Yhden lapsemme murrosikä on perhettä rikkovaa
Meillä on kolme lasta ja yhden näistä (keskimmäinen) murrosikä alkoi aika myöhään ja nyt 18-vuotiaana se on hyvin raskasta. Hän periaatteessa toimii hyvinä päivinään osana perhettä mutta aivan liikaa on joukossa sellaisia päiviä, jolloin hänelle ei mielestään kuuluisi mitkään kunnioittavat ja kauniit käytöstavat. Olemme hänen kanssaan olleet aina hyvin läheisiä ja nyt hän on suorastaan ottanut kohteekseen minut ja on jatkuvasti vastustamassa minua.
Pojalla on lukio kesken (tosin sekin on nyt yksi vallanväline, että et hoida kouluhommiaan, ei lue kirjoituksiin jne. Koska se olisi toiveemme).
Tuntuu, että jos määrään hänet muuttamaan omilleen asumaan niin tilanne hänen kohdallaan lähtee täysin käsistä.
Onko kohtalotovereita? Kuinka te ratkaisitte asian?
Kommentit (44)
Täysi- ikäiselle voi sanoa, että jos ei meiningit muutu, niin tuossa on ovi. Ottamatta nyt kantaa siihen, oletteko liian ankaria.
Eihän tuo nyt pahalta kuulosta! Nuori ei ole saanut kasvaa sellaiseksi aikuiseksi kuin haluaisi. Oletteko määräilleet ja rajoittaneet liikaa menemisiä? Mun veli oli lähes täydellinen lapsi, ainakin vanhempieni mielestä. Muut nuoret kun lähtivät kartsalle tupakoimaan ja juomaan kaljaa niin veli pakkaili koulureppuaan valmiiksi ja katseli telkkaria äidin ja isän kanssa. Mutta kun veljelle tuli itsenäistymisen vaihe noin 20 vuotiaana niin se olikin jotain muuta kuin kivaa aikaa. Ryyppäsi ja räyhäsi ravintoloissa joka viikonloppu ja tuli hakatuksi, ryöstetyksi. Vanhemmat valvoivat öitänsä sen täydellisen lapsensa takia! Tätä kesti vuosia ennen kuin rauhottui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän pahoina päivinään kertoo koko ajan kuinka merkityksetön ihminen olen. Hän piilottelee sähkötupakkaa huoneeseen vaikka olemme kertoneet, että emme halua sellaisia taloomme.
Hän provosoi jatkuvasti katsomalla elokuvia, kun pitäisi lukea jne.Provosoi katsomalla elokuvia silloin kun pitäis lukea? Vai mitä jos vaan valitsee katsoa elokuvia lukemisen sijaan ja muut provosoituu siitä? Entä mikä siinä sähkötupakassa on niin vastenmielistä ettei halua olla sen kans samassa talossa jos kyse kuitenkin on täysi-ikäisestä sähkötupakan omistajasta? Tulee sellainen kuva, jo ihan pelkästä aloituksen otsikosta, että vanhemmat käy todella kireenä ja syyttää lasta turhankin paljon.
Ap vaikuttaa juuri sellaiselta ihmiseltä, joka kokee olevansa maailman keskipiste ja ärsyyntyy kaikesta, koska uskoo kaiken ympärillä tapahtuvan liittyvän itseensä.
Ap on kyllä todella avuton, kun ei osaa tuon paremmin selittää eikä keksiä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Anna teinille enemmän liekaa. Se on jo aikuinen, täysi-ikäinen. Eli itse vastuussa päätöksistään. Jos et koko ajan kiepu ympärillä huomauttelemassa, muistuttelemassa, neuvomassa, patistelemassa, niin teini saa mahdollisuuden vastuunottoon asioistaan. Hellitä, niin välinnekin parantuvat.
Juuri näin! Hän on täysi-ikäinen ja periaatteessa itsestään vastuussa. Antakaa olla rauhassa nyt vähän aikaa niin varmasti rauhoittuu. Aikaa opiskella myöhemminkin on!
