Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä työtön tohtori voisi tehdä kun oman alan

Vierailija
21.07.2015 |

töitä ei löydy edes projektiluonteisesti? Ala on historiantutkimus.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:05"]Oletko selvittänyt mahdollisuuksia työllistyä ulkomaille?
[/quote]
Monihan painuu väittelyn jälkeen ulkomaille, ja palaa muutaman vuoden kuluttua Suomeen. Lapsiperheen tietysti voisi olla hankalaa toteuttaa tuo, tai jos on muita pakkoja pysytellä kotiseudulla.

Vierailija
22/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:11"]Ei tohtoreita kouluteta liikaa, vaan tohtoreita käytetään liian vähän. Liike-elämä pelkää tohtoreita ja pitää niitä kirjaviisaina hitain ja hämärinä hikipinkoina, vaikka oikeasti tohtorikoulutus nykyään vaatii nopeutta, ripeyttä, aloitteellisuutta, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Luulisi sille nimenomaan nykyisessä taloustilanteessa olevan käyttöä.
[/quote]
Ehkä tässäkin yliopisto voisi viitsiä edes vähän panostaa niihin työelämäopintoihin? Mentorointia taitaa olla jo aika monessa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:07"]Haet itse rahoitusta projektillesi. Akatemialta, säätiöiltä jne. Puhut proffillesi ja tilaushistoriakeskukseen, että haluausit tehdä tilaushistorioita. Otat itse yhteyttä potentiaalisiin tilaajiin (yritykset, kunnat, instituutiot) että heillähän on taas joku merkkipäivä tulosssa parin vuoden päästä, eikös kunnon historia olisi siihen sopivaa prrää?

puhut kaikille kavereelle ja kaverinkavereille, että joku joka on hakukelpoinen ja saa projektin, voisi palksta sut siihen.

monet historian tohtorit, kuten minä itsekin, on olleet jonkun aikaa esim kustannustoimittajina, toimittajina, opettajina ja erilaisina suunnittelijoina ja koordinaattoreina ja hallintohommissa. Historian tohtorikoulutus pätevöittää lähes mihin tahansa, kunhan se oikein ymmärretään.
[/quote]Itse käsitin aloituksen niin, että rahoitustakaan ei ole löytynyt. En edes kuvittelisi, että joku pitää 'töinä' vain virkoja.

Vierailija
24/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:11"]Ei tohtoreita kouluteta liikaa, vaan tohtoreita käytetään liian vähän. Liike-elämä pelkää tohtoreita ja pitää niitä kirjaviisaina hitain ja hämärinä hikipinkoina, vaikka oikeasti tohtorikoulutus nykyään vaatii nopeutta, ripeyttä, aloitteellisuutta, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Luulisi sille nimenomaan nykyisessä taloustilanteessa olevan käyttöä. [/quote] Ehkä tässäkin yliopisto voisi viitsiä edes vähän panostaa niihin työelämäopintoihin? Mentorointia taitaa olla jo aika monessa paikassa.

[/quote]

no tavallaan olet oikeassa. Tsvallan taas on tärkeää pitä tiedeyliopistot tiedeyliopistoina, jolloin voidaan taas ajatella, että tohtoriopiskelijiatasoisen ihmisen on osattava pitää itse itsestäön tämän verran huolta. Mentorointiprojektit jäävät usein kovin väkinäisiksi ja teennäisiksi, oikeilla henkilökohtaisilla suhteilla ja kokemuksella on enemmän tuloksia.

Vierailija
25/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:48"]Tähän just mä toivoisin sitä karenssien poistoa, että uskaltaisi mennä.vapaain ei-omanalan töihin. Itse olen työtön DI.
.
Siis pelkään, että jos meen johonki p-duuniin, niin semmosiin mua sitten laitetaan jatkossakin karenssin uhalla, vaikka olisin huomannut, ettei se ala sovikaan mulle
[/quote]
Eikös sinne nykyään voi laittaa jo heti kättelyssä. Oma ala kuin ei enää sido mihinkään työhön vaan olet vapaata riistaa te-toimiston mielestä.
[/quote]
3kk ammattisuoja on edelleen. Lisäksi korkeakoulutetut saavat olla aika rauhassa, koska heidän katsotaan pärjäävän työnhaussa ilman apua.

Vierailija
26/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisiko siinä motivaatiota ottaa tarjottua työtä vastaan jos voisi miettiä että elätän itse itseni ja perheeni?

Vierailija
27/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:11"]

Ei tohtoreita kouluteta liikaa, vaan tohtoreita käytetään liian vähän. Liike-elämä pelkää tohtoreita ja pitää niitä kirjaviisaina hitain ja hämärinä hikipinkoina, vaikka oikeasti tohtorikoulutus nykyään vaatii nopeutta, ripeyttä, aloitteellisuutta, luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Luulisi sille nimenomaan nykyisessä taloustilanteessa olevan käyttöä.

[/quote]

Mikseivät tohtorit sitten markkinoi itseään tehokkaammin liike-elämälle?

