koki ettei "olo ollut teinimme puolesta kovin hyvä ja vakaa" ja pappi koki asiakseen ilmoittaa siitä ennen konfirmaatiota jotta voisimme mahdollisesti "tehdä väliintulon".
WHHHHHAAAAT THE FUCK??? Mikä tyyppi puhuu noin? Olin ihan öönä ja kysyin tietysti heti, oliko teini käyttäytynyt huonosti, yrittänyt karata, kettuillut tai kiroillut tai peräti kärynnyt viinasta/tupakasta tms. Ei kuulemma mitään sellaista sanoi pappi ja toisti jo mainitun litanian.
Puhuin sen kanssa 10 minuuttia enkä siltikään vieläkään tiedä, mitä ihmettä teini on tehnyt ja mitä meidän nyt pitäisi tehdä. Aivan kuin olisin avaruusolennon kanssa puhunut. Sanoin monta kertaa etten ymmärrä ja voisko kuvata selkeämmin mistä on kyse. Mut ei kun ei.
Teini itse tuli leiriltä hyvän tuulisena ja lähti paappansa kanssa käymään paapan mökillä katsomassa verkot. Mielenkiintosta kuulla mitä teini itse sanoo.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:10"]Samaa mieltä. Armeijan on hyvä käydä miehet että naiset, sen ajan minkä siellä olin, opin paljon uutta. Naisena ja 4 lapsen äitinä oli kyllä hyvä käydä armeija. Mutta isäni on töissä armeijassa ja äiti poliisi niin olisin muutenkin mennyt. ~ Toinen armeijan käynyt nainen :)
[/quote]?????????
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:44"]
Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin".
[/quote]
Mitä tämä on suomeksi? Onko sillä joku sairaus?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:46"]
Ei ne papit kotiin soittele. Korkeintaan leirinvetäjät.
[/quote]
Soittaa. Kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:10"]Onko kyseessä poika vai tyttö?
[/quote]Poika. Ap
Musta on vaan hyvä,että riparilainen osoittaa kritiikkiä ja uskaltaa esittää eriäviä mielipiteitä hyvässä hengessä. Se, että esittää omia mielipiteitä, kertoo enemmän nuoren ajatuksista ja siitä, että hän oikeesti on miettinyt asioita. Nykypäivänä pappien pitää itsekin jo osata perustella kantaansa ja raamattua muullakin tavalla, kuin että joku asia esitetään raamatussa ja on näin ollen puhdas fakta. Mun mielestä ripari kuuluu nuoren elämään, eikä sinne mene ainoastaan uskossa olevat. Go riparilainen!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:13"]
Teinin ripari siis päättyi ja rippipappi soitti tänään. Moitti teiniä kun tämä ei kuulemma "osoittanut vastetta Kristuksen rakkaudelle ja normaalille uskonelämälle" ja oli esittänyt leirillä "useita provosoivia kysymyksiä jotka eskaloituivat mieleltään heikompiin leiriläisiin".
[/quote]
[/quote]Musta tuntuu että ap ei tiedä kuinka papit puhuvat ja siksi kuvittelee sen olevan tuollaista helinää, kristuksen rakkaudelle vasteen osoittamista yms. Toi mieleltään heikommat leiriläiset on kyllä jo niin överiä että..
En siis usko koko juttuun.
Kiitä pappia, että katsoi kauhukakarasi perään! Vältettiinköhän sillä tavalla teiniraskaus tai jokin muu isompi synti!
Minun vanhemmilleni aikoinaan soitti pappi itse. Ei kukaan muu.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:16"]
Musta on vaan hyvä,että riparilainen osoittaa kritiikkiä ja uskaltaa esittää eriäviä mielipiteitä hyvässä hengessä. Se, että esittää omia mielipiteitä, kertoo enemmän nuoren ajatuksista ja siitä, että hän oikeesti on miettinyt asioita. Nykypäivänä pappien pitää itsekin jo osata perustella kantaansa ja raamattua muullakin tavalla, kuin että joku asia esitetään raamatussa ja on näin ollen puhdas fakta. Mun mielestä ripari kuuluu nuoren elämään, eikä sinne mene ainoastaan uskossa olevat. Go riparilainen!
[/quote]ja juuri noin ajattelevat papit ja ohjaajatkin, valtaosa ainakin. siksipä ap:n aloitus on naurettava. ja kuten joku totesi, tämä ap:n (hypoteettinen?) teini ei ole ainoa joka "osaa ja uskaltaa ajatella omilla aivoillaan" :D
käsittämätöntä että jotkut uskoo että papit on pulassa jos joku kyseenalaistaa.
