Jos teille on tulossa yllätysvieraita 15 min varoitusajalla
Kommentit (77)
Just nyt äkkiä tiskit koneeseen, keittiön pöytä puhtaaksi ja sitten pikapikaa kauppaan hakemaan jotain kahvileipää, kauppa on onneksi 400 metrin päässä. Tiukkaa kyllä tekisi. Tai sitten kysyisin, käykö letut ja paistaisin niitä vieraiden läsnäollessa. Jäätelöä taitaa kyllä olla mitä tarjota. Tulin kyllä ihan hetki sitten salilta ja odotan tässä että sauna lämpiää, joten ei tämä taitaisi onnistua.
Kurkkaan minäkin vessaan. Siivoan sen jos on tarpeen. Kipaisen ostamaan tarjottavaa tai lähetän miehen. Siistin ylimääräisiä tavaroita pois jos niitä on. Yleensä meillä on siistiä joten tervetuloa vaan yllärivieraat. Kiva kun tulette.
Meillä on aina siistiä, ja olen myös aina itse siististi pukeutunut, joten alkaisin todennäköisesti väsätä pikaista piirakkaa tai sulattaisin pakkasesta jotakin.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:25"]Laitan vierasvarat uuniin/valmiiksi. Samalla jos tiskiä, tiskaan, siivoan pöydän jos siinä on sotkua, laitan kahvin tippumaan ja lakaisen lattialta roskia jos en oo kerenny imuroida. Vessan siisteyden tarkistan ja pikaisesti pesen jos on pestävää. Ilmanraikastusta suihkautan. Avaan oven ja toivotan tervetulleeksi. :)
[/quote]
Sähän tehokas mamma oot. ;-)
Katson peiliin etten ole ihan töötin näköinen, vaihdan kotiriepujen tilalle paremmat vaatteet, tarkistan että koti ok (yl. on) ja laitan pakestepullat uuniin.
Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion!
[/quote]
Niimpä! Oksettavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion!
[/quote]
Niimpä! Oksettavaa.
[/quote]
Ihmettelen tätä todella. Minulla on muutama hyvä kaveri, joilla samanikäisiä lapsia. Lapset viihtyvät yhdessä myös ja toisinaan treffaillaan ihan porukalla. Yhdelle perheelle (jolla iso omakotitalo) ei ikinä voi mennä, vaan kokoonnumme joko meidän pienehkössä neliössämme, jossa ei kunnollista pihaa, tai vaihtoehtoisesti yhden ksverin omakotitalossa, jossa siis trampat ja kaikki.
Olen käynyt tällä ystävälläni joskus, joka ei koskaan kutsu vieraita. Kämppä on pommin jäljiltä. Lapset on siististi puettu aina.
Ankeaa ja rajoittavaa elämänhallinnan puutetta...
Vaihdan vaatteet ja siistin hiukset. Katson onko veskissä paperia ja onko tasoille jäänyt tavaroita, jos on niin pistän kaappiin. Suoristan viltit ja tyynyt sohvalla. Petaan sängyn, se näkyy eteisestä. Ei tarvitse muuta tehdä, tykkään pitää asunnon sen verran siistinä että ei tarvitse nolostua vaikka joku tulisi kylään yllättäen.
Tarkistan vierasvessan siisteyden, pinoan mahdollisesti olkkarissa lojuvat lehdet lehtilaatikkoon ja muutama tuolella oleva puolipitoinen vaatekappale menee pesukoriin. Siinä samalla ikkuna ja partsin ovi auki ja eteisessä kengät siistiksi riviin. Siinä se. Meillä on puhdasta aina, luettelemiani ajelehtivia tavaroita on irrallaan lähinnä olkkarissa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]
Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion!
