Mä en sitten ymmärrä mökkeilyä.
Miten koko Suomi voi harrastaa sitä?
Kommentit (36)
Ei toki koko Suomi. :D Olen mökillä. Muu perhe vielä nukkuu. Täällä on urheiltu ja saunottu ja peliltu ja katsottu elokuvia, soudeltu, uitu. Ihan kivaa on ollut. Maiema on kaunis järvimaisema, mökki nätti. Mikäs täällä on ollessa.
Tunnen montakin jotka ei harrasta sitä. Sä siis oletat että koska kaikki sun tuttus tms. mökkeilee niin koko Suomi tekee sitä, fiksua.
Ai. Mun mielestä mökkeily on ihanaa.
On kesä, saa nukkua niin pitkään kuin haluat. Heräät, kasaat aamupalan ja syöt nautiskellen samalla kuin katselet veden liplatusta. Lenkille voit lähteä lähimetsään, jossa happi kulkee ihan erilailla kuin kaupungissa. Puet
Bikinit päälle, laitat aurinkorasvaa ja menet makaamaan laiturille tai hiekkarantaan. Kukaan ei häiritse. Voit välillä pulahtaa uimaan, syödä jätskiä, juoda kylmää juomaa. Ruoka grillataan. Ei työleiriä. Vain elämästä nauttimista.
Et ymmärrä etttä ihmiset haluavat lomillaan ja viikonloppuisin vaihtaa maisemaa luonnon helmaan?
Itsellä mökkeilyä vähentää se tosiasia, etten jaksa tuhlata lomapäiviäni "selviytymiseen" ankeissa olosuhteissa kylmässä säässä ja vähissä neliöissä. Kotona voi oleilla samalla tavalla, mutta paremmissa tiloissa ja kaikista nykyajan mukavuuksista nauttien.
Me vuokraamme aika usein mökin, eikä siellä ole ankeita oloja eikä vähiä neliöitä. Sisävessa, sähköt, tiskikone ja neliöitäkin on yhdessä suosimassamme 74, toisessa lähes 100 ja hyvin noihin on neljä henkeä mahtunut (nykyään ei lapset enää yleensä ole mukana), kun paljon ollaan ulkona ja veneellä, lisänä näissä molemmissa on kodat. Eikä vuokramökillä tartte tehdä muuta kuin siivota omat jälkensä ja sen minkä sen viikon aikana jotain tarvitsee. Saman verran hommaa kuin kotona. idea on päästä meidän tapauksessa joen rannalle ja luonnon rauhaan, molemmat mökit on omassa rauhassaan. Nämä tuttuja ja turvallisia luotettavilta tyypeiltä, jotka on saatu tietoomme tuttavien kautta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:57"]
Ai. Mun mielestä mökkeily on ihanaa. On kesä, saa nukkua niin pitkään kuin haluat. Heräät, kasaat aamupalan ja syöt nautiskellen samalla kuin katselet veden liplatusta. Lenkille voit lähteä lähimetsään, jossa happi kulkee ihan erilailla kuin kaupungissa. Puet Bikinit päälle, laitat aurinkorasvaa ja menet makaamaan laiturille tai hiekkarantaan. Kukaan ei häiritse. Voit välillä pulahtaa uimaan, syödä jätskiä, juoda kylmää juomaa. Ruoka grillataan. Ei työleiriä. Vain elämästä nauttimista.
[/quote]
Just näin. Järvi ja metsä rauhoittaa ja akut lataantuu.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:58"]
Itsellä mökkeilyä vähentää se tosiasia, etten jaksa tuhlata lomapäiviäni "selviytymiseen" ankeissa olosuhteissa kylmässä säässä ja vähissä neliöissä. Kotona voi oleilla samalla tavalla, mutta paremmissa tiloissa ja kaikista nykyajan mukavuuksista nauttien.
[/quote]
Meillä on "mökillä" kaikki nykyajan mukavuudet.
Aika monella taitaa kuitenkin olla niitä mukavuudettomia mökkejä. Tänne näyttää vastanneen nämä mukavuuksin varusteluissa mökeissä kävijät. Itse vietin koko lapsuuteni ja nuoren aikuisikäni mukavuuksettomassa mökissä ja enää ei tee mieli mökkeillä yhtään. Ja kyllä se tuntuu siltä, että koko Suomi mökkeilee. Missä tahansa työpaikassa kuulee liki jokaisen viettävän lomaansa mökillä.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:13"]
Aika monella taitaa kuitenkin olla niitä mukavuudettomia mökkejä. Tänne näyttää vastanneen nämä mukavuuksin varusteluissa mökeissä kävijät. Itse vietin koko lapsuuteni ja nuoren aikuisikäni mukavuuksettomassa mökissä ja enää ei tee mieli mökkeillä yhtään. Ja kyllä se tuntuu siltä, että koko Suomi mökkeilee. Missä tahansa työpaikassa kuulee liki jokaisen viettävän lomaansa mökillä.
