Vauva ei tajua sormiruokaa
Onko vauvalle pakko antaa sormiruoka? 10kk ei tajua ollenkaan. Nytkin sillä on korva täynnä ruisleipää, banaania ja munakasta tahmautuneena liisteriksi. Tunkee kaiken korvaan tai silmään. Painelee tahmaa yhdellä sormella syvälle korvaan. Hieroo silmiin ruokaa ja punoittaa koko ajan. Karkeita soseita syö mielellään.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 09:52"]no miks sille pitää sitte sormiruokaa tarjota :DDDD en halua ikinä äidiksi, nähtävästi logiikka katoaa jokaiselta samantien kun vauva syntyy
[/quote]
Kaikkien muiden Meidän Neidit syö sormiruokaa ja mä syötän bolognesea lusikalla. Eli siksi kun muutkin ja neuvola painostaa.
Mä alotin puolen vuoden iässä antamalla pienen pieniä viinirypäleen paloja kun vauva osoitti kiinnostusta pinsettiotteeseen ja hän oli ihan innoissaan kun sai noukkia rypäleenpaloja. Sen sotkusempaa tavaraa en viittinyt esikoisellekkaan antaa, miksi turhaan tuottaa hirveää määrää siivottavaa.
Esikoinen ei muutenkaan kauheasti kiinnostunut sormiruokailusta vaan siirtyi suoraan lusikalla syöntiin. Kuopus on nyt 1v. ja syö sujuvasti sormin ja lusikalla, hänellä on selvästi suurempi kiinnostus ylipäätänsä ruokia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:34"]
Mulle sormiruokailun ykkösetu on se, että lasta ei erikseen tarvitse totuttaa karkeaan ruokaan. Ei tarvitse pelätä, että lapsi tukehtuu, jos ruuassa on paloja. Puolivuotiaalla vauvalla on kurkunpään rakenteen ansiosta valmiudet syödä isoja paloja, mutta tämä valmius häviää yhtä vuotta kohti tullessa, jos sitä ei harjoita.
[/quote]
Voihan niitä karkeita paloja antaa lusikallakin. En nyt ihan ymmärrä pointtiasi. Meillä ei lapsi juuri sormiruokaillut (paitsi sellaista mitä normaalistikin syödään sormin), mutta oppi ihan normaalisti syömään 1-vuotiaana tavallista ruokaa lusikalla ja haarukalla.
Lapset on erilaisia. Meilää annoin lapsen lappoa rokaa itse suuhun samoihin aikoihin kun aloitettiin syöttötuolin käyttö. Tykkää kovasti! Välillä on ollut vaiheita, ettei ole suostunut edes syömään syötettynä, teki silloin hampaita. Minusta on ihan normaalia, että lapsi tutustuu kaikilla aisteillla etenkin uusiin ruokiin. Vai kuinka moni aikuisista suostuisi ottamaan täysin sokkona suuhunsa lusikallisen tuntematonta mömmöä?
Meillä 1-vuotias käyttää sujuvasti jo rapuveistä, pähkinänsärkijää, lihanuijaa ja monitoimikonetta!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:46"]Lapset on erilaisia. Meilää annoin lapsen lappoa rokaa itse suuhun samoihin aikoihin kun aloitettiin syöttötuolin käyttö. Tykkää kovasti! Välillä on ollut vaiheita, ettei ole suostunut edes syömään syötettynä, teki silloin hampaita. Minusta on ihan normaalia, että lapsi tutustuu kaikilla aisteillla etenkin uusiin ruokiin. Vai kuinka moni aikuisista suostuisi ottamaan täysin sokkona suuhunsa lusikallisen tuntematonta mömmöä?
[/quote]
Tämä. Suuhunhan ne uudet lelutkin aluksi tungetaan ja otetaan tuntumaa uuteen asiaan. Sama se on ruoan kanssa. Kasvikset usein karvaan makuisia. Ei niitä 5v opi enää syömään, mutta alle vuoden ikäinen tottuu makuun, kun saa itse mättää suuhunsa.
m41
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 10:33"]Ja edellinen jatkaa. Lapseni syövät erittäin siististi haarukalla ja jopa veitsellä, ovat 2 ja 4. Meillä on aina sormiruokailun yhteydessä ollut välineet pöydässä ja esimerkin voimasta ovat alkaneet harjoittelemaan niillä melkein heti. Molemmat söi puuroa lusikalla yksivuotiaina, toinen vähän sotkuisemmin vain.
[/quote] niin siia 18 jatkoi... sormiruokailussa ei kyse ole siitä että ruokaa saa syödä sormin. Vaan siitä että se ruoka menee ensin sinne suuhun kuitenkin sormin.