Jos järjestää häät ulkomailla, pitääkö vieraille kustantaa lento ja majoitus?
Lähinnä mietin tuota Xenian tilannetta, kun suunnittelee häitä pidettäväksi ulkomailla. Tulisi aika kalliiksi vieraille ostaa lennot, majoitus, ruoat häiden ulkopuolella ja vielä lahja.
Kommentit (35)
Ihan sama vaikka pitäisi Suomessa, Xenian miehen suvun täytyy matkustaa "ulkomaille".
Parastahan se olisi, varsinkin, jos ulkomaahäille ei ole mitään muuta perustetta, kuin että saadaan häät ulkomailla.
Vähintä mitä voi tehdä, on sopia jonkun tietyn hotellin kanssa tarjouksesta ja suositella vieraita majoittumaan sinne.
Ei pidä, mutta ei pidä myöskään loukkaantua jos suurin osa kutsutuista jättää tulematta.
No mä en ainakaan maksaisi omia lentoja ja majoituksia, jos joku haluaa pitää häät ulkomailla. Kyllä menemättä jäis.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 15:29"]Ei pidä, mutta ei pidä myöskään loukkaantua jos suurin osa kutsutuista jättää tulematta.
[/quote]
Juuri näin, eikä kannata odottaa pitkämatkalaisilta kovin isoja häälahjoja.
Itse maksoin sukulaisilleni ja suomessa asuville ystävilleni lennot. Saivat majoittua todella halvalla mieheni isän omistamassa hotellissa, ja vanhempani tulivat meille vierashuoneeseen nukkumaan. Mielestäni olisi törkeää pistää vieraat maksamaan kauheita summia lennoista ja majoituksesta
Ei kukaan tietenkään sellaista edellytä tai odota. Mutta fakta on se, että ellei suku ole hyvin varakas, jää osallistujamäärä todella pieneksi. Viidelle ihmiselle hääjuhlan järjestäminen olisi varmasti aikaa surkeaa.
Jos nelihenkinen perhe lähtee häihin esim. jonnekin muualle Eurooppaan, maksaa lentoliput noin pari tonnia, majoitus 500, ruuat ym. kulkemiset kohdemaassa 1000 ja lahja sen pari sataa. Eli voi varautua tuhansiin euroihin, ja meillä se on ainakin koko lomabudjetti.
Kyllä pitää. Itse maksoin majoituksen Suomessakin pitkämatkalaisille. En odota, että 500 kilometrin päästä häihimme tulevat vieraat kustantavat itse hotelliyönsä, jos he kustantavat jo bensatkin. Itse asiassa maksoimme kaksi yötä kaukaa tuleville, jotta voimme sitten häiden jälkeisenä päivänä jutella rauhassa, eihän heitä muuten niin usein tule tavattua ja häissä on sellainen meno ja hälinä, ettei siellä oikein pysty keskittymään yksiin vieraisiin.
Ulkomaille häihin en koskaan itse maksaisi matkoja ja majoitusta, jos olisin siis menossa vieraaksi.
Ei todellakaan tarvitse! Mutta on turha loukkaantua, jos kukaan ei pääse.
Mieheni on kotoisin toiselta mantereelta, joten jos pidämme häät hänen kotimaassaan, en odota kenenkään tulevan Suomesta paikalle. Tietysti läheiseni ovat tervetulleita, mutta en usko heidän maksavan jopa yli tuhannan euron matkaa vain häidemme takia.
Serkku meni naimisiin Lapissa, ollaan Länsi-Suomesta koko suku niin sulhasen kuin morsiamenkin puolelta. Vihkiminen pidettiin siis Lapissa tunturissa, jonne kaikki oli kutsuttu. Varsinaiset juhlat pidettiin pari viikkoa jälkikäteen kotikonnuilla, että mahdollisimman moni pääsi juhlimaan. Alussa sitten näytettiin videolta tuo vihkiminen seinälle heitettynä. Lappiin olisi muistaakseni menty omakustanteisesti kuten majoittuminenkin, vihki-illallinen juhlakalujen piikkiin. Idea toimi hyvin ja kyllä siinä tunnelmaa oli ilmassa kun sali pimennettiin ja äänentoisto toimi hienosti. Hyvä mieli jäi näistä häistä.
En lähde häihin ulkomaille omin kustannuksin. Se on eriasia jos asuu jossain maassa mutta sekin riippuu mikä maa mikä valuutta.
Mä olen ollut kaksi kertaa ulkomailla häissä. Kummassakin tapauksessa morsiamen kotimaassa, kuitenkin Euroopassa. Kumpikin häihin matkusti Suomesta paljon ihmisiä, toisiin yli 50, toisiinkin parikymmentä. Olivat pienemmät häät kyllä.
