Rankkaa liikuntaa harrastavat, etenkin juoksua..käykö teille koskaan näin?
Kesken liikuntasuorituksen tulee itku nautinnosta? Minulle on käynyt näin nyt kahdesti rankan lenkin yhteydessä. Olen juossut kovalla vauhdilla pitkään ja runner's high iskee sopivan biisin alkaessa. Itken ja juoksen... :D ihan mieletöntä, parempaa tunnetta ei olekaan. Tunne on sellanen nöyrä ja elossaoleva, oon vaan niin kiitollinen kaikesta. Ois kiva kuulla onko muita urheilijaitkijöitä?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:37"]Mä luulen että osa ihmisistä ei pysty kokemaan flow-tunnetta ja sellaiset eivät sitä ymmärrä. Mun elämään kuuluu flown hakeminen. Nuorempana se tuli kun laski lumilaudalla huimaa vauhtia. Teini-iässä saatoin käydä noin 15-16 aerobic tuntia viikossa saadakseni sen tunteen. Välillä flow on löytynyt joogasta. Viime kesänä juoksusta. Luulen että osa ihmisistä ovat fyysisempiä ja kokevat suurempaa tyydytystä liikunnasta kuin toiset.
[/quote] i know what u mean :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:59"]Lisään vielä että omasta näkökulmasta joku mielisairaus taikka epävakaa/ylitunteellinen tms pitää olla jos kesken lenkin itkee hyvää oloa.
[/quote]
Elät todella rajoittuneessa maailmassa. Voi kun tietäisit mitä kaikkea elämä voi olla.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:37"]
Mä luulen että osa ihmisistä ei pysty kokemaan flow-tunnetta ja sellaiset eivät sitä ymmärrä. Mun elämään kuuluu flown hakeminen. Nuorempana se tuli kun laski lumilaudalla huimaa vauhtia. Teini-iässä saatoin käydä noin 15-16 aerobic tuntia viikossa saadakseni sen tunteen. Välillä flow on löytynyt joogasta. Viime kesänä juoksusta. Luulen että osa ihmisistä ovat fyysisempiä ja kokevat suurempaa tyydytystä liikunnasta kuin toiset.
[/quote]
Flow-tunnetta saa muustakin kuin liikunnasta. Itse nautin kyllä liikunnasta, mutta varsinaiset flow-kokemukset olen saanut totaalisesta keskittymisestä älyllisiin saavutuksiin. Se on kuin maailman parhain huume; mikään fyysinen tuntemus ei vedä sille vertoja. Siis minun mielestäni, jokaisella on omat kicksinsä :)
[/quote]Minäkään en joudu rehkimään flown eteen. Aivan uskomattomia kokemuksia on nimittäin saanut musiikin avulla.
Joku sanoi urheilun olevan parempaa kuin seksi. Olen itsekin yllättynyt kun joskus kun soitto menee oikein sopivasti yhteen ja tunnekokemus on täydellinen, niin tunne on ehdottomast voimakkaampi kuin perusorgasmi. Toki seksikssäkin on välillä niitä huippukokemuksia (juuri kun kaikki menee hyvin yhteen ja rakkaus täyttää koko tilan), mutta hyvin pitkälti sama tunne tulee jammatessa (siis improvisoidaan omilla soittimillamme) oman lapsen kanssa. Tilanne on täydellinen, ulkopuolinen maailma häviää, rakkaus ympäröi meidät ja kyyneleet valuvat.
Mä olen vääntänytt itkua silloin, kun olen rikkonut jonkun edellisen rajapyykin juostessa tai esim. kahvakuulaillessa tehnyt aikaisempaa pidemmän tai raskaamman sarjan. En tiedä, onko se hyvänolon vai tuskan itkua, mutta outo fiilis kieltämättä. Kun siitä itkusta pääsee yli, olo on oudon euforinen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:59"]Lisään vielä että omasta näkökulmasta joku mielisairaus taikka epävakaa/ylitunteellinen tms pitää olla jos kesken lenkin itkee hyvää oloa. [/quote] Elät todella rajoittuneessa maailmassa. Voi kun tietäisit mitä kaikkea elämä voi olla.
