Kummityttö ei vastaa puheluihin, eikä vastaa edes viesteihin, mutta kohta on tytön synttärit ja alkaa taas lahjalistaa tulemaan
Ja hymiöitä ja viestejä, jos vanhat merkit pitää paikkansa. Viimeksi lähetin ystävänpäivätoivotuksen, mutta siihenkään en saanut mitään vastausta. Pitääkö tuollaista sitten muistaa lahjalla? Tyttö on kuitenkin jo 12, joten voisi kuvitella, että voisi edes ystävänpäivätoivotukseen vastata.
Kommentit (50)
Eikös kummin tarkoitus ollut huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta? Ei kun anna palaa. Sitten saa jäätelön kun on kuunnellut kaksi tuntia luentoa kristillisistä hyveistä ja niiden merkityksestä.
Olen lapseton ja minulla on paljon piilovarallisuutta. Siis kukaan ei tiedä siitä,vaikutan petustallaajalta, jopa köyhältä. Tykkään elellä pihisti (itse, lahjoja ja tuliaisia tietysti aina vien).
Testamentissani muistan veljenpoikaani, 15 v, joka on hyvin kohtelias, kiittää, kysyy kuulumiset yms. ja keskustelee. Hänellä on niin kertakaikkisen poikkeukselliset käytöstavat verrattuna esim ystävieni nuoriin tai miesystäväni teinipoikiin.
Ap se nyt vaan on tyhmää ostella sille lahjoja. Kummin ainut velvollisuus on kummilapsen kristillinen kasvatus. Ei mikään lahjojen osto.
Eli rahahanat kiinni vaan hyvällä omatunnolla.
Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei vastaa puheluIHIN tai viesteIHIN? Yksi vastaamaton puhelu tai viesti ja se on siinä. Ei sitä tarvitse sen enempää miettiä.
On se maailma muuttunut. Joskus muinoin ei voinut tietää, kuka soittaa ennen kuin vastasi. Nykyään sitten skriinataan puhelut ja valitaan kenelle vastataan, jos vastataan.
Kummilapseni ei ole koskaan kiittänyt mistään muistamisista joten päätin että osaltani saa riittää, lapsella ikää 12.
Sinuna lähettäisin tänä vuonna vain kortin, ehkä joku 10e sinne väliin. Ensi vuonna sitten katsoisin tilannetta uudestaan, josko vuorovaikutus toimisi paremmin. Tärkein etappi lienee rippijuhlat ja valmistujaiset, jos niitä saavuttaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kummilasten kanssa pitäisi olla tekemisissä jos ei pidä niistä?
Se on mun veljen lapsi ja tykkään siitä kovasti, mutta näköjään tyttö on jo niin iso, ettei tädin seura enää kiinnosta. Pitäisi osata olla aikuinen, mutta en voi sille mitään, että tuo käytös loukkaa.
Ap
Tolla ei ole kummiuden eikä iän kanssa mitään tekemistä. Olen 47 vuotias ja tykkään tädeistäni ja olen yhä heidän kanssaan jatkuvasti tekemisissä. Joku muu mättää, ja olet oikeassa, on loukkaavaa.
Meillä on opettettu lapset kiittämään ja aina vastaavat sukulaisilta (ja vierailtakin) tulleisiin tekstareihin. Kuuluu hyviin tapoihin.
Ihanaa kun lapsi opetetaan, että lahjat voi ostaa pitämällä minimaalisesti yhteyttä sen sijaan, että tekisi sen vapaasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mun veljen lapsi ja tykkään siitä kovasti, mutta näköjään tyttö on jo niin iso, ettei tädin seura enää kiinnosta. Pitäisi osata olla aikuinen, mutta en voi sille mitään, että tuo käytös loukkaa.
Ap
No, voit sinä itse puhua käytöstavoista ja tekstiviestillä tai puheluilla kiittämisestä.
Ei kukaan ole opettanut lapselle. Opeta sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tolla ei ole kummiuden eikä iän kanssa mitään tekemistä. Olen 47 vuotias ja tykkään tädeistäni ja olen yhä heidän kanssaan jatkuvasti tekemisissä. Joku muu mättää, ja olet oikeassa, on loukkaavaa.
Meillä on opettettu lapset kiittämään ja aina vastaavat sukulaisilta (ja vierailtakin) tulleisiin tekstareihin. Kuuluu hyviin tapoihin.
Aivan. Tuolle lapselle kukaan ei ole opettanut.
Opeta aapee. Lapsen itsetunto kasvaa siitä, kun hän oppii jotakin sellaista kaunista käytöstä.
Mene itse sitä lasta lähemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, miten kaverini aikoinaan sanoi, kun pyysivät minua ja puolisoani kummeiksi, etteivät sitten velvoita meitä mihinkään. No lahjat on toki aina annettu syntymäpäiväksi ja jouluksi, mutta kun ei muuten päästä käymään, niin se on sitten aina se kitinä, että kun kummilapsi on meitä kaivannut käymään.
Kitinä? Ehkä se on kohteliaisuus: kummilapsi muistaa teidät ja kaipaa. Lapselle voi olla hyvin tärkeää ihan jo mielenterveyden takia, että lähiaikuiset eli kummit ovat yhteydessä. Hamillisen usein 12 v ikäinen ei osaa vastata viesteihin, koska nuorilla on nykyään outo viestimiskulttuuri. Viestitys käydään sosialisen median kautta ja sekin tapahtuu lähinnä yhdessä pelaten tai niin, että on nähnyt toisen snäpin (siihen ei kuulu kommentoida). Viesteihin kommentointi ja puheluihin vastaaminen on ihan nuubia, noloa. Tähän pitäisi jokin viestintälaitteiden kurssi lapsille perustaa kouluissa, vanhemmatkaan eivät ole näistä oikein perillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No, voit sinä itse puhua käytöstavoista ja tekstiviestillä tai puheluilla kiittämisestä.
Ei kukaan ole opettanut lapselle. Opeta sinä.
Laqpselle saatetaan hokea asiaa useinkin kotona, mutta pelit ja muu imaisevat- Ja jos kaverit ja jotkut aikuiset eivät vastaa, tai opettajat wilmassa, voi hyvinkin vaikuttaa lapsen käytökseen.
Onko kummilapsesi puhelin usein pois käytöstä tai takavarikossa? Tuon ikäisen puhelimen käyttöä on pakko valvoa ja rajoittaa. Voi olla tekstiviestitysmahdollisuus pois päältä, tai mobiilidata. Kun sen saa auki, on jo noloa vastata myöhässä viesteihin.
Tai jos laitat viestiin tervehdyksen ja hyvän päivän toivotuksen, sen voi kokea kuin joulukortin, johon ei tarvitse vastata. Vastaaminen myös unohtuu helposti, jos on esim. koulussa, kaverilla, harrastuksessa tai pelaa, lukee kokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä aikuisena ihmisenä pyrit seurustelemaan sen lapsen kanssa? Aikuinen seurustelee aikuisten kanssa.
Mistä tiedät, ettei sitä lahjalistaa pakoteta laittamaan vanhempien suulla?
Seurustele aikuisena aikuisten kanssa, jos lapsi ei sinulle nyt halua vastailla.
Niin meillä ainakin, silloin kun olin lapsi, mutsi se kummieni kanssa seurusteli, kylässä käytiin toki yhdessä.
Eikä mun kummit mulle mitään kirjeitä tai postikortteja lähetellyt.
Kummi on kummi, ei lapsen kaveri.
Niin joo, sitten kun ollaan siinä vaiheessa että kummilapsi on aikuinen, niin mites sitte...
Onneksi useimmille opetetaan käytöstapoja. Kommentistasi päätellen se ei ole ollut teillä tapana.
Tuollaisista väkinäisistä kummisysteemeistä ja pakkosynttäreistä voi halutessaan ihan hyvin sanoutua irti.
Ne ovat vain ärsyttävä teennäinen taakka monelle.
Itse pysyttelen tuollaisista täysin erossa. Ja jos joku siitä loukkaantuu, niin siitä vaan. Toistaiseksi ei ole välit menneet kehenkään.
Surullista, jos ihminen on toisille vain lahja-automaatti, jota pidetään itsestäänselvyytenä, eikä välitetä edes kiittää.
Annat kummitytölle lahjaksi ruumisarkun. Jos myöhemmin kysyy, että miksi ei ole sen jälkeen saanut sinulta lahjaa, niin vastaat "Ethän ole käyttänyt edellistäkään".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jättänyt sivuun sekä kummitytön että sukulaisnuoret. Minkä takia otaa osaa kun on lahjoista kysymys, kun eivät epäkohteliaasti voi soittaa ja kiittää ! Tai vaan soittaa ja kysyä kuulumisia.
Mietin juuri miten kirjoittaa testamentti.Ei ole juuri montakaan joita tekee mieli muistaa isommalla summalla.
Luonnonsuojelu tai syöpäyhdistys.
Terveisin se lapseton tätsy.
Vierailija kirjoitti:
Jos reilusti kouluikäinen ei osaa kiittää lahjoista tai edes vastata viesteihin, niin ei tarvitse enää muistaa lahjoilla. Hyvä oppitunti elämästä muutenkin: jos et kiitä jostain, minkä saat ilmaiseksi, niin se asia voi kadota elämästäsi, koska vaikutat kiittämättömältä. Tätä se on aikuisillakin ja elämässä muutenkin.
Jos pokka ja ylpeys kestää, tehkää testi. Antakaa synttärinä turhan suuri lahja, esim tilille tai rahakuori. Tuleeko sitä reaktiota? Tuskin. Voitte jatkossa ostaa sit sen muodollisen fazerin sinisen ja lopettaa kunnon lahjat. Kun ei edes kiittää osata. Niin makaa kuin petaa.
Miten niin ei vastaa puheluIHIN tai viesteIHIN? Yksi vastaamaton puhelu tai viesti ja se on siinä. Ei sitä tarvitse sen enempää miettiä.