Vierailija
28/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:07"]Haet itse rahoitusta projektillesi. Akatemialta, säätiöiltä jne. Puhut proffillesi ja tilaushistoriakeskukseen, että haluausit tehdä tilaushistorioita. Otat itse yhteyttä potentiaalisiin tilaajiin (yritykset, kunnat, instituutiot) että heillähän on taas joku merkkipäivä tulosssa parin vuoden päästä, eikös kunnon historia olisi siihen sopivaa prrää? puhut kaikille kavereelle ja kaverinkavereille, että joku joka on hakukelpoinen ja saa projektin, voisi palksta sut siihen.   monet historian tohtorit, kuten minä itsekin, on olleet jonkun aikaa esim kustannustoimittajina, toimittajina, opettajina ja erilaisina suunnittelijoina ja koordinaattoreina ja hallintohommissa. Historian tohtorikoulutus pätevöittää lähes mihin tahansa, kunhan se oikein ymmärretään. [/quote]Itse käsitin aloituksen niin, että rahoitustakaan ei ole löytynyt. En edes kuvittelisi, että joku pitää 'töinä' vain virkoja.

[/quote]

Ai. Mä taas käsitin , että "töiltä" tarkoitti nimenomaan palkkatöitä, joita voi olla käytännössä vain joko viroissa tai tutkijana jonkun muun hakemassa ja johtamassa projektissa (tai SA:n tohtoritutkijana, mutta koska niitä riittää vain pienelle eliitille, on niistä varmaan turha puhua). Tämän lisäksi moni työllistyy apurahoilla, mutta kun tätä touhua itse olen katsellut, niin uskomattoman monet jättävät edes hakematta. Siis niistäkin, jotka selvästi eivät ole SA-tohtoritutkijakastissa, ja joille apuarahaa voisi pitää ihan hyvänä väylänä akateemisella uralle.

Vierailija
29/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu laitoshuoltajaksi tai lähäriksi. Töitä kyllä löytyy.

Vierailija
30/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:07"]Haet itse rahoitusta projektillesi. Akatemialta, säätiöiltä jne. Puhut proffillesi ja tilaushistoriakeskukseen, että haluausit tehdä tilaushistorioita. Otat itse yhteyttä potentiaalisiin tilaajiin (yritykset, kunnat, instituutiot) että heillähän on taas joku merkkipäivä tulosssa parin vuoden päästä, eikös kunnon historia olisi siihen sopivaa prrää? puhut kaikille kavereelle ja kaverinkavereille, että joku joka on hakukelpoinen ja saa projektin, voisi palksta sut siihen.   monet historian tohtorit, kuten minä itsekin, on olleet jonkun aikaa esim kustannustoimittajina, toimittajina, opettajina ja erilaisina suunnittelijoina ja koordinaattoreina ja hallintohommissa. Historian tohtorikoulutus pätevöittää lähes mihin tahansa, kunhan se oikein ymmärretään. [/quote]Itse käsitin aloituksen niin, että rahoitustakaan ei ole löytynyt. En edes kuvittelisi, että joku pitää 'töinä' vain virkoja.

[/quote]

Ai. Mä taas käsitin , että "töiltä" tarkoitti nimenomaan palkkatöitä, joita voi olla käytännössä vain joko viroissa tai tutkijana jonkun muun hakemassa ja johtamassa projektissa (tai SA:n tohtoritutkijana, mutta koska niitä riittää vain pienelle eliitille, on niistä varmaan turha puhua). Tämän lisäksi moni työllistyy apurahoilla, mutta kun tätä touhua itse olen katsellut, niin uskomattoman monet jättävät edes hakematta. Siis niistäkin, jotka selvästi eivät ole SA-tohtoritutkijakastissa, ja joille apuarahaa voisi pitää ihan hyvänä väylänä akateemisella uralle.

[/quote]Minusta apurahojen hakeminen on tutkijalle itsestäänselvää.

Vierailija
31/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyttäville historiallisille romaaneille, joiden taustat pitävät kutinsa, on jonkin verran tilausta, koska harva kirjoittaja jaksaa paneutua taustatöihin. Pelkästään romaaneilla ei tosin elä.

T. Kustannustoimittaja

Vierailija
32/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pitää luentoja esim. Paikallishistoriasta kansanopistoissa?

Vierailija
33/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kyllä lukea historiantuntijan kiinnostavan romaanin.
.
Susta uusi Waltari. Kirjoita vaikka keskiaikaisesta Turusta.

Vierailija
34/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:43"]töitä ei löydy edes projektiluonteisesti? Ala on historiantutkimus.
[/quote]Ala toimittajaksi. Sillä alalla on paljon historiaa opiskelleita. Tosin silläkin alalla taitaa olla kova pula työpaikoista kun suurin osa medioista vetää ties kuinka monetta yt-kierrosta.

Vierailija
35/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:43"]töitä ei löydy edes projektiluonteisesti? Ala on historiantutkimus.
[/quote]Ala toimittajaksi. Sillä alalla on paljon historiaa opiskelleita. Tosin silläkin alalla taitaa olla kova pula työpaikoista kun suurin osa medioista vetää ties kuinka monetta yt-kierrosta.
[/quote]

Joo ei. Töitä ei ole.

Vierailija
36/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:43"]töitä ei löydy edes projektiluonteisesti? Ala on historiantutkimus.
[/quote]

Joo ei. Töitä ei ole.
[/quote]Ylellä on töitä tarjolla mutta ei juuri muilla.

Vierailija
37/37 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu lähihoitajaksi. Löytyy töitä.