Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä palstalla on ihmeellinen omistusasuntokultti

Vierailija
20.07.2015 |

Joo, se on fakta, että omistusasunnossa asuminen on pitkällä tähtäimellä halvin asumismuoto. Vuokra- tai asumisoikeusasumiseen on kuitenkin ihmisestä ja elämäntilanteesta riippuen n. miljoona perustetta, mutta tällä palstalla niitä ei tunnuta hyväksyvän ja joka paikassa toitotetaan miten jokaisen on aina ostettava omistusasunto (ja miten se on kaikille tuloista riippumatta mahdollista!). Mikä ihme juttu tää on?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa asuneena ihmettelen tätä omistusasuntokulttuuria. Siellä vuokrataan kämppä, joka yleensä on myös kalustettu. Tyhjät asunnot ovat vuokrahinnaltaan kalliimpia. Kummallista. Itse asuimme monta vuotta kalustetussa asunnossa. 

Vierailija
22/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:23"]

Ap vaikuttaa katkeralta ja kateelliselta.

[/quote]

Kateuskortti on niin passé. Ja väitinkö, etten ole? Kyllä, olen katkera, koska en ole koskaan pitänyt siitä, että mun elämänvalintoja pidetään yleisesti huonompina kuin muiden. Olen myös vähän kateellinen niille, joilla on ollut varaa ostaa asuinalueeltani omistusasunto - toki minäkin siitä tykkäisin, koska se tosiaan on halvempaa. Mutta koska se ei ole tuloillani realistista, on vuokra-asuminen tällä alueella ja omaisuuden kerryttäminen muuten minulle kaikista sopivin ratkaisu. Kenelle tahansa omistusasujalle en kuitenkaan ole kateellinen, vaikka sitä jotkut varmasti haluaisivatkin.

Ketjun pointti oli kuitenkin tän omituisen jyrkän ja autoritäärisen asenteen ihmettely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut vuokralla, asumisoikeusasunnossa ja nyt omistan omakotitalon. Halvemmaksi tulee tämä uuden omakotitalon omistaminen 40km päässä keskustasta kuin vuokra-kaksio 12km päässä keskustasta. Mutta minullakin oli syyni asua vuokralla: opiskelu ja määräaikaiset työt, asumisoikeusasunnossa: perheen kasvaminen, määräaikaiset työt, ei varaa asua niin isossa asunnossa vuokralla. Omistusasuminen tuli kuvioihin vasta vakituisen työn jälkeen kun tiesin minne on hyvä asettua. Ja vaikka nyt työt menisi, talo ei ole kallis pitää ja on sen verran lähellä kaikkea että varmasti löydän uudenkin työn. Asumiskustannukset on nyt n. 900e. Jos haluan vuokra-asunnon samoilla herkuilla niin vuokra on 1000-1200e ja vaikka tyytyisin vain kaksioon niin siitäkin saa asumiskustannusten kanssa pulittaa väh. 700e täällä. Mutta siis kaikkeen asumiseen on syynsä.

Vierailija
24/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:18"]

Molemmissa asumismuodoissa on puolensa. Olen asunut sekä vuokralla että nyt omistusasunnossa. Omassa tykkään eniten siitä, että voin remontoida asunnon ihan juuri sellaiseksi kuin haluan. Just olen aloittamassa työhuoneeni remonttia. Kiinteät vaatekaapit vedetään nurin ja heitetään mäkeen, uusi lattiapäällyste, katot ja seinät saa uuden maalin. Ja sitten uusi sisustus huoneeseen. Jos asuisin vuokralla, tuskin saisin lupaa tällaiseen. 

[/quote]

Jos asuisit osakkeenomistajana kerros- tai rivitalossa, ongelmia voisi tulla jo keittiö- tai kylpyhuonerempan kanssa. Asuimme vuokralla Espoon Kivenlahdessa ja olisimme halunneet teettää remonttia - vuokranantajalle se olisi ollut enemmän kuin ok, mutta asunto-osakeyhtiön hallitus torppasi remontin. Eihän tuolla mitään lakiperustetta ollut, mutta emme katsoneet järkeväksi alkaa riitelemään asiasta oikeudessa. Muutimme pois, ostimme oman talon.

Vierailija
25/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa. [/quote] Oma mokanne kun ostitte okt:n.

[/quote] Näin on. Kerrostalossa, omistusasunnossa on hyvin huoletonta asua. Voi lähteä matkoillekin, ei tarvitse miettiä, että joku kömpii ikkunan kautta sisään. Ei tarvitse leikkailla nurmikkoa jne..., ei tarvitse kuitenkaan pelätä, että joku myy asunnon altamme ja joudumme muuttamaan muualle.

Vierailija
26/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:29"]

Espanjassa asuneena ihmettelen tätä omistusasuntokulttuuria. Siellä vuokrataan kämppä, joka yleensä on myös kalustettu. Tyhjät asunnot ovat vuokrahinnaltaan kalliimpia. Kummallista. Itse asuimme monta vuotta kalustetussa asunnossa. 

[/quote] No Espanjassa ei asumiseen mene niin paljon rahaa kuin mitä täällä kylmässä Pohjolassa. Siellähän tarkenee jos missä vajapahasessa, taloja on helppo pykätä nopeasti.  Kun tuo asuminen täällä on niin kallista, niin ihmiset haluavat elää varman päälle ja ostaa oman.