[/quote]
Mulla on aika tavallista, en siivoa kuitenkaan jatkuvasti vaan kerran viikossa kunnon siivouksen ja vessaa pesen kun tuntuu että tarttee pestä, vähän useammin kuin kerran viikossa kuitenkin. Mutta mulla ei ole kaapeissa juuri mitään tarjottavaa kaiken varalta, koska vieraita käy niin harvoin. Mutta esim. nyt mulla on keittön pöydällä ompelutavaraa ja mitään tarjottavaa ei ole. En itse syö arkena kahvileipiä ja leipääkin vähän, yleensä näkkäriä vain, joten en osta niitä kaiken varalta kuivumaan. Hedelmiä mulla on jonkin verran, mutta en itse niitäkään syö rajattomasti, joten aina ei ole jos en ole käynyt kaupassa. Marjoja on pakastimessa, joten niistä saisin jotain väsättyä, mutta luonnollisesti vie aikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion!
[/quote]
Ei tarvitse asua välttämättä läävässä, vaan kyse on varmasti enemmänkin omasta ajattelutavasta. Itse olen lapsesta asti oppinut siihen, että ennen vieraiden tuloa kaikki irtotavara siivotaan joka paikasta pois, imuroidaan, pyyhitään pölyt ja siivotaan vessa. Ts koti on niin siisti kuin se voi parhaimmillaan olla. Ei kodin tarvitse näyttää siltä, että se on kuin läävä, jos nuo kriteerit eivät täyty, eli perussiistiäkin kotia voi haluta siivota ennen vieraiden tuloa. Meillä ainakin normaalisti voi olla lasten leluja lattialla, tiskipöydällä saattaa olla muutamia astioita (vaikka yleensä suoraan koneeseen laitetaankin), pinnoilla saattaa olla vähän pölyä (emme pyyhi pölyjä päivittäin) ja keittiössä saattaa olla lasten jäljiltä murusia lattialla, jos edellisestä imuroinnista on jo muutama päivä.
Ts ei tarvitse asua läävässä, vaikka haluaisikin siivota nopeasti vähän ennen vieraiden tuloa. Kaikki riippuu siitä, millaiseen kotiin on itse valmis vieraat päästämään.
Tuli puhelu ja vipinää kinttuihin... Minä tyhjensin tiskikoneen ja täytin lavuaarista koneeseen. Imuroin eteisen. Siistin vessa. Ja tein tämän avauksen av:lle. Mies istutti ruusupensaita. Vieraat toi viinerit tullessaan. Tarjottiin myös lounas, eilen tehtyä lasagnea. Jälkäriksi sitten kahvit ja viinerit ja mansikoita omasta pensaasta, vieras kävi poimimassa :)
Ap
Minä myös todella ihmettelen näitä vastauksia. Ihme paniikkikohtaus kaikilla yllätysvieraiden takia. Kyllä kai nyt jokainen tajuaa, että jos tulee yllätysvieraaksi, niin ei tarvi mitään ihmeellisiä tarjottavia ja tiptop siistiä kotia odottaa.
Itse en todellakaan stressaa noin paljon yllätysvieraita. Kyllä meilläkin välillä on vähän sotkuisempaa ja jos on esim. lasten vaatteita lojumassa lattialla tai astioita pöydällä tms. niin ne korjaan pois mutta en muuta. Vaatteita on todellakaan ala vaihtamaan. Mikä vika verkkareissa on jos kerran olen kotonani? Aika usein yllätysvieraat ei edes halua mitään tarjottavaa, mutta jos haluavat niin aina jotain keksejä löytyy kaapista tai pakkasesta pullaa tms.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:27"]No kurkkaan vessaan, että ok ja nakkaan koiran ulos häkkiin. Suht siistiä meillä on muuten paitsi koirankarvoja ja pölyä pinnoilla, jos ei pariin päivään ole pyyhitty.
[/quote]
Alapeukkua sataa koska koiruli joutuu häkkiin?
Vaihdan yöpaidan farkkuihin ja johonkin fiksuun paitaan. Kerään pöydällä lojuvat lehdet kasaan ja laitan muutamat astiat tiskikoneeseen. Kerään koiran lelut ja luut koppaan. Keitän kahvin ja toivon etteivät vieraat halua mitään muuta kuin kahvia :D