[/quote]
Sellaista rajoittunutta meidän tavisten elämä on, realiteetteihin rajoittunutta. :( Ei ole muuta mahdollisuutta tuon kaltaisiin kokemuksiin kuin korkeintaan laajentaa tajuntaa laittomilla päihteillä. Voi meitä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:40"]Kuinka kauan pitää juosta, että se hyvänolon tunne tulee? Siis puhutaanko minuuteista, tunneista vai millaisesta ajasta? Itsestäni liikunta on aina tuntunut yksinomaan pahalta, mutta olen tässä pikku hiljaa kohentanut kuntoani, ja olen miettinyt, että saattaisin vähitellen olla siinä pisteessä, että voisin kokeilla, että saisinko pitemmällä suorituksella jotain hyvänolontunnetta tulemaan. Mutta kuinka pitkä sen silloin pitäisi olla?
[/quote]
No mulla esim hölkkä on tuskaa ekat noin neljä kilometriä, sitten endorfiinihana aukeaa.
Ap, on meitä muitakin. Laji vain eri.
Siis harrastaako monikin liikuntaa vaikka se ei tunnu liikkuessa koskaan hyvältä? Äimistynyt olen.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:23"]Karkasi. Siis jos tulee tuollaisia tuntemuksia, niin kannattaa ottaa varoitus niistä. Eli suurempi riski sairastua kaksisuuntaiseen. Aivojen kemiallisen tasapainon säätelymekanismit voi häiriintyä pitkässä juoksussa raskaasta urheilusta.
[/quote] Ääliö on kyse liikunnan aiheuttamasta euforisesta olosta ja endorfiinit jyllää...jos juoksu aiheuttais mielisairautta, niin miksi sitä suositellaan kohentamaan olo tilaa esim masennuksessa? Ei kukkaan voi olla noin pöljä!!! Itsellä liikunta laukaisee jännitteitä ja tekee tosiaan helpottunee olon, esim jos on ollut ajatuksia mielessä mitkä ei tunnu hyvältä..se joka lähtee treenaamaan ja pääsee tavoitteeseen lenkin jälkeen niin kokee vaan hyvää oloa...:)
Runner's high on hyvä reaktio, ei mikään merkki sairaudesta. Eroaa hypomaniasta siinä, ettei tee ihmisestä järjetöntä ja impulsiivista, kuin bipoilla käy, lisäksi siitä puuttuu se jyrkkä lasku alas. Ei liikunta sairastuta ihmistä, mutta jotkut sairaat ihmiset eivät osaa liikkua oikein.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:24"]Lenkin jälkeen kyllä. Juoksen 15-25km lenkkejä, ja varsinkin jos on vetänyt hyvällä tahdilla ja löysäilemättä, niin ei ole itku kaukana ja välillä on pari kyyneltä tirautettukin.
[/quote] Sama täällä..ennen tuli juostua noin pitkiä lenkkejä, lähinnä olo voi olla väsynyt noin pitkän lenkin jälkeen, mutta kuka yhdistää manian tosiaan liikuntaan?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:23"]Karkasi. Siis jos tulee tuollaisia tuntemuksia, niin kannattaa ottaa varoitus niistä. Eli suurempi riski sairastua kaksisuuntaiseen. Aivojen kemiallisen tasapainon säätelymekanismit voi häiriintyä pitkässä juoksussa raskaasta urheilusta. [/quote] Saisinko linkkiä johonkin tietolähteeseen (ei magneettimediaa)
[/quote]
Oli totta tai ei, niin haluaisin lukea tähän liittyvän tutkimuksen myös!
t: 11, jok ehkä onkin joku maanisdepressiivinen
[/quote] Liikunta on ainakin itsellä yks sinulta asioita minkä tiedän satavarmasti helpottavan fiilistä, jos se ei ole hyvä...
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:27"]Runner's high on hyvä reaktio, ei mikään merkki sairaudesta. Eroaa hypomaniasta siinä, ettei tee ihmisestä järjetöntä ja impulsiivista, kuin bipoilla käy, lisäksi siitä puuttuu se jyrkkä lasku alas. Ei liikunta sairastuta ihmistä, mutta jotkut sairaat ihmiset eivät osaa liikkua oikein.
[/quote] Noin ajattelen sen itsekkin, ehkäpä sellainen liikkuja on sairas jos liikunnasta tulee pakkomielle, ja jos se määrittää väärällä tavalla jonkun elämää, jos siitä katoaa se hyvänolon tunne ja terve hyvä mieli on mulla nyt olo ;)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:23"]Karkasi. Siis jos tulee tuollaisia tuntemuksia, niin kannattaa ottaa varoitus niistä. Eli suurempi riski sairastua kaksisuuntaiseen. Aivojen kemiallisen tasapainon säätelymekanismit voi häiriintyä pitkässä juoksussa raskaasta urheilusta. [/quote] Ääliö on kyse liikunnan aiheuttamasta euforisesta olosta ja endorfiinit jyllää...jos juoksu aiheuttais mielisairautta, niin miksi sitä suositellaan kohentamaan olo tilaa esim masennuksessa? Ei kukkaan voi olla noin pöljä!!! Itsellä liikunta laukaisee jännitteitä ja tekee tosiaan helpottunee olon, esim jos on ollut ajatuksia mielessä mitkä ei tunnu hyvältä..se joka lähtee treenaamaan ja pääsee tavoitteeseen lenkin jälkeen niin kokee vaan hyvää oloa...:)
[/quote]
no, nyt sulla karkasi. Puhut ihan eri asiasta. Ei liikunta aiheuta mielisairautta vaan tuo ilmiö voi olla oire. Ota ihan rauhallisesti.
Mä luulen että osa ihmisistä ei pysty kokemaan flow-tunnetta ja sellaiset eivät sitä ymmärrä. Mun elämään kuuluu flown hakeminen. Nuorempana se tuli kun laski lumilaudalla huimaa vauhtia. Teini-iässä saatoin käydä noin 15-16 aerobic tuntia viikossa saadakseni sen tunteen. Välillä flow on löytynyt joogasta. Viime kesänä juoksusta. Luulen että osa ihmisistä ovat fyysisempiä ja kokevat suurempaa tyydytystä liikunnasta kuin toiset.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:13"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:12"]Luulin että kirjoitat siitä, miten pitäisi päästä kesken juoksun lannottamaan.
[/quote]
Hehe
[/quote]
Bahahahhhahhahaaaaaaa
Kuinka kauan pitää juosta, että se hyvänolon tunne tulee? Siis puhutaanko minuuteista, tunneista vai millaisesta ajasta? Itsestäni liikunta on aina tuntunut yksinomaan pahalta, mutta olen tässä pikku hiljaa kohentanut kuntoani, ja olen miettinyt, että saattaisin vähitellen olla siinä pisteessä, että voisin kokeilla, että saisinko pitemmällä suorituksella jotain hyvänolontunnetta tulemaan. Mutta kuinka pitkä sen silloin pitäisi olla?
Itselleni iskee hillitön hengästyminen ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja luulen että kuolen. Minulla onkin paska kunto mutta sentään yritän!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 22:37"]
[/quote]
Flow-tunnetta saa muustakin kuin liikunnasta. Itse nautin kyllä liikunnasta, mutta varsinaiset flow-kokemukset olen saanut totaalisesta keskittymisestä älyllisiin saavutuksiin. Se on kuin maailman parhain huume; mikään fyysinen tuntemus ei vedä sille vertoja. Siis minun mielestäni, jokaisella on omat kicksinsä :)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 19:23"]Karkasi. Siis jos tulee tuollaisia tuntemuksia, niin kannattaa ottaa varoitus niistä. Eli suurempi riski sairastua kaksisuuntaiseen. Aivojen kemiallisen tasapainon säätelymekanismit voi häiriintyä pitkässä juoksussa raskaasta urheilusta. [/quote] Saisinko linkkiä johonkin tietolähteeseen (ei magneettimediaa)
[/quote]
En ole ylläoleva kirjoittaja, enkä mistään tutkimuksista tiedä, mutta ihmisten kokemuksia löytyy aika paljon vaikka googlaamalla hakusanoilla runner's high bipolar tai runner's high hypomania.