Vierailija kirjoitti:
Täysi- ikäiselle voi sanoa, että jos ei meiningit muutu, niin tuossa on ovi. Ottamatta nyt kantaa siihen, oletteko liian ankaria.
Hankala tilanne jos tietää, että täysi-ikäinen lapsi ei tule pärjäämään yksin. Ei se oma huoli häviä vaikka lapsesta tulee virallisesti aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne jos tietää, että täysi-ikäinen lapsi ei tule pärjäämään yksin. Ei se oma huoli häviä vaikka lapsesta tulee virallisesti aikuinen.
Tulee kyllä pärjäämään yksin paitsi sinun harhoissasi.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen lastensuojelussa ja olen nähnyt pahimmat asiat Suomessa mitä kuvitella saattaa. Tämä poika taas kuulostaa varsin helpolta tapaukselta. Sähkötupakka kun ei nyt ole mikään maailmanloppu. Olen työssäni nähnyt 14-vuotiaita pirinistejä jotka myyvät itseään saadakseen lisätienestejä. Halusin vaan kertoa että ehkäpä olisi hyvä tajuta laajempi perspektiivi.
Aina on joku jolla on asiat huonommin mutta se ei auta ap:ta väsymyksessä heidän tilanteeseensa. Toivottavasti lastensuojelussa työskentelevällä löytyy ymmärrystä että ihmiset voivat kokea tilanteen raskaaksivaikka heidän tilanne ei olisi pahinta mitä on Suomessa nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen lastensuojelussa ja olen nähnyt pahimmat asiat Suomessa mitä kuvitella saattaa. Tämä poika taas kuulostaa varsin helpolta tapaukselta. Sähkötupakka kun ei nyt ole mikään maailmanloppu. Olen työssäni nähnyt 14-vuotiaita pirinistejä jotka myyvät itseään saadakseen lisätienestejä. Halusin vaan kertoa että ehkäpä olisi hyvä tajuta laajempi perspektiivi.
Aina on joku jolla on asiat huonommin mutta se ei auta ap:ta väsymyksessä heidän tilanteeseensa. Toivottavasti lastensuojelussa työskentelevällä löytyy ymmärrystä että ihmiset voivat kokea tilanteen raskaaksivaikka heidän tilanne ei olisi pahinta mitä on Suomessa nähty.
Ap:n ongelmat ovat mitättömiä ja kun hän kokee elämässään ensin yhdenkin kunnollisen vastoinkäymisten niin hän oppii kunnioittamaan muita ja pitämään päänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
….Murkun on aina vastutettava jotain. Hyvä ohje on ollut se että jos murkku tekee yhdenkin asian päivässä hyvin se riittää. Muuten hän vaikuttaa ihan tyypilliseltä murrosikäiseltä. Kehu häntä edes joskus jostain. Kiitoksellakin voi johtaa.
Voi hyvänen aika mihin paskatilanteeseen olet ajanut itsesi ja yrität ohjata täällä muita!?! Mikä sinua vaivaa? Murkun muka aina vastustettava jotain? Miksi muka? Onhan hänellä suu puhua kanssamme! Yhdenkin asian oikein? Kun me aikuiset pesemme, kokkaamme, huolehdimme laskuista, pyykkäämme…. Tule nyt vielä sanomaan että se ylsi oikein tehty homma voi olla vaikka oma huoneen siivoaminen! Ei muuten ole kehun aihe vaan itsestäänselvyys. Ei ole kaikki muumit laaksossa sillä, joka muuta väittää!
Laitat omaan kotiin asumaan, tekee hyvää itsenäistyä, ja oppia arvostamaan sitä miten paljon te olette hänen eteensä kotona tehneet.
Kuin jostain 1800- luvulta... Meidän toiveemme? 🙄
Mitä poika itse toivoo?
Onko teillä kasvatuksessa sama meininki kuin alakouluikäiselle, vaikka teininon täysu-ikäinen?
