Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntevatko lapsenne serkut ja pikkuserkut? Ollaanko yhteydessä? Tavataanko usein?

Vierailija
27.02.2022 |

Hämmästyin tajutessani että osa lasteni kavereista ei oikein tiennyt mikä on serkku, pikkuserkusta puhumattakaan. Omat lapseni tapaavat sisarusteni perheitä säännöllisesti (eli serkkuja sieltä) ja serkkujenikin perheideitä jälkikasvuineen (eli pikkuserkkujaan). Suku on elämän suola kun ei puututa toisten päätöksiin tai kasvatukseen, mutta ollaan apuna jos tarvitsee. Olen kasvanut näin, enkä oikein toisenlaista elämää voisi kuvitellakaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen omani hyvin. Lapseni tuntee isän suvun serkut mutta ei kovin hyvin minun veljeni lapsia siis jotka myös serkkuja lapsilleni.

Vierailija
2/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuja tavataan kyllä säännöllisesti, tehdään vaikka uimala/kahvilareissuja yhdessä ja ollaan yhteyksissä, olen itse sisaren kanssa läheinen ja asutaan samassa kaupungissa niin sekin tietenkin vaikuttaa tähän.

Jos ei muuten oltaisi tekemisissä niin tuskin serkutkaan. Toisaalta ovat kavereita (esiteini-ikäisiä) jo ihan omilla ehdoillaankin mikä tosi mukavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne edes omia serkkujani enkä edes tiedä mikä on pikkuserkku..

You do the math.

Vierailija
4/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on vain kuusi serkkua ja he ovat kaikki 15-25 vuotiaita lapsettomia, jotka tunnemme hyvin.

Itselläni on ainakin 25 serkkua ja yhteenkään en pidä yhteyttä. Olen katraan nuorin ja tunnistaisin serkuistani ehkä yhden, jos vastaan tulisi, muista ei ole mitään hajua, saati sitten heidän lapsistaan tai lastenlapsista.

Niin me olemme erilaisia.

Vierailija
5/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tunne edes omia serkkujani, saati heidän jälkeläisiään. En tunnistaisi kuin osan enoista ja tädeistä, mutta isän puolelta setiä en tunnistaisi.

Vanhempani ja siskoni ovat minulle tärkeitä, mutta sen jälkeen muilla ei ole oikeastaan enää väliä. En ole mikään sukurakas, en ole koskaan ollut. Lapseni tuntevat serkkunsa, mutta he eivät ole näiden kanssa oikeastaan tekemisissä. Lapseni ovat isoja teinejä.

Vierailija
6/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

You do the math.

Kuin voi olla? Jos on serkkuja joita ei siis ollenkaan tunne?

Vierailija
7/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kokisi yhteydenpitoa sukulaisiin tarpeelliseksi. Ennemmin opettaisin lapsille, että valitsevat itse ihmiset, joiden ystäviä haluavat olla, joiden luona haluavat kyläillä ja joiden kanssa leikkiä, joiden kanssa pitävät yhteyttä. Ei tarvitse olla ikävän tyypin kanssa saati pompoteltavana vain siksi, että hän on sukua.

Vierailija
8/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

You do the math.

Kuin voi olla? Jos on serkkuja joita ei siis ollenkaan tunne?

Helposti.

Yhden serkkuni tiedän nimeltä, hänet nähnyt vilaukselta joskus 25v sitten bussissa.

Muista serkuista en tiedä, muuta kuin että heitä on olemassa. Lukumäärästä ei tietoa.

En edes tiedä paljonko isälläni tai äidilläni on sisaruksia.

Ei vaan ole koskaan kiinnostanut, eikä kiinnosta vieläkään.

Vierailija
9/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on vain kuusi serkkua ja he ovat kaikki 15-25 vuotiaita lapsettomia, jotka tunnemme hyvin.

Itselläni on ainakin 25 serkkua ja yhteenkään en pidä yhteyttä. Olen katraan nuorin ja tunnistaisin serkuistani ehkä yhden, jos vastaan tulisi, muista ei ole mitään hajua, saati sitten heidän lapsistaan tai lastenlapsista.

Niin me olemme erilaisia.

Mun lapsilla on kolme serkkua ja tuntevat kyllä heidät. Pikkuserkkujaan he eivät tunne ja itse en edes tiedä keitä mun pikkuserkut on, kaikkia omia serkkujanikaan en tunnistaisi.

Vierailija
10/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne omia pikkuserkkujani, mutta serkkujen kanssa olen läheisissä väleissä. Johtuu varmaan, kun ollaan kaikki serkut saman ikäisiä.

Vierailija
11/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani 5 serkkua ja heidän kanssa ollaan kyllä tekemisissä.

PIkkuserkkuja on pikaisen laskutoimituksen jälkeen reilut viisikymmentä. Ikähaitari yli nelikymppisestä taaperoihin, maantieteellisesti ripoteltuna ympäri Suomea. Ei olla juurikaan yhteydessä enkä pidä yhteydenpitoa kovinkaan merkityksellisenä.

Vierailija
12/12 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömm... no lapsillani on kaksi ("puoli")serkkua, jotka muistavat hämärästi. Ikäeroa on reilu 15 vuotta heihin.

Miehelläni ei ole ollenkaan serkkuja, joten lapsillamme ei ole sitä kautta pikkuserkkuja

Minulla on 20-30 serkkua (en tosiaan tiedä osan vanhempieni sisarpuolten käänteistä kovin tarkkaan). Tiedän siis suunnilleen kuinka monta pikkuserkkua lapsillamme on, ainakin 12. Osaa en ole nähnyt itsekään livenä, asuvat toisella puolella Suomea. Lapsemme ovat heitä lähes kaikkia hieman nuorempia. Yhden he ovat nähneet muutama vuosi sitten. 

Lisäksi osa serkuistani on lastemme ikäisiä, enoni on saanut lapsia lähes Saulin iässä ja useamman minun serkkuni lapsemme ovat nähneet, iältään 0-30+ vuotiaita.

Lapsemme eivät taida olla kovin hyvin perillä näistä serkkuja koskevista sukulaissuhteista.

Itsekin tiedän vain osan serkuistani enkä tunnistaisi ainuttakaan pikkuserkkuani, en tiedä ketkä ovat vanhempieni serkkuja. Ei taida miehenikään tietää vanhempiensa serkkuja.