Lapset/nuoret, jotka eivät osaa kiittää lahjoista --> syy lopettaa lahjojen ostaminen
Palstalla on ihmeen monia, joilla on ajatusmalli, että lapsen/nuoren ei tarvitse kiittää saamistaan lahjoista eikä vastata esimerkiksi lahjanantajan yhteydenottoihin. "Ei saa vaatia kiitosta lahjasta" on kuultu palstalla monesti. Näitä lahjanantajia voivat olla esimerkiksi sukulaiset, kummit tai muut aikuiset lapsen/nuoren elämässä. Tehdäänpä yksi asia selväksi:
Aivan pieni lapsi ei tajua/osaa kiittää itse - tämä on täysin ymmärrettävää. Mutta kouluikäinen lapsi ja nuori on kyllä jo niin iso, että kiittäminen kuuluu perus käytöstapoihin. Kiitos ei ole vaikea tai pitkä sana. Osalla on ongelma siinäkin, että ei vastata lainkaan sukulaisten, kummien tai muiden laittamiin viesteihin. Jos vaikka täti tai kummi laittaa whatsapp-viestin tai postikortin, niin siitä ei kiitetä eikä siihen vastata.
Lahjoja saatetaan odottaa, mutta niistä ei osata kiittää. Pahimmat saattavat toivoa vaikka lahjaa postitettuna, mutta eivät edes kutsu lahjan antajaa kylään esimerkiksi syntymäpäivänä tai ennen joulua. Ujoudella/arkuudella/jännityksellä ei voi perustella sitä, että kouluikäinen ei saa edes sanaa kiitos sanottua. Kiitokset saa laitettua vaikka viestillä eli ei tarvitse soittaakaan, kuten esim. omassa nuoruudessani tehtiin, jos joku antoi lahjan.
Tämä on lapsille/nuorille hyvä oppitunti elämästä. Jos et kiitä jostain, minkä saat ilmaiseksi, niin tuo asia voi kadota elämästäsi, koska vaikutat kiittämättömältä. Tätä se on aikuisilla ja elämässä muutenkin. Ei kenenkään syliin kaadeta ilmaiseksi mitään ilman, että asiaan reagoi itse jotenkin. Minusta on täysin ymmärrettävää, että lahjan antaja ei jaksa loputtomiin tuota lahjan saajan mykkyyttä.
Kommentit (67)
En tiedä miten tuottavaa on rankaista lasta huonosta kasvatuksesta. Ei se lapsi - iso tai pieni - osaa tehdä jotain mitä ei ole opetettu. Syyttävä sormi lankeaa täten siis vanhempiin. Myös lahjan antavalla aikuisella on tietty velvollisuus olla näissä tilanteissa, noh, aikuinen ja ohjeistaa lasta kiittämään lahjasta. Usein se perheen ulkopuolisen antama ohjeistus jää vahvemmin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten tuottavaa on rankaista lasta huonosta kasvatuksesta. Ei se lapsi - iso tai pieni - osaa tehdä jotain mitä ei ole opetettu. Syyttävä sormi lankeaa täten siis vanhempiin. Myös lahjan antavalla aikuisella on tietty velvollisuus olla näissä tilanteissa, noh, aikuinen ja ohjeistaa lasta kiittämään lahjasta. Usein se perheen ulkopuolisen antama ohjeistus jää vahvemmin mieleen.
Lapset myös yleensä peilaavat vanhempien käytöstä ja oppivat heiltä käytösmalleja, jotka seuraaval läpi elämän. Jos lapsi ei osaa kiittää lahjasta tms. niin se johtuu aika yksinkertaisesti vaan siitä että he ovat kasvaneet perheissä, joissa kiitos-sana ei kuulu sanavarastoon. Lasten käytös on pääasiassa vanhempien käytöksen kopioimista.
Minä en ainakaan halua kiitosta antamistani lahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan halua kiitosta antamistani lahjoista.
Onneksi olkoon! Kursailu ei kuitenkaan ole hyvien käytöstapojen mukaista, eikä ole mitään tarvetta opettaa sitä tuleville sukupolville :)
Moni lahjanantaja odottaa ylenpalttisesti kiitoksia. Jos jo kerran kiitetään, kun lahja annetaan, niin miksi se ei riitä (vaikka kiittäjä olisi lapsen vanhempi, joka laittaa joulu- tai synttärilahjan piiloon odottamaan varsinaista juhlapäivää). Tai jos lapsi avaa paketin samantien, niin miksi on kiitettävä paketista ja kun paketti on avattu, niin sen sisällä olevasta lahjasta ja sitten vielä kerran, kun lahja on otettu käyttöön. Miksi lapset pitää soittaa ja kiittää ja lähettää kiitoskorttia ja vielä ääniviestiä, vähempi ei riitä.
En ole koskaan ostanut lahjoja saadakseni kiitoksia. Ostan lahjoja, koska haluan ilahduttaa.
Onko muuten tapana, että ne joulupuukeräysten lapset kiittelevät lahjanantajaa? Minua ei ole kukaan erikseen kiitellyt.
Testamenttasin omaisuuteni eläinsuojelujärjestölle, koska sisarukseni lapset eivät koskaan kiittäneet lahjoista. Eivät siis enempää tarvitse kuin arvosta lahjoja, eikä minulla ole omia lapsia. Suositan samaa kaikille lukijoille.