Sähkötupakan polttaminen sisällä on ainoa noista asioista, mihin on asiallista puuttua. Muuten antaisin olla. Ja jos ei itse jaksa tuollaista katsella, niin täysi-ikäisen voi nostaa tikulla pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee kyllä pärjäämään yksin paitsi sinun harhoissasi.
Täältä on muuten ihan turha hakea vertaistukea jos haluaa puhua lapsen- tai koirankasvatuksesta. Aina löytyy näitä besserwissereitä jotka toitottaa totuuksia tietämättä yhtään mitään vastapuolesta. Luultavasti omat asiat täysin
pärseellään kaikin mahdollisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat sokeita ja pyrkyreitä vaatimuksillaan ja lasten menestys on heille jotain meriitin hankkimista pakottamalla kaikki lukioon että saa pidettyä ylioppilas juhlansa. Olen tätä paljon nähnyt että kaikki pakotetaan lukioon vaikka huonoilla arvosanoilla kunhan sen vaan läpi pääsee jotenkuten. Ei voi hyväksyä että menisi ammattikouluun.
Lopettakaaa syyttely-Sivusta seuranneena tiedän että vanhemmat eivät voi auttaa ADHD sairaita.
ADHD ei estä älykkään lapsen pärjäämistä peruskoulussa, vaikeudet tulevat kuormituksen kasvaessa lukiossa tai yliopistossa. Vanhemmat todellakin voivat auttaa., tukemalla ei syyttelemällä.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen tapaus oli sukulaistyttö .13-18 vuoteen täys piru ja koti meinasi hajota, vanhemmat yliväsyneitä ja riitaisia. Koko perhe kärsi, pikkuveli sai useankin kerran paeta tai ottaa selkään fyysisesti ja psyykkisesti.
Onneksi tyttö sai oman kämpän ja siitä rauhoittui.Ei ihan täysin mutta hoitaa työt ja katuu että sai huonot todistukset, kun haluaisi jatko -opintoihin. Kuitenkin hoitaa työnsä hyvin ja menestyy.
Toivon vastausta miksi on 4 peukkua alas?
Vierailija kirjoitti:
Poika ei ole saanut itse valita vaan on pakotettu lukioon koska se on vanhempien vaatimus eikä tunnu pojasta oikealta valinnalta.
Tämmöistä ne vanhempien voimakkaat vaatimukset aiheuttavat, pahoinvointia. Jos hän pääsisi asumaan omilleen ja päättämään itse mihinkä koulutukseen haluaisi mennä eikä elää muiden vaatimusten mukaan pakonomaisesti suorittaen väkisin jotain mitä ei halua niin hän voisi olla onnellisempi.
Syrjäytyneitä sinun ohjeillasi tulee.Kyllä se koulu täytyy käydä loppuun vaikka sitten huonommin arvosanoin jos on sinne lähtenyt.Nykyaikana annetaan periksi liian helposti ja sitten tulee näitä luusereita jotka elävät yhteiskunnan tuilla koko ikänsä tai sitten rupeavat narkki varkaiksi.Selkärankaa pitää välillä potkia olen sen kokenut ja hyväksi todennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen tapaus oli sukulaistyttö .13-18 vuoteen täys piru ja koti meinasi hajota, vanhemmat yliväsyneitä ja riitaisia. Koko perhe kärsi, pikkuveli sai useankin kerran paeta tai ottaa selkään fyysisesti ja psyykkisesti.
Onneksi tyttö sai oman kämpän ja siitä rauhoittui.Ei ihan täysin mutta hoitaa työt ja katuu että sai huonot todistukset, kun haluaisi jatko -opintoihin. Kuitenkin hoitaa työnsä hyvin ja menestyy.
Toivon vastausta miksi on 4 peukkua alas?
Itse ainakin laitoin siksi, koska "täys piru" nimityksenä kasvavasta nuoresta on todella hurja vaikka se oikeutetulta saattaa vaikuttaa. Mutta vähän niinkuin tässäkin aloituksessa, se yksi oireileva nuori ei oo "perheenrikkoja" tai tahallaan vaikea, vaan perheolojen yms summa, johon on helpoin osoittaa syyttävä sormi