Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hävytön vuokralainen asuntonäytöllä

Vierailija
21.07.2015 |

Kävin viikonloppuna katsomassa myytävää kerrostaloasuntoa, jossa asui vuokralainen. Kaikki meni ok siihen asti kunnes vuokralainen suuttui siitä että avasin ja kävin läpi kaappeja. Eikö se ole ihan tavallista että käydään läpi kiinteät kaapit (keittiön kaapisto ja kylpyhuoneen kaapit) asuntonäytöllä? Mielestäni oli epäasiallista käytöstä vuokralaiselta, pistin palautetta omistajalle joka oli kovin pahoillaan. Oletteko törmänneet vastaavaan?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ostaja haluaa nähdä myös kaapit, joita on ostamassa. Voihan olla, että ne ovat sisältä niin huonossa kunnossa, että ne pitää uusia. Ja mikäli on kyse asunnon alkuperäisistä kaapeista, niiden alla ei yleensä ole lattianpäällystettä. Joten kaappien vaihtaminen uusiin tarkoittaa myös lattian uusimista. Ja tämä vaikuttaa tietysti hintaan, jota ostaja myyjälle tarjoaa. 

Jos kuitenkin asukas on paikalla, on tietysti kohteliasta kysyä. 

Vierailija
22/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaapit saa ja kannattaa avata! Toki lupa on hyvä kysyä. Kyllä minä ainakin maksaessani asunnosta kymmeniä tai satoja tuhansia haluan tietää missä kunnossa kiinteät kalusteet ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:15"]

Saako omakotitalojenkin kaappeja tonkia? Vai koskeeko tämä vain kerrostaloasuntoja, joissa on vuokralainen

[/quote]

Kyllä, kaikki mikä on myynniss, on katsottavissa. Lipastojen laatikoita ei avata, ellei ole erikseen mainittu, että ne kuuluvat kauppaan. Me kävimme asuntonäytössä, katsoimme kaikki kaapit, totesimme niissä olevan elfan säilytyskorit (ihan kuten esitteessä sanottiin). Kun muutimme taloon, korit kannattimineen oli viety. Soitto välittäjälle, joka otti yhteyttä myyjää. Myyjä väitti, että koreista ei ole ollut puhetta, niitä ei ollut joka kaapissa. Sanoimme, että näytössä oli, niistä ei sanottu erikseen. Myyjä joutui hankkimaan meille 8 kaappiin uudet korit ja asennuttamaan ne. Jos ei olisi aikoinaan jokaiseen kaappiin katsottu, ei oltaisi oikeasti voitu olla varmoja, oliko hyllyt vai korit.

Vierailija
24/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se vuokralainen siellä paikalla oli???

Vierailija
25/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:19"]Tottakai ostaja haluaa nähdä myös kaapit, joita on ostamassa. Voihan olla, että ne ovat sisältä niin huonossa kunnossa, että ne pitää uusia. Ja mikäli on kyse asunnon alkuperäisistä kaapeista, niiden alla ei yleensä ole lattianpäällystettä. Joten kaappien vaihtaminen uusiin tarkoittaa myös lattian uusimista. Ja tämä vaikuttaa tietysti hintaan, jota ostaja myyjälle tarjoaa. 

Jos kuitenkin asukas on paikalla, on tietysti kohteliasta kysyä. 
[/quote]

Juuri näin. Kiinteisiin kaappeihin saa katsoa, irrallaan oleviin ei. Ihan yleinen käytäntö.

Vierailija
26/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vuokralainen oli paikalla? Eihän omistajakaan yleensä ole, jos välittäjä myy. Omituista.

Vierailija
27/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:21"]

Mitä ihmettä se vuokralainen siellä paikalla oli???

[/quote]

En minä ainakaan päästä kotiini ketään, jos en ole paikalla.

t. Vuokralainen

Vierailija
28/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:15"]Saako omakotitalojenkin kaappeja tonkia? Vai koskeeko tämä vain kerrostaloasuntoja, joissa on vuokralainen
[/quote]

Omakotitalot ovat ostohetkellä ihan samalla viivalla muiden asuntojen kanssa. Ja nyt ei ollut kysymys kaappien tonkimisesta, vaan asunnon kiintokalusteisiin kuuluvien kaappien kunnon tarkastamisesta potentiaalisen ostajan toimesta. Kysymys ei ole uteliaisuudesta....

Vierailija
29/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako omakotitalojenkin kaappeja tonkia? Vai koskeeko tämä vain kerrostaloasuntoja, joissa on vuokralainen

[/quote]

Kyllä, kaikki mikä on myynniss, on katsottavissa. Lipastojen laatikoita ei avata, ellei ole erikseen mainittu, että ne kuuluvat kauppaan. Me kävimme asuntonäytössä, katsoimme kaikki kaapit, totesimme niissä olevan elfan säilytyskorit (ihan kuten esitteessä sanottiin). Kun muutimme taloon, korit kannattimineen oli viety. Soitto välittäjälle, joka otti yhteyttä myyjää. Myyjä väitti, että koreista ei ole ollut puhetta, niitä ei ollut joka kaapissa. Sanoimme, että näytössä oli, niistä ei sanottu erikseen. Myyjä joutui hankkimaan meille 8 kaappiin uudet korit ja asennuttamaan ne. Jos ei olisi aikoinaan jokaiseen kaappiin katsottu, ei oltaisi oikeasti voitu olla varmoja, oliko hyllyt vai korit.