Kaikki kunnallistekniikka yms on täällä niin paljon kalliimpaa tehdä, putket pannaan syvälle, routaeristetään, tiet pitää samoin routaeristää. Se asuminen vain yksinkertaisesti on paljon kalliimpaa täällä, missä on monta kuukautta pakkasta, lunta ja jäätä.

Vierailija
27/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]

Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa.

[/quote]

voi ostaa oman asunnon myös kerrostalosta....

Vierailija
28/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:17"]

Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa.

[/quote]

[/quote]

Se ei muuten useimmille tule mieleen. Yleensä omistusasunto liitetään aina ok-taloon. Toisaalta sitten kyllä sanotaan, että kerrostalo-osakkeen ostaa vain ne, joilla ei rahat riitä ok-taloon.

Ja juu, meillä on kerrostalossa asunto. Ihan kätevää sinällään. Ei pihatöitä yms. Jos jokin menee rikki niin eikun soittoa talohuoltoon. Mutta esim. vessarempan kanssa sai sitten käydä vääntöä hallituksen kanssa.

Vierailija
29/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]

[/quote]

[/quote]

Se ei muuten useimmille tule mieleen. Yleensä omistusasunto liitetään aina ok-taloon. Toisaalta sitten kyllä sanotaan, että kerrostalo-osakkeen ostaa vain ne, joilla ei rahat riitä ok-taloon.

Ja juu, meillä on kerrostalossa asunto. Ihan kätevää sinällään. Ei pihatöitä yms. Jos jokin menee rikki niin eikun soittoa talohuoltoon. Mutta esim. vessarempan kanssa sai sitten käydä vääntöä hallituksen kanssa.

[/quote]

:DDDD terveisiä maalta perähikiältä, vai mitä? Tervetuloa pääkaupunkiseudulle, täällä TODELLA moni omistaa asunnon kerrostalosta, jonka hinnalla saisi kartanon jostain kauempaa.

Vierailija
30/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Jos on niin tumpelo, ettei osaa tuollaisia perusasioita, ei ehkä kannatakaan ostaa omaa asuntoa. Jos viemäri menee tukkoon eikä Kodin Putkimies tms. auta eikä karhupumpulla pumppaaminen, silloin kutsutaan joku Lassila&Tikanoja tai mikä teillä päin jätevesiasioita ja viemäreitä sitten hoitaakin pamauttamaan paska putkistossa eteenpäin. Ihan samalla tavalla heidät kutsuu kerrostalossa isännöitsijä, hän tosin käskee teidän ihan itse ensin kokeilla putken avaamista.

Ja jos ostaa asunnon eikä ole minkäänlaista kykyä tehdä mitään, ei kannata ostaa remonttikuntoista taloa, jossa menee putket rikki.
[/quote] ymmärsitkö lukemaasi? Olet vissiin paremman luokan kansalainen? Ja tarkoitin tuolla että miettikkää ostoa, en ole päivääkään katunut, enkä kadu mutta kyllä ensimmäiset puol vuotta menee varmasti jolaisella totutella siihen että itse hoidetaan kaikki. Lue uudestaan ja mieti tota sun l&t kommenttia ja sano sitten mainitsinkon että en osaisi tilata pätevää henkilöä tai että en itse OSAISI?

Vierailija
31/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Jos on niin tumpelo, ettei osaa tuollaisia perusasioita, ei ehkä kannatakaan ostaa omaa asuntoa. Jos viemäri menee tukkoon eikä Kodin Putkimies tms. auta eikä karhupumpulla pumppaaminen, silloin kutsutaan joku Lassila&Tikanoja tai mikä teillä päin jätevesiasioita ja viemäreitä sitten hoitaakin pamauttamaan paska putkistossa eteenpäin. Ihan samalla tavalla heidät kutsuu kerrostalossa isännöitsijä, hän tosin käskee teidän ihan itse ensin kokeilla putken avaamista.

Ja jos ostaa asunnon eikä ole minkäänlaista kykyä tehdä mitään, ei kannata ostaa remonttikuntoista taloa, jossa menee putket rikki.
[/quote] ymmärsitkö lukemaasi? Olet vissiin paremman luokan kansalainen? Ja tarkoitin tuolla että miettikkää ostoa, en ole päivääkään katunut, enkä kadu mutta kyllä ensimmäiset puol vuotta menee varmasti jolaisella totutella siihen että itse hoidetaan kaikki. Lue uudestaan ja mieti tota sun l&t kommenttia ja sano sitten mainitsinkon että en osaisi tilata pätevää henkilöä tai että en itse OSAISI?
[/quote] niin ja on omakotitalo.

Vierailija
32/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 23:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

:DDDD terveisiä maalta perähikiältä, vai mitä? Tervetuloa pääkaupunkiseudulle, täällä TODELLA moni omistaa asunnon kerrostalosta, jonka hinnalla saisi kartanon jostain kauempaa.

[/quote]

Njooh, onhan tämä aika perähikiä Helsinkiin verrattuna :D Mutta itse kyllä tiedän, että varsinkin pk-seudulla se kerrostaloasunto voi maksaa reilustikin enemmän kuin ok-talo muualla.  Mutta olen siis tällä palstalla törmännyt tuohon ajatteluun että vain ne tyytyvät kerrostaloasuntoon, joilla raha ei riitä ok-taloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi