Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä gyne suositellut mammografiaan ( ilman oireita)

Vierailija
20.07.2015 |

Mulle gyne sanoi, että ei kannata rutiinisti mennä vielä ihan vielä ( oikein asiaa kysyin erikseen koska olen 43). Olen tosin käynyt, mutta siitä aikaa ja tuolloin oli hyvälaatuinen löydös. Olen pienirintainen, johtuikohan sitten siitä vai mistä, eihän se syövän tuloa estä. Kyseessä siis tohtoriksi väitellyt gyne ja myös ko. asiaan perehtynyt.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia lisää syöpäriskiä jonkin verran. Seulontaiät on perusteltuja. Sitä paitsi mammografiakaan ei ole satavarma. Omien rintojen tarkkailu on paras keino löytää syöpä.

Mulla itsellä on kainalossa  pahkura, jota kävin yksityisellä näyttämässä muutama vuosi sitten. Rintasyöpää on paljon suvussa, mutta lääkäri halusi ohjata mammografian sijasta ultraan. Rtg-lääkäri ultras ja ei onnesi kuin rasvaa vain. Oli n tuolloin 28v.

Vierailija
2/5 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliinistä mammografiaa ei tehdä kuin hyvin painavista syistä, koska mammografiassa käytetään säteilyä ja rinta on hyvin säteilyherkkä eli lisää syöpäriskiä. Mieluummin tehdään ultraäänitutkimus, jossa ei käytetä säteilyä. T. röntgenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaasta eteenpäin on suositellut, nuorempana aggressiivisempia joten seulonnat pitäisi aloittaa myös ajoissa

Vierailija
4/5 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnat kannattaa mieluummin ultrata

Vierailija
5/5 |
20.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 11:03"]

Kliinistä mammografiaa ei tehdä kuin hyvin painavista syistä, koska mammografiassa käytetään säteilyä ja rinta on hyvin säteilyherkkä eli lisää syöpäriskiä. Mieluummin tehdään ultraäänitutkimus, jossa ei käytetä säteilyä. T. röntgenhoitaja

[/quote]

Tiedät ihan hyvin jos olet rtg-hoitaja, että ultra ei ole riittävä syövän löytämiseen. Lentokoneessa saa säteilyä nykyään niin paljon jo nuorena, että ei mammografia syöpää aiheuta.