[/quote]Jos niistä kerran oli maininta esitteessä, niin tiesihän sen sitten katsomattakin. Tosin olen samaa mieltä, että ostettavan omaisuuden saa tarkistaa  eli kaappeihin katsoa.

Vierailija
30/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla voisi kysyä, saako vuokra-asuntoa katsova vilkaista myös kaappeihin vai pitääkö hänen jännityksellä odottaa muuttoon asti saadakseen selville, onko asunnossa yhtäkään hyllkaappia.

Vierailija
31/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:25"]

[/quote]

[/quote]Jos niistä kerran oli maininta esitteessä, niin tiesihän sen sitten katsomattakin. Tosin olen samaa mieltä, että ostettavan omaisuuden saa tarkistaa  eli kaappeihin katsoa.

[/quote]

Myyjä oli sitä  mieltä, että esitteen "kaapeissa elfan korit" ei kata kaikkia kaappeja.

Vierailija
32/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:14"]Olen joskus ollut asuntonäytössä jossa vuokralainen alkoi huutoitkeä että haluan hänet kodittomaksi.
Tuli vielä hysteerisesti itkien perääni rappukäytävään... Sanoin vain että jos ostan sen asunnon niin hän voi kyllä jäädä siihen, mutta vuokralainen ei kuunnellut, huusi vain!

Jäi kyllä niin kummallinen fiilis tuosta näytöstä että jätin ostamatta, ongelmia olisi varmasti ollut tiedossa.
[/quote] toimi juuri oikein. Joskus pitää ottaa kepulikonstit jos haluaa pitää asuntonsa, ja siinä onnistui kun et ostanut. :D

Vierailija
33/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kysynyt lupaa, jotenkin turha kysyä koska kieltävää vastausta en olisi hyväksynyt. Olen kiertänyt monta näyttöä ja aina tutkin kiinteät kalusteet. Ainoa hullu tässä skenaariossa oli se vuokralainen, jonka käytös minua kohtaan oli aivan järkyttävää. Toivottavasti saa kuulla kunniansa omistajalta. AP.

Vierailija
34/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:30"]

En kysynyt lupaa, jotenkin turha kysyä koska kieltävää vastausta en olisi hyväksynyt. Olen kiertänyt monta näyttöä ja aina tutkin kiinteät kalusteet. Ainoa hullu tässä skenaariossa oli se vuokralainen, jonka käytös minua kohtaan oli aivan järkyttävää. Toivottavasti saa kuulla kunniansa omistajalta. AP.

[/quote]

Kuulla kunniansa? :D Joo, varmasti. Eihän se kun maksa sille vuokraa ja on muutenkin lähdössä. Ei ole sellainen asia että omistaja "löylyttää" vuokralaisen. 

Vierailija
35/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:30"]

[/quote]

Ääliö. Tietysti ensin kysytään lupa, ja jos tulee kieltävä vastaus, voi kertoa että ostajalla on oikeus tarkistaa kiinteät kalusteet. Voi hyvin olla niin, että omistaja korkeintaan pahoittelee tilannetta vuokralaiselle.

Vierailija
36/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupa täytyy kysyä. Minun vuokranantajani päätti myydä asunnon jossa olen vuokralla joten asuntoa kävi katsomassa useampi henkilö. Jokainen kysyi luvan kaappien availuun, jonka tottakai annoin. Jos olisivat ilman lupaa alkaneet kaappeja availla, niin olisin minäkin ärsyyntynyt.

Vierailija
37/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin vessan isossa kaapissa bongi niin mitä jos se olisi sen avannut? Älkää avatko kaappeja. Se on törkeää muitenkin.

Vierailija
38/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:10"]On sulla ongelmat. Ihan muutaman päivän jaksoit kantaa tätä sisälläsi? hirveetä. [/quote] Välittäjä soitteli tänään, siksi tämä selkkaus palasi mieleen. Loukkaannuin hiukan koska mielestäni vuokralaisen käytös oli asiatonta.

[/quote]

Voi sentään, tirautitko pienen itkunkin? :'(

Vierailija
39/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokralaisen lupaa tarvita, omistajan lupa riittää.

Vierailija
40/67 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun vuokralainen maksaa vuokraa ja asuu asunnossa se on hänen kotinsa, eikä sinne ole ilman lupaa mitään asiaa, saatika mennä kaappeja tonkimaan. Kaikista esittelyistä jne. täytyy sopia vuokralaisen kanssa. Vuokralainen ei saa estää esim. asuntonäyttöjä, mutta niiden ajankohta pitää sopia hänen ehdoillaan. Näin sanoo laki. Minusta on todella huonoa käytöstä mennä availemaan toisten kaappeja ilman lupaa. Jos kiinteät kalusteet pitää tarkastaa, niin välittäjän olisi pitänyt keskustella tästä etukäteen asukkaan kanssa niin että hän olisi tiennyt varautua tyhjentämällä niistä kaikki henkilökohtaiset tavarat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi