Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä palstalla on ihmeellinen omistusasuntokultti

Vierailija
20.07.2015 |

Joo, se on fakta, että omistusasunnossa asuminen on pitkällä tähtäimellä halvin asumismuoto. Vuokra- tai asumisoikeusasumiseen on kuitenkin ihmisestä ja elämäntilanteesta riippuen n. miljoona perustetta, mutta tällä palstalla niitä ei tunnuta hyväksyvän ja joka paikassa toitotetaan miten jokaisen on aina ostettava omistusasunto (ja miten se on kaikille tuloista riippumatta mahdollista!). Mikä ihme juttu tää on?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun talossa joka on oma kotini. Asunnon omistaa vuokranantaja.
Joku toinen asuu talossa joka on hänen oma kotinsa. Ja asunnon omistaa pankki.

Vierailija
2/32 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 00:03"]Asun talossa joka on oma kotini. Asunnon omistaa vuokranantaja.
Joku toinen asuu talossa joka on hänen oma kotinsa. Ja asunnon omistaa pankki.
[/quote]Aah joo... OmaKotiTalo :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen erityispiirre. Perua talonpoikaiskulttuurista.

Vierailija
4/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:56"]

Suomalainen erityispiirre. Perua talonpoikaiskulttuurista.

[/quote]

Joo, melkein voi varmaan sanoa, että Suomessa on ihmeellinen omistusasuntokultti, mutta tällä palstalla se tulee oikein erityisesti esille.

ap

Vierailija
5/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut ihan saman. Itse asuisin jopa ihan mielellään vuokralla, ei haittais. Mutta mun mies on aina ollut sitä mieltä että oma sen olla pitää, joten asutaan omistusasunnossa. En oo edes varma saisinko yksin lainaa vaikka luotot kunnossa ja vakkari työpaikka on, en oo koskaan laskenut.

Eräs kaverini joka yh, nimittäin olisi halunnut ostaa kerrostaloasunnon ja vaikka työpaikka oli, niin ei vaan lainaa tippunut sopivan kokoiseen asuntoon, ei edes niihin itäpuolen halvempiin neliöihin.

Vierailija
6/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-markkinat ovat epäterveet. Onko siinä mitään järkiperustetta että jossain rupuisessa Helsingissä on kalliimmat vuokrat kuin oikeissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa kuten vaikka Wien tai Berliini?

Vierailija
7/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska esim. minä oon köyhä yksinhuoltaja ja omistusasun..............

Vierailija
8/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:06"]

Koska esim. minä oon köyhä yksinhuoltaja ja omistusasun..............

[/quote]

Niin...?

Vierailija
9/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa.

Vierailija
10/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on. Ja omistusasujilla tuntuu usein olevan päässään joku omituinen käsitys jostain paremmuudesta, vaikka suurimmassa osassa tapauksessa se asunto on edelleenkin PANKIN ja tulee olemaan vielä pitkään.
Vuokralla asuminen ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto. Kaikille perheille ei vaan sovi samat ratkaisut.
Lisäksi jos ei olisi vuokralaisia, sijoitusomistajilla ei olisi tuloja. Ja jos asuntolainan nostaminen saa jonkun tuntemaan paremmuutta, niin suosittelen katsomaan peiliin ja syvälle.

Vierailija
11/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:55"]

Joo, se on fakta, että omistusasunnossa asuminen on pitkällä tähtäimellä halvin asumismuoto. Vuokra- tai asumisoikeusasumiseen on kuitenkin ihmisestä ja elämäntilanteesta riippuen n. miljoona perustetta, mutta tällä palstalla niitä ei tunnuta hyväksyvän ja joka paikassa toitotetaan miten jokaisen on aina ostettava omistusasunto (ja miten se on kaikille tuloista riippumatta mahdollista!). Mikä ihme juttu tää on?

[/quote]

En ole IKINÄ milloinkaan nähnyt kenenkään väittävän tällaista, yhdessäkään keskustelussa yhdelläkään palstalla. Ja seuraan kuitenkin paljon talousaiheita, eli olen lukenut kymmeniä eri ketjuja asuntomuodoista ja omistus/vuokra-asumisen puolista. Moni sen sijaan vääntää tuon sinunkin mainitsemasi faktan "omistusasuminen tulee pitkällä tähtäimellä edullisemmaksi" väitteiksi "kenenkään ei kannata asua vuokralla" tai "jokainen voi ostaa oman asunnon". Ei, tuo fakta ei tarkoita näitä asioita eikä kukaan väitä noita asioita todetessaan ko. faktan. 

Koko aloituksesi on siis ihan tyhjänpäiväinen olkiukko. 

Vierailija
12/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:12"]Niin on. Ja omistusasujilla tuntuu usein olevan päässään joku omituinen käsitys jostain paremmuudesta, vaikka suurimmassa osassa tapauksessa se asunto on edelleenkin PANKIN ja tulee olemaan vielä pitkään.
Vuokralla asuminen ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto. Kaikille perheille ei vaan sovi samat ratkaisut.
Lisäksi jos ei olisi vuokralaisia, sijoitusomistajilla ei olisi tuloja. Ja jos asuntolainan nostaminen saa jonkun tuntemaan paremmuutta, niin suosittelen katsomaan peiliin ja syvälle.
[/quote] en ainakaan itse tunne itseäni paremmaksi
T. 8

Vierailija
13/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa asumismuodoissa on puolensa. Olen asunut sekä vuokralla että nyt omistusasunnossa. Omassa tykkään eniten siitä, että voin remontoida asunnon ihan juuri sellaiseksi kuin haluan. Just olen aloittamassa työhuoneeni remonttia. Kiinteät vaatekaapit vedetään nurin ja heitetään mäkeen, uusi lattiapäällyste, katot ja seinät saa uuden maalin. Ja sitten uusi sisustus huoneeseen. Jos asuisin vuokralla, tuskin saisin lupaa tällaiseen. 

Vierailija
14/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:12"]Niin on. Ja omistusasujilla tuntuu usein olevan päässään joku omituinen käsitys jostain paremmuudesta, vaikka suurimmassa osassa tapauksessa se asunto on edelleenkin PANKIN ja tulee olemaan vielä pitkään.
Lisäksi jos ei olisi vuokralaisia, sijoitusomistajilla ei olisi tuloja. Ja jos asuntolainan nostaminen saa jonkun tuntemaan paremmuutta, niin suosittelen katsomaan peiliin ja syvälle. [/quote] en ainakaan itse tunne itseäni paremmaksi T. 8

[/quote]

En minäkään, vaikka omistan oman kotini ja lisäksi kaksi sijoitusasuntoa. Mutta näissä keskusteluissa asia vaikuttaa harvinaisen usein olevan niin, että vuokralaiset ovat paskaa ja omistusasujat menestyjiä. Nope.

t: 9

Vierailija
15/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa.
[/quote]

Oma mokanne kun ostitte okt:n.

Vierailija
16/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuus on naisille tärkeää. 

Omistuasunto liitetään turvallisuuteen. Siksi se lienee erityisesti naisten mieleen. 

Outoa sillä toisaalta nimenomaan naiset ovat niitä, jotka valittavat tylsyydestä. Kai ne on ne hormonit, ettei oikein tiedä itsekään aina miten olla. 

Vierailija
17/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen tärkeäksi kerryttää omaisuutta maksamalla lainaa. Hädän tullen voin myydä pois ja elää niillä rahoilla. Samoin vanhana voin halutessani myydä pois ja vaikka matkustella.
Mulle sopii tämä, jollekkin toiselle jokin muu.

Vierailija
18/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa katkeralta ja kateelliselta.

Vierailija
19/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:55"]

[/quote]

En ole IKINÄ milloinkaan nähnyt kenenkään väittävän tällaista, yhdessäkään keskustelussa yhdelläkään palstalla. Ja seuraan kuitenkin paljon talousaiheita, eli olen lukenut kymmeniä eri ketjuja asuntomuodoista ja omistus/vuokra-asumisen puolista. Moni sen sijaan vääntää tuon sinunkin mainitsemasi faktan "omistusasuminen tulee pitkällä tähtäimellä edullisemmaksi" väitteiksi "kenenkään ei kannata asua vuokralla" tai "jokainen voi ostaa oman asunnon". Ei, tuo fakta ei tarkoita näitä asioita eikä kukaan väitä noita asioita todetessaan ko. faktan. 

Koko aloituksesi on siis ihan tyhjänpäiväinen olkiukko. 

[/quote]

Jaa, kyllä mä vaan olen lukenut montakin viestiä, joissa varsinkin pienituloisille oikein saarnataan siitä, kuinka heidän on ehdottomasti ostettava omistusasunto - mikä ei todellakaan aina ole pienituloiselle edes realistinen vaihtoehto.

Vierailija
20/32 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:10"]

Ostimme oman asunnon n.2 sitten (omakotitalo,iso) ja voin sanoa että välillä itku meinaa tulla, kun ihan oikeasti kaikki on tehtävä itse! Jos putki hajoaa, viemäri menee tukkoon, ovi temppuilee tai millon mitäkin. Se olet sinä joka sen hoidat tai maksat. Miettikää pitkään ennen kuin ostatte omaa asuntoa.

[/quote]

Jos on niin tumpelo, ettei osaa tuollaisia perusasioita, ei ehkä kannatakaan ostaa omaa asuntoa. Jos viemäri menee tukkoon eikä Kodin Putkimies tms. auta eikä karhupumpulla pumppaaminen, silloin kutsutaan joku Lassila&Tikanoja tai mikä teillä päin jätevesiasioita ja viemäreitä sitten hoitaakin pamauttamaan paska putkistossa eteenpäin. Ihan samalla tavalla heidät kutsuu kerrostalossa isännöitsijä, hän tosin käskee teidän ihan itse ensin kokeilla putken avaamista.

Ja jos ostaa asunnon eikä ole minkäänlaista kykyä tehdä mitään, ei kannata ostaa remonttikuntoista taloa, jossa menee putket rikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi