Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö, mitä sana "pateettinen" tarkoittaa?

Vierailija
19.07.2015 |

Jos et, älä käytä sitä. Terv. sivistyssananatsi

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutten silti juurikaan käytä. Ehkä siksi, että se on kovin väärin käytetty ja ymmärretty sana.

Vierailija
2/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä. Sana tarkoittaa mahtipontista, mutta moni sekoittaa sen englanninkieliseen sanaa "pathetic" joka tarkoittaa säälittävää, ja käyttää siksi sanaa tässä väärässä tarkoituksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni myös ymmärtää opportunistin väärin, juuri englanninkielen takia, että kyseessä olisi positiivisessa mielessä ihminen joka osaa elää hetkessä, tarttua hetkeen kiinni.

Vierailija
4/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän.

Teille, jotka ette tiedä tai olette epävarmoja, tarjoan muistisäännöksi Tšaikovskin Pateettisen sinfonian. Lisänimi ei tarkoita säälittävää sinfoniaa... :)

Vierailija
5/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sivistyssanakirjan mukaan voi käyttää myös merkityksessä säälittävä ja surkea http://www.suomisanakirja.fi/pateettinen

Joten jatkan sanan käyttöä, sanoi päteä haluava ap siihen mitä tahansa.

Vierailija
6/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murekkeen kaltainen.

Vierailija
7/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska kun sitä tulee enimmäkseen käytettyä arvostellessa kavereille jotain kirjaa tai elokuvaa, ja ne on ihan että mitä ihmettä, kaikkihan sanoo että se on tosi hyvä.

Vierailija
8/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:50"]

olen samaa mieltä. Sana tarkoittaa mahtipontista, mutta moni sekoittaa sen englanninkieliseen sanaa "pathetic" joka tarkoittaa säälittävää, ja käyttää siksi sanaa tässä väärässä tarkoituksessa.

[/quote]Nykyään sotketaan kaikki. Englantia osataan, mutta sivistys on ohutta. Olihan täälläkin jossain ketjussa joku, jonka mielestä konsepti on suomen kielessä 'käsite'.

Vierailija
9/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä "ukko", "äijä" tai "ämmä"? Nehän olivat alun perin arvonimiä!

Vierailija
10/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:00"]

Murekkeen kaltainen.

[/quote]Tää on ihan paras :D

Vierailija
11/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:59"]

No sivistyssanakirjan mukaan voi käyttää myös merkityksessä säälittävä ja surkea http://www.suomisanakirja.fi/pateettinen

Joten jatkan sanan käyttöä, sanoi päteä haluava ap siihen mitä tahansa.

[/quote]

"Suomisanakirja" e ole virallinen eikä pätevä lähde. Sen sijaan Kielitoimiston sanakirja on näissä asioissa ylin auktoriteetti.

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sanan pateettinen merkitykset ovat paatoksellinen, mahtipontinen ja korkealentoinen. Sanalla ei ole merkitystä "säälittävä".

http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

Haettiin "pateettinen" Kielitoimiston sanakirjasta  

pateettinen38 paatoksellinen, mahtipontinen, korkealentoinen. Pateettinen  runo,  sävellys.  Näyttelijän  hullunkurisen  pateettiset  eleet.

Vierailija
12/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 17:50"]

[/quote]Nykyään sotketaan kaikki. Englantia osataan, mutta sivistys on ohutta. Olihan täälläkin jossain ketjussa joku, jonka mielestä konsepti on suomen kielessä 'käsite'.

[/quote]Minä en osaa englantia mutta ehkä juuri siksi hallitsen sivistyssanat paremmin kuin muut tuttavapiirissäni, ei ole vääriä mielleyhtymiä.

Tosin vaikeuksia tulee, esim juuri tuon opportunistin kanssa, he olivat sitä mieltä että on vain ja ainostaan minun (väärä) mielipiteeni että se tarkoittaa tilainteita ja muita ihmisiä hyväksikäyttävää ihmistä :D

Vierailija
13/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mitä eroa on pakolaisella, maahanmuuttajalla ja turvapaikanhakijalla?

Vierailija
14/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 18:46"]

Entä mitä eroa on pakolaisella, maahanmuuttajalla ja turvapaikanhakijalla?

[/quote]Noilla on eroa. Jos yhtään miettii niin keksii sen ihan itsekin vaikkei tietäisi.

Vierailija
15/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas. Olipa onni etten kuollut eilen, muuten olisin jäänyt paitsi tästäkin tiedosta :) Mutta itse olen ihan aina kuullut käytettävän sanaa säälittävän synonyyminä. Jos käyttäisin sitä oikein, kukaan ei ymmärtäisi minua oikein!

Vierailija
16/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen samanlainen on kliininen. Joskus näkee, että esim. sisustusta moititaan kliiniseksi. 

Vierailija
17/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se on ruokaa, esim voileipä voi olla maksapateettinen.

Vierailija
18/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:31"]

Jahas. Olipa onni etten kuollut eilen, muuten olisin jäänyt paitsi tästäkin tiedosta :) Mutta itse olen ihan aina kuullut käytettävän sanaa säälittävän synonyyminä. Jos käyttäisin sitä oikein, kukaan ei ymmärtäisi minua oikein!

[/quote]

Sun pitää vaihtaa tuttavapiirisi sellaiseen, jossa ymmärretään.

Vierailija
19/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viriiliäkin käytetään väärin, myös naisista puhuttaessa.

Vierailija
20/41 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 19:32"]

Toinen samanlainen on kliininen. Joskus näkee, että esim. sisustusta moititaan kliiniseksi. 

[/quote]

Hyvä esimerkki. Tuossa käytössä kliininen on jo kohta melkein vakiintunut, ja varoittava esimerkki siitä, mitä on tapahtumassa pateettiselle...ja konseptille...ja mille tahansa lainasanalle, joka on englannista. Ehkä sisustuksesta voisi sanoa, että se on klinikkamainen ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi