Muistaako joku Tietäjän Jalokivet -nimisen pelin?
Joskus 90-luvulla kun olin ala-asteella, äidinkielen opella oli tapana viedä meidät aina välillä koulun atk-luokkaan pelaamaan Tietäjän jalokivet -nimistä opetuspeliä, jossa harjoiteltiin mm. sanaluokkien tunnistamista ja sijamuotoja. En tiedä mistä johtuu, mutta minusta se peli oli tosi jännittävä, vaikka olikin periaatteessa hyvin yksinkertainen :)
Siinä pelissähän oli kolme "velhoa" tai "noitaa", jotka asuivat omissa linnoissaan ja joilla kullakin oli hallussaan jalokivi. Pelaajan tehtävänä oli sitten saada haltuunsa nämä jalokivet "uskaltautumalla" noihin linnoihin ja vastaamalla oikein riittävän suureen määrään velhojen esittämiä kysymyksiä. Muistaakseni yksi velhoista esitti sanaluokkiin liittyviä kysymyksiä ja häneltä sai rubiinin, sijamuotokysymyksiä esittävältä noidalta taas sai safiirin ja lauseenjäseniin liittyvien kysymysten esittäjältä smaragdin. Kun pelaaja sitten lopulta sai kaikki jalokivet haltuunsa, niin hänestä tuli tietäjä :D
Ne itse kysymykset olivat lauseita, jotka kertoivat aina jotain jännää "noidasta" tai hänen linnastaan, tyyliin:
Linnan ympärillä vallitsee päivälläkin AAVEMAINEN tunnelma.
Yksi sana lauseesta oli aina lihavoitu, ja pelaajan piti tunnistaa, mitä sanaluokkaa, sijamuotoa tai lauseenjäsentä se edusti. Oikeasta vastauksesta sai pisteen, väärästä taas menetti kaikki siihen mennessä kerätyt pisteet ja joutui vähäksi aikaa "tyrmään" opiskelemaan. Muistaakseni jalokiven sai omakseen 40 pisteellä. Jos pelaaja onnistui saamaan kaikki kolme jalokiveä, niin ohjelma kysyi hänen nimensä ja tulosti sitten pelaajalle "Tietäjän valtakirjan" :D
Muistaako kukaan av-mammoista pelanneensa joskus tätä peliä? Itselleni se oli lapsena hyvin rakas, ja todellakin motivoi opettelemaan sijamuotoja ihan erilaisella innolla verrattuna tavalliseen läksyjen lukuun :)
Kommentit (10)
Lisään vielä, että jos pelasitte peliä koulussa, niin kertokaa missä kaupungissa... Olen aina pohdiskellut mielessäni, kuinka laajasti tuo peli on ollut käytössä Suomen kouluissa.
- ap
Eikö kukaan muista tietäjän jalokiviä? :(
Mä olen pelannut Kuopiossa kouluaikoina.
Tuskin tätä enää kukaan lukee mutta kyllä! Ysärillä pelattiin tätä innolla, opettaja heltyi jopa opettamaan meille nelosille sijamuodot "etuajassa" ja päästiin porukalla peli läpi ja saatiin kunniakirjat, oli se hienoa se : D
Löytäisipä vielä jostain edes screenshotin miltä peli tyrmineen kaikkineen näytti mutta turha toivo taitaa olla.
Matikkapeleistä jäi myös mieleen Avaruus (mm. laskeuduttiin aluksella laskutoimituksen oikean vastauksen päälle) ja Operaatio Neptunus joka oli aivan mahtava sukellusvenepeli ilmalukko-matikkapulmineen, hakkasin odotustunneilla tämän monesti läpi, taitaa olla myös ainoa joka enää netistä löytyy.
Kyllä, Googlasin jostain syystä tietäjän jalokivet, ja toivoin että olisin löytänyt jonkun sivun missä olisin päässyt pelaamaan peliä.
Kouvolassa todella pelattiin ala-asteella Tietäjän jalokiviä, ja edelleen yllättävän kirkkaana on mielessä sijamuodot
nostetaanpas taas vähän