[/quote]
Ne ovat vähenemässä ja monin paikoin eläkeläisten mökit ovat vain tyhjillään, kun eivät itse jaksa käydä ja perikuntaa ei kiinnosta. Meillä on tämmöinen mökki saaressa, käydään välillä katsomassa että hommat on ok mutta ei siellä olemaan jäädä. Meillä siis olisi mahdollisuus lunastaa vanhempiemme mökki, mutta ei kiinnosta ketään meistä. Viereisessä saaressa on toinen, jota vuokrataan, mutta ei sekään tahdo ketään oikein kuulemma kiinnostaa, heinäkuussa jonkun sinne saavat kuulemma, jos hyviä ilmoja piisaa. Näistähän on tulossa perikunnille pommi, kun näitä ei haluta, nuorisoa ei kiinnosta mökit ja joita kiinnostaa, pitää olla mukavuudet. Nykyään rakennetaan enimmäkseen vähintään sisävessa. Sen sijaan että kävisimme tuossa saarimökissä, vuokraamme mukavuuksin varustetun. Omaa en halua eikä mieskään ole kiinnostunut. Lapsena minäkin olin siellä paljon. 9.
Monelle tuntuu olevan maanpäällinen paratiisi kun ei tarvi tehdä mitään. Vauvasta vanhukseen samanlaista, saa paskantaa vaippoihin ja kun märisee, niin joku tuo ruokaa ja syöttää.
No, eipä siellä neukkukuutiossa muuta pysty tekemäänkään.
Juu, ei ole mökillä mukavuuksia, eikä tule.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:13"]
[/quote]Määrittele mukavuudet. Meillä on vanha punainen mummonmökki jossa on huussi ja vesi pumpataan kaivosta. On sähköt, hella, jääkaappi ja pakastin. Radio, tv, sulkiskenttä, trampoliini ja liukurata. Puusaunassa käydään usein ja peseydytään sadevedellä ja se on luksusta kerrostaloasujalle. Kuten myös se että voi kävellä paljain jaloin kuukauden.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:58"]
[/quote]
No jos sinusta veden kanto saunaan on selviytymistä niin ok =) miksi mökillä olisikylmä ilma? Saati vähän neliöitä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 07:44"]
Monelle tuntuu olevan maanpäällinen paratiisi kun ei tarvi tehdä mitään. Vauvasta vanhukseen samanlaista, saa paskantaa vaippoihin ja kun märisee, niin joku tuo ruokaa ja syöttää.
No, eipä siellä neukkukuutiossa muuta pysty tekemäänkään.
Juu, ei ole mökillä mukavuuksia, eikä tule.
[/quote]
neukkukuutio?????
Olen ehkä outo, mutta nautin suunnattomasti "ankeista" ja alkeellisista oloista mökillä. Siinä jotenkin pääsee ihan eri tavalla elämään kiinni kuin pullamössönä kaupungissa naama ruudussa ja saa purettua stressiä tehokkaasti kun puuhailee luonnon helmassa. Aamuisin voi pulahtaa järveen ja kuunnella lintujen ääniä. Päivä menee puuhaillessa ja mies tekee fiksailuja tai kalastaa meille ruokaa. Lenkkeily metsän keskellä on mahtavaa ja siinä oikein tuntee miten kaikki kiire ja stressi haihtuu päästä. Iltaisin sitten rentoudutaan kunnon löylyissä ja nautitaan oluet tai viinit terassilla. Naapurit on sopivan välimatkan päässä, voidaan tarvittaessa kyläillä mutta saa myös sitä omaa rauhaa. Kun ei ole kaikkia mukavuuksia, täytyy kehittää muuta tekemistä ja löytää nautintoa muista asioista. Ja se on todella palkitsevaa ja rentouttavaa minulle ja myös miehelleni.
.
Nykyään joka puolelle ulottuva mobiiliverkko ja älypuhelimet ovat kyllä vähän pilanneet sitä ihanaa rauhaa, mutta onneksi voin laittaa puhelimen pois päältä kun menen mökille. Jos ei tykkää, voi jäädä kotiin, ymmärrän kyllä etteivät kaikki ole mökki-ihmisiä ja se on ihan fine. En jaksakaan kuunnella kitinää omalla lomallani.
Yks tuttu pariskunta menee mökilleen kaljaa kittaamaan. Pyytäät aina käymään ja mennessä pitää viedä lisää kaljaa. Eukko tönöttää lippis päässä terassilla ja suu käy. Isäntä on telonu kahtena kesänä kirveellä jalkansa polttopuita tehdessään.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 06:57"]
Ai. Mun mielestä mökkeily on ihanaa. On kesä, saa nukkua niin pitkään kuin haluat. Heräät, kasaat aamupalan ja syöt nautiskellen samalla kuin katselet veden liplatusta. Lenkille voit lähteä lähimetsään, jossa happi kulkee ihan erilailla kuin kaupungissa. Puet Bikinit päälle, laitat aurinkorasvaa ja menet makaamaan laiturille tai hiekkarantaan. Kukaan ei häiritse. Voit välillä pulahtaa uimaan, syödä jätskiä, juoda kylmää juomaa. Ruoka grillataan. Ei työleiriä. Vain elämästä nauttimista.
[/quote]
Aurinkorasvaa ja bikinejä ei oo kyllä tänä kesänä pahemmin tarvinu.
Taidat sitten olla aika nuori.