Onko sinun mielestäsi kerrostalossa asuminen OK lapsen kanssa?
Vai riistetäänkö siinä lapselta piha ja perinteinen elämä?
En ole esim ikinä kuullut huippu urheilijasta tai oikeastaan YHDESTÄKÄÄN tasapainoisesta aikuisesta joka on kasvanut kerrostalossa.
Kommentit (34)
Ei kiitos ä päräperheitä kerrostaloihin! Menee hermo kuunnella ä pärien huutoa ja juoksemista käytävillä. Pysykää omakotitaloissa/rivareissa kiitos!
Mitä helvettiä, onko joku noin vieraantunut todellisuudesta, etttä kerrostalossa asuminen on lapsen riistoa? Vai ehkä itse kotoisin joltain lähiöalueelta, jossa kerrostaloissa myytiin huumeita lapsille, vai mistä on kyse?
Heh. Meidän lapsella asuu lähikerrostaloissa yli 10 kaveria. Itse lapsena lähin kaveri asui kilometrin päässä. Arvaa kumpi meistä on/oli enemmän ulkona kavereidensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen tasapainoinen, vaikka asuttiin kerrostalossa, kun olin lapsi. Oli iso piha ja kunnon leikkikenttä takapihalla. Liikuntahalli kivenheiton päässä.
Kuulostaa maalaiskerrostalolta, yhteen tehtaaseen tarvittiin työvoimaa, niin tekivät muutaman kerrostalon isoilla pihoilla, ja parkkipaikoilla, oli kivat ulkoilumahdollisuudet lähialueilla, tiiviissä kaupunkisuunnittelussa missä tilasta on pulaa, asuminen on perseestä lapsiperheellä.
Meiltä oli torille alle 1 kilometri. Välissä oli joki ja puisto. Näkymät suoraan puistoon, metsäiseen sellaiseen. Piha itse talossa oli pieni ja samassa talossa ei asunut paljonkaan lapsiperheitä, mutta naapurustosta löytyi leikkikavereita ja päiväkodissahan lapset olivat kuitenkin sen jälkeen kun palasin hoitovapaalta töihin. Riippuu paljon tilanteesta.
Mika Häkkinen on ainakin asunut kerrostalossa Martinlaaksossa, jakanut huoneen siskonsa kanssa ja sitten teininä saanut vaatehuoneen huoneekseen https://www.katso.fi/uutiset/mika-haekkisen-uutuusdokumentti-isae-pisti…
Eikä noiden kaikkien joukkupelaajienkaan taustoista tarkkaa tietoa mahda olla, uskon että sieltä löytyy kerrostaloasukkeja, yleensä jäälajien urheilijoista, koska parhaat jäähallit on kaupungeissa ja se ei katso, missä asuu että voi harrastaa, varakaskin voi asua kalliissa kerrostalohuoneistossa ja jotkut pistävät kaikki ylimääräisen rahan lapsen harrastukseen, jos huomataan, että lapsella on lahjakkuutta. Kyllä mä muuten yhden huippumuusikon tiedän, mutta en sano nimeä kun on kotoisin niin pieneltä paikkakunnalta ja siellä ei yleensä monta kerrostaloa edes ole, missä voisi asua. En voi sanoa kuin yhden, kun mistäs minä tiedän missä itse kukin on lapsena asunut eikä kiinnosta erityisemmin ottaa selvää tämän enempää.
Lapsena oli kateellinen kerrostalossa asuville kavereilleni. Ne leikki siellä yhdessä ja nillä oli keinut ja hiekkalaatikot siellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena oli kateellinen kerrostalossa asuville kavereilleni. Ne leikki siellä yhdessä ja nillä oli keinut ja hiekkalaatikot siellä.
Semmoinen ongelma oli meidän talossa, että kun naapuritalon poika tuli meidän hiekkalaatikolle leikkimään äitinsä kanssa ja he olivat vähän etuajassa, niin yksi papparainen oli mennyt huutamaan heille. En laittanut heippalappua, kävin ovella kysymässä, että näyttää mulle järjestyssäännöstä sen kohdan, missä sanotaan, että kavereiden kanssa ei saa tulla leikkimään. Sama pappa valitti kerran täynnä olevasta roska-astiasta. Mä sanoin, että ei olisi mitään ongelmaa, jos kaikki lajittelisivat jätteensä oikein ja meidän viisivuotiaskin osaa. Tämä pappa oli naama punaisena pistämässä kaikki jätteensä sekajäteastiaan. Kyylät ja joka paikassa ongelmia näkevät ovat lapsiperheen ongelma. Meillä osattiin kyllä elää hiljaa, metelit käskettiin pitää ulkona ja ulkona oltiinkin paljon, onneksi oli sitä ulkoaluetta paljon pihan ulkopuolella ja jatkossa mentiin naapurin kanssa leikkitreffeille puistoon. Mutta kun tuohon aikaan asuttiin vuokralla, me oltiin ongelma - vaikka oltiin ihan tavis työssäkäyvien vanhempien perhe ja säästettiin omaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin olen tasapainoinen, vaikka asuttiin kerrostalossa, kun olin lapsi. Oli iso piha ja kunnon leikkikenttä takapihalla. Liikuntahalli kivenheiton päässä.
Sama. Siihen aikaan samassa kerrostalolähiössä asui paljon lapsiperheitä, ja pihalla oli aina leikit tai pelit menossa.
Kunnolliset perheet asuu omakotitalossa, kuten jumala on tarkoittanut.
Lapsena aina mietin, missä omakotitalossa asuvat lapset leikkii, kun itsellä oli kerrostalon pihassa aina kavereita.
Oman perheen kanssa on asuttu rivitalossa, omakotitalossa ja nyt kerrostalossa. Kaikissa omat hyvät puolet, mut tietty myös haasteet. Ei taida sillä asumismuodolla kuitenkaan pystyä lapsiaan pilaamaan, jos ei pelastamaankaan.
Ps. Nykyinen kerrostalokotimme on arvokkaampi kuin omakotitalo, jossa asuimme aiemmin. Arvostetummat alueet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Siihen aikaan samassa kerrostalolähiössä asui paljon lapsiperheitä, ja pihalla oli aina leikit tai pelit menossa.
Niin oli meilläkin. On täälläkin tilaa leikkiä,metsää heti takapihalla ja kaksi puistoa ihan lähellä. Pelikenttä ja luistinrata tien toisella puolella. Hyvin tenava kasvaa kuten itsekin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos ä päräperheitä kerrostaloihin! Menee hermo kuunnella ä pärien huutoa ja juoksemista käytävillä. Pysykää omakotitaloissa/rivareissa kiitos!
Harmi jos teidän talossa ipanat saavat mellastaa. Tässäkin talossa asuu paljon lapsiperheitä ja kyllä se suurin häiriö tulee aikuisista. Omakaan mukula ei oo saanut möykätä mielinmäärin ja käytävässä kuljetaan ihmisiksi.
Vaivalloista ja epäkäytännöllistä asua lapsen kans kerrostalossa. Tietenkin on fiksua muuttaa omakotitaloon kun lapsia tulee. Niinhän ihmiset yleensä tekevätkin, ja siihen on syynsä.
Kyllä mua inhottaisi oleskella jollain kämäisellä yhteispihalla lasten kanssa. Meillä on okt ja oma iso, suojaisa piha. Lapsilla on aina puuhaa. Löytyy keinut, hiekkalaatikko pienelle, leikkimökki, trampoliini, tilaa pihapeleille/keppariradalle jne. Nurmikkoa missä pitävät kesällä jumppapatjaa. Marjapensaita pari ja pari omenapuuta. Poreallas on patiolla, samoin grilli ja ruokailupaikka, kesällä aurinkotuolit. Patiolla voi leikkiä myös sisäleluilla. Saunasta pääsee patiolle vilvoittelemaan, altaassa on kiva olla talvellakin.
Olisi kauhistus joutua sumplimaan jotain grillivuoroja ja ulkona syömisiä naapurin kanssa tai katsomaan, että taas se Irmeli kyttää parvekkeelta kun vietetään pihalla aikaa. Nyt ollaan käytännössä aina kesät ulkona kun kotona ollaan.
Ja mitä tuohon tulee, että kerrostalojen pihalla on aina leikkiseuraa. Ei ole seuran puute vaivannut. Aina on naapuruston lapsia pihalla, koulukaverit meillä leikkimässä tai toisin päin.
Kuulostaa maalaiskerrostalolta, yhteen tehtaaseen tarvittiin työvoimaa, niin tekivät muutaman kerrostalon isoilla pihoilla, ja parkkipaikoilla, oli kivat ulkoilumahdollisuudet lähialueilla, tiiviissä kaupunkisuunnittelussa missä tilasta on pulaa, asuminen on perseestä lapsiperheellä.