Ahdas kylpyhuone ja pyykkikone
Asunnossani ainut tila pesukoneelle on suoraan suihkua vastapäätä ja olen tämän takia pyykännyt talon pesutuvassa. Tämä alkaa kuitenkin kyllästyttää ja olen miettinyt oman pyykkikoneen hankintaa.
Olen lukenut, että turvallinen koneenkäyttö voisi onnistua, jos ostaa ja peittää koneen siihen sopivalla suojahupulla, vaikka tällöinkään kone ei saa olla kytkettynä suihkussa käydessä. Onko muilla kokemusta pesukoneen asentamisesta ja käytöstä hyvin pienessä kylpyhuoneessa?
Kommentit (55)
Mahtuisiko keittiöön? Siellä kun on jo vesipiste valmiina niin ei tarvitse paljoa muutoksia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kannattaa asentaa pesukoneen alle joku muovikaukalo.
Minkä ihmeen takia? Pesukone on kylpyhuoneessa, jossa on lattiakaivo. Lisäksi kone kuin kone linkoaa yleensä sen verran vauhdikkaasti, ettei kaukalo välttämättä pysy paikallaan. Omasssakin kylpyhuoneessa on lattiassa kaatoa sen verran, ettö kone liikkuu välillä useita senttejä.
No ihan siksi että lattialla on vettä ja sitä joutuu väkisinkin myös koneen alle ja ruostuttaa pohjan. T näin käynyt vaikka muuten suojattu
Vierailija kirjoitti:
Mahtuisiko keittiöön? Siellä kun on jo vesipiste valmiina niin ei tarvitse paljoa muutoksia tehdä.
Keittiössäkään ei ole lattiakaivoa, joten en suosittele, vaikka näitä ulkomailla näkeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia? Pesukone on kylpyhuoneessa, jossa on lattiakaivo. Lisäksi kone kuin kone linkoaa yleensä sen verran vauhdikkaasti, ettei kaukalo välttämättä pysy paikallaan. Omasssakin kylpyhuoneessa on lattiassa kaatoa sen verran, ettö kone liikkuu välillä useita senttejä.
No ihan siksi että lattialla on vettä ja sitä joutuu väkisinkin myös koneen alle ja ruostuttaa pohjan. T näin käynyt vaikka muuten suojattu
Aika erikoista, jos teillä on kylpyhuoneen lattialla senttikaupalla vettä. Meillä ei pesukoneen pohja ole edes lähellä kastumista, kun suihku on suoraan lattiakaivon kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään konetta ei saa käyttää suihkun aikana. Meikäläisellä ei johtokaan ole pistokkeessa kiinni muuta kuin silloin kun konetta käytetään. Pesukonehanakin kiinni paitsi silloin kun konetta käytetään.
Suihkutila on hyvä erottaa vaikka suihkuverholla jos muuta ei voi, jotten suihkussa käydessä kastele konetta yltympäriinsä.
Jos jotain huppuja on, niin totta kai nekin asiansa ajavat.
Minä olen kayttänyt konetta (kauempana suihkusta) vuoskymmeniä suihkun aikaan eikä vielä ilmaista permanettia ole tullut.
Tietysti suihkuhuoneen ovi on raollaan että ei liian kossteaksi kylpyhuone pääse ja ehkä johda sähköä.
Ja pesukone on seinässä 24/7.
Jopa huuhtelen pesukoneen alta pölyjä koneen ollessa seinässä eikä permanettia edelleenkään.
Vähän tolkkua näihin turvatoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otin tavallista letkua jonka liitin niin tulo- kuin poistoputkeen, ja pistin pyykkikoneen vaatehuoneeseen.
Ja siellä onneksi pistorasia.
Ja tuo vaatehuone kylppärin vieressä muutenkin.
Tuo saattaa käydä hyvin ok talossa tai mökillä. En kyllä kerrostalossa suosittele.
Tehtiin noin mökillä. Ammattimies asensi.
Ammattimies ei käytä tavallista letkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä otin tavallista letkua jonka liitin niin tulo- kuin poistoputkeen, ja pistin pyykkikoneen vaatehuoneeseen.
Ja siellä onneksi pistorasia.
Ja tuo vaatehuone kylppärin vieressä muutenkin.
Sisko aikoinaan tietämättömyyttään jatkoi tavallisella letkulla. Letku halkesi, mutta onnekseen vettä suihkuttava pätkä oli lennähtänyt kylpyammeeseen.
Vaatehuoneessa moinen saa aikaan vesivahingon, jota vakuutus ei korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään konetta ei saa käyttää suihkun aikana. Meikäläisellä ei johtokaan ole pistokkeessa kiinni muuta kuin silloin kun konetta käytetään. Pesukonehanakin kiinni paitsi silloin kun konetta käytetään.
Suihkutila on hyvä erottaa vaikka suihkuverholla jos muuta ei voi, jotten suihkussa käydessä kastele konetta yltympäriinsä.
Minä olen kayttänyt konetta (kauempana suihkusta) vuoskymmeniä suihkun aikaan eikä vielä ilmaista permanettia ole tullut.
Tietysti suihkuhuoneen ovi on raollaan että ei liian kossteaksi kylpyhuone pääse ja ehkä johda sähköä.
Jopa huuhtelen pesukoneen alta pölyjä koneen ollessa seinässä eikä permanettia edelleenkään.
Kuljetko ukonilmallakin ulkona rautakanki kainalossa? Ja ylität vesistöt talvella aina virtapaikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vain jos pesukone sijatsee jostain syystä ei-märkätiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljetko ukonilmallakin ulkona rautakanki kainalossa? Ja ylität vesistöt talvella aina virtapaikoista?
Mitä sitten jos on kanki?!
Mulla pieni vessa ja kone on sellainen tavallista ohuempi (edestä täytettävä) 4kg. Mahtuu hyvin. On suihkun vastapäisellä seinällä. Siinä on suihkuverho eessä suojana niin ei kastu kun suihkussa käyn. Eli se suihkuverho on iha kunnolla kiinnitetty melkeen kattoon asti, liimakoukut seinillä ja narun päät koukuissa kiinni ja verho roikkuu siinä narussa niillä verhon omila pidikkeillä. Verhoa pystyy kätevästi vähä siirtääki koneen tieltä sitten ku pyykkään. Suihkun ajaksi aina töpsöli pois seinästä. Ja en pyykkää ihan heti suihkun jäliltä koska on märkä ja höyryinen vessa. Pitää tuulettaa ainaki 2 tuntia ennenku uskaltaa pyykätä.
Mulla oli silleen vielä huono tuuri että pistorasia on lähellä ovea, aivan toisella puolella, niin eihä se koneen johto mitenkää yltäny. Jatkoroikkaan en luota, niimpä teetätin sähkö/vempain liikkeen miehillä siihen pitemmän johon. Oisko nyt 3 m pitkä. En muista. Ainaki on kunnon johto koneessa ja turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sama, en mäkään ole miettinyt sen kummemmin. Missä pesukone olisi jos ei kylppärissä? Suihkuverho toki on koneen ja suihkun välissä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko päältätäytettävä pesukone käytännöllisin tuohon tilaan?
Jeesh. Mahdollisimman kapea versio. Kapeimmat taitaa olla jotain 40-45cm. Toki eihän sitä varmaan ihan seinään kiinni voi laittaa.
Melkein tekis mieli ehdottaa, että keittiöön remppa ja jonkun alakaapin tilalle pesukone. Mutta jos on vaikka vuokra-asunto, niin hankala toteuttaa. Toisaalta, jos tekis vuokranantajan kanssa yhteisymmäryksessä, niin voisi lisätä asunnon arvoa ja hiukan vuokraakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiössäkään ei ole lattiakaivoa, joten en suosittele, vaikka näitä ulkomailla näkeekin.
Astianpesukonekkin pitää sijoittaa kylppäriin? Kummastakin tulee yhtä paljon vettä jos sattuvat hajoamaan. Kaukalo alle niin vakuutuskin hyväksyy tuollaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukonekkin pitää sijoittaa kylppäriin? Kummastakin tulee yhtä paljon vettä jos sattuvat hajoamaan. Kaukalo alle niin vakuutuskin hyväksyy tuollaisen.
Meillä oli jo 70-luvulla omakotitalossa pesukone keittiössä, joten ei tuo nyt niin ennenkuulumatonta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesh. Mahdollisimman kapea versio. Kapeimmat taitaa olla jotain 40-45cm. Toki eihän sitä varmaan ihan seinään kiinni voi laittaa.
Melkein tekis mieli ehdottaa, että keittiöön remppa ja jonkun alakaapin tilalle pesukone. Mutta jos on vaikka vuokra-asunto, niin hankala toteuttaa. Toisaalta, jos tekis vuokranantajan kanssa yhteisymmäryksessä, niin voisi lisätä asunnon arvoa ja hiukan vuokraakin.
Mikä ihmeen hinku teillä on niitä pesukoneita keittiöön laittaa, kun eivät ne sinne kuulu?
Hiusklipsu pitää suihkuverhoa koneen edessä, kun käyn suihkussa. Annan kylpyhuoneen kuivua ennen kuin laitan koneen päälle. Mahdoton ajatuskin pestä alusvaatteita yleisessä pesutuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen hinku teillä on niitä pesukoneita keittiöön laittaa, kun eivät ne sinne kuulu?
Miten niin eivät kuulu? Jos niille on rakennettu sinne vesijohto ja viemäröinti, niin sittenhän ne sinne kuuluvatkin. Katsos ei kaikilla ole varaa asuntoon, jossa on erillinen kodinhoitohuone. Sillä eihän se pesukone oikeasti sinne kylppäriinkään kuulu. Kyllä kodinhoitohuone on sen ainoa oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista vuotta, jolle kylpyhuoneiden pistorasioiden turvallisuusvaatimukset tiukentuivat.
Uudehkoissa asunnoissa suihkussa voi käydä johdon ollessa seinässä (pesukoneen ollessa päällä tai ei päällä). Poikkeus: jos pesukone on niin lähellä suihkua, että suihkussa olija voi seistä sellaisessa vesilätäkössä, joka ulottuu pesukoneeseen/koneen alle.
Tässä tapauksessa, jos jännite johtuu vikatilanteen vuoksi koneen ulkokuoreen, se kulkee myös lattialla olevaa vettä pitkin ihmiseen.
Jos siis suihku ja pesukone ovat niin kaukana toisistaan, että vesi ei yllä mitenkään koskemaan pesukonetta, vaaraa ei ole, vaikka runkoon johtuisi sähköä vian vuoksi. Toki muita vaaratilanteita voi aiheutua.
Missään nimessä ei pidä suihkuttaa koneen alle vettä varsinkaan silloin, kun kone päällä eli johto seinässä! Aivan älytöntä. En suihkuttaisi kyllä muullonkaan. Hieman roiskevettä pesukoneet kestävät, muttei niitä ole suunniteltu varsinaista suihkuttelua kestämään.
Koneen runkoon voi vikatilanteessa johtua jännite aina, kun johto on seinässä. Sillä, onko koneessa virta päällä, ei ole merkitystä.
Vanhemmissa asunnoissa nimenomaan pistorasian käyttö on kielletty suihkun aikana. Jos johto on seinässä, vaara on yhtä suuri olipa kone päällä tai ei.
Bumps