Ja joo, olen kolmannenkin kerran ollut, Lontoossa, tällä kertaa sulhasen kotimaa, mutta hääpari asunut vuosia siellä. Noi kaksi ekaa oli Barcelona ja Kreeta.
Kukaan ei odottanut mitään maksettua matkoja. Me hommattiin itse, monet yhdistivät
häihin muutakin matkailua.
Meidän häihin, jotka pidettiin ihan Suomessa, matkusti myös ystäviä ulkomailta. Kaukaisimmat tulivat Australiasta, toki yhdistivät siihen muuta lomailua.
Jos kutsu on tiedossa hyvissä ajoin, niin mun kokemuksen mukaan useimmat pyrkivät järjestämään reissut.
Vanhaan ketjuun mutta aiheesta; näin pienituloiselle meneminen ystävän häihin ulkomailla maksaa perheen kesälomarahat. Varsinkin kun ystäväni sattuu olemaan hyvin itsekäs ja vaativa...pitää tietty asiaa luonnollisena että me "sijoitamme" hänen häihin. Miten tuonkin nyt sitten sanot, kaasot myös kauhuissaan rahanmenosta. Itse en menisi naimisiin noin kalliisti jos siihen ei olisi varaa..
Riippuu tilanteesta. Itse olen ollut häissä ulkomailla siten että maksoimme hotellin ja lennot mutta kaikki kyydit ja ruuat maksoi hääpari 2 vrk ajan. Sen jälkeen lähdimme vielä jatkamaan lomaa lähikaupunkiin pariksi vuorokaudeksi omalla kustannuksella. Meille ok.
Ystäväni ei ymmärtänyt ettei isolla lapsiperheellä ole ulkomailla tapahtuviin häihin budjettia varattu. Matkabudjettia sinänsä on, mutta kyllä ne on varattu ihan oman perheen lomamatkaan. Toinen näkökulma on myös lomapäivien riittävyys (mieheni oli koko kesän töissä, ei lomia) ja minun lomat on PAKKO käyttää pakollisiin koulujen ja päiväkodin lomiin. Häät tietysti yleensä on viikonloppuna, mutta matkathan tapahtuu viikolla...
Ei olla pariin vuoteen nyt oltu yhteydessä. Ihmetyttää vain, että miten voi olettaa muutaman kuukauden varoitusajalla kaikkien järjestävän elämänsä uudelleen jotta pääsee häihin? Ja käyttää siihen monta tuhatta euroa?
Minä pidin häät ihan Suomessa.
En maksanut kenenkään matkakuluja kotoa hääpaikalle. En maksaisi siis ulkomaillakaan.
Toki kirkko-juhlapaikka-jatkopaikka välille taksit meni meidän piikkiin.
Joskus nuorempana kun pidin bileet Helsingissä, muutama parin sadan kilometrin päästä kutsuttu vieras edellytti että kustannan heille matkat ja hotellimajoituksen. En maksanut, eivät tulleet, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse! Mutta on turha loukkaantua, jos kukaan ei pääse.
Mieheni on kotoisin toiselta mantereelta, joten jos pidämme häät hänen kotimaassaan, en odota kenenkään tulevan Suomesta paikalle. Tietysti läheiseni ovat tervetulleita, mutta en usko heidän maksavan jopa yli tuhannan euron matkaa vain häidemme takia.
Meillä anoppi tuli kyllä paikalle toiselta mantereelta. Toki pidimme häät myös niin nopealla aikataululla, että se karsi enemmän tulijoita kuin hinta.
No niin, me olemme lähettäneet ”Save the date”-kutsun lähes vuosi etukäteen. Varsinaiset kutsut 8 kk etukäteen. Lapsia ei ole kutsuttu, nämä ovat aikuisten häät.
Tiedättekö, paljonko häät sadalle hengelle kustantavat ulkomailla järjestettäessä? Karkea arvio on minimissään 50.000€. Emme siis maksa majoituksia emmekä lentolippuja. Ne tulevat paikalle, jotka haluavat tulla ja pääsevät tulemaan. Hotellien kanssa emme saaneet sopimusta, koska kyseessä on sesonkiaika; suosituksia kyllä annoimme kutsussa. Emme tietenkään loukkaannu, ellei joku pääse paikan päälle. Tällä hetkellä kuitenkin näyttää siltä, että lähes kaikki kutsutut tulevat.
Itse olemme viimeisen parin vuoden sisään olleet häissä Portugalissa, Virossa, USA:ssa ja Meksikossa, syksyllä menemme häihin Thaimaahan.
Miten kaikki saavat lomaa juuri tuolloin? Ja haluavatko kaikki lomailla juuri siellä? Vaikka Xenia maksaisi.