Ja höpsis. Tavismamma ei muista noin pitkiä litanioita ja ne rippipapit on sen verran rentoa porukkaa, että siellä saa aika huolettomasti kyseenalaistaa ja kysellä. Mutta yksi asia on tärkeä: toisten uskoa ei saa tehdä naurettavaksi, vaikka itse pitäisi Jumalaa höpöpuheena.
[/quote]
[/quote]
Jospa se on huomautuksillaan naurattanut muita.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:46"]
Ei ne papit kotiin soittele. Korkeintaan leirinvetäjät.
[/quote]
Soittaa. Kokemusta on.
[/quote]Silloin oli varmaan syytä ja soitettiin oikeaan aikaan, ei vasta leirin päätyttyä. Eiköhän se väliintulo ole vahan myöhäistä siinä vaiheessa. Ennen konfirmointia nuorilta kysytään uskovatko he ja haluavatko he tunnustaa kristillisen uskonsa, ei kai ap:n kapinallinen teini tunnusta jos kerran ehdottomasti ei usko ja niin omilla aivoillaan ajatteleva ei-lammas-yksilö on :)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:20"]
Ja höpsis. Tavismamma ei muista noin pitkiä litanioita ja ne rippipapit on sen verran rentoa porukkaa, että siellä saa aika huolettomasti kyseenalaistaa ja kysellä. Mutta yksi asia on tärkeä: toisten uskoa ei saa tehdä naurettavaksi, vaikka itse pitäisi Jumalaa höpöpuheena.
[/quote]Ihan samaa ajattelin et kumman sanatarkasti muistaa papin puheet vaikka oli ihan äimän käkenä eikä tajunnut mistä on kyse. Ja loppukommentistasikin erittäin samaa mieltä. Kunnioitusta voi odottaa nuoriltakin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:56"]Papi tuskin rupee kaikkien nuorten vanhemmille soottelemaan joten kyllä lapsesi on jotain toilaillut. Ei ne huvikseen soittele. [/quote]Sanoin jo tuolla aikaisemmin että tätä mäkin epäilen mutta miks sitä ei voi sanoa oikein tai suoraan? Ap
[/quote]Etkö kysynyt miksi ei aiemmin otettu yhteyttä? Minä sinuna olisin tehnyt niin.
[/quote]
Miten sä voit väittää että kaikki rippipapit on rentoa porukkaa, ainakin meidän paikkakunnalla olen nähnyt melko monta aika totista lestapappia, oma rippikoulu jäi kesken mutta muistan kyllä ne jutut kuinka "nälkää näkevät lapset kärsivät isiensä synneistä". Plus nolot tilanteet jossain ristiäisissä kun pappi ottaa esille siinä kesken toimituksen etteivät vanhemmat ole naimisissa...
Siis sun nuori on törkeästi kiusannut siellä muita nuoria ja todennäköisesti ilmoittanut, että hän ainakin ehtoollisella huutaa haista vittua Jeesukselle ja kaataa ehtoollisviinit papin päälle ja laittaa instaan ilkeämielisiä kuvia riparikavereistaan kuvatekstillä "perkeleen omat pimut". Siten hän on pahoittanut niiden nuorten mielen, jotka suhtautuvat asiaan vakavammin.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:26"]
[/quote]
Miten sä voit väittää että kaikki rippipapit on rentoa porukkaa, ainakin meidän paikkakunnalla olen nähnyt melko monta aika totista lestapappia, oma rippikoulu jäi kesken mutta muistan kyllä ne jutut kuinka "nälkää näkevät lapset kärsivät isiensä synneistä". Plus nolot tilanteet jossain ristiäisissä kun pappi ottaa esille siinä kesken toimituksen etteivät vanhemmat ole naimisissa...
[/quote]
Voisitko tummentaa kirjoituksestani kohdan, jossa kirjoitan, että "kaikki rippipapit"? Itse en moista sanayhdistelmää löydä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:17"]
Minun vanhemmilleni aikoinaan soitti pappi itse. Ei kukaan muu.
[/quote]Soittiko leirin jälkeen kun et osoittanut oikeanlaista vastetta Kristuksen rakkaudelle etkä normaalia uskonelämää ja se eskaloitui mieleltään sinua heikompiin leiriläisiin? Vai oliko joku järkevämpi puhelu?
Kyllä minäkin uskon että pappi voi soittaa vanhemmille mutta ap:n aloitusta en usko.
Toi kommentti oli mennyt väärään keskusteluun :)