Jos teille on tulossa yllätysvieraita 15 min varoitusajalla
Kommentit (77)
Toivotan tervetulleeksi ja vaihdan mahdollisesti jotain siistimpää päälle. (Yleensä vieraat ovat ystäviäni, joten heille on aivan se ja sama mitä minulla on päällä, sillon en edes vaivaudu vaihtamaan mitään siistimpää päälleni..)
Pakkasessa on aina jotain hätävaraa kahville/teelle/mehulle.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion! [/quote] Niimpä! Oksettavaa. [/quote] Ihmettelen tätä todella. Minulla on muutama hyvä kaveri, joilla samanikäisiä lapsia. Lapset viihtyvät yhdessä myös ja toisinaan treffaillaan ihan porukalla. Yhdelle perheelle (jolla iso omakotitalo) ei ikinä voi mennä, vaan kokoonnumme joko meidän pienehkössä neliössämme, jossa ei kunnollista pihaa, tai vaihtoehtoisesti yhden ksverin omakotitalossa, jossa siis trampat ja kaikki. Olen käynyt tällä ystävälläni joskus, joka ei koskaan kutsu vieraita. Kämppä on pommin jäljiltä. Lapset on siististi puettu aina. Ankeaa ja rajoittavaa elämänhallinnan puutetta...
[/quote]
Nii-i iso omakotitalo on vaikeampi pitää kuosissa, kun pieni neliö.
Pyyhin peniksen verhoihin ja vedän vessan.
Tuliskin. Hyppisin varmaan riemusta. Kukaan ei kyllä koskaan käy.
Asumme isossa rivitalokompleksissa ja meillä käy aika paljon yllätysvieraita.
perussiistiä on aina mutta koska olen ihan pa, meillä ei tarjota kuin teetä.
kesällä on jääteetä aina jääkaapissa.
kerran kuussa voin innostua leipomaan pikkuleipiä. Ne on tosi edullisia. Vien siis niitä tuliaisina, esim lusikkaleipiä ja teen aina meille pellillisen kaappiin,
jos ne ei tule syötyä, täytän ne ja vien naapuriin.
saan sielä niin paljon apua, eli piristän heitä välillä mielellään.
Teen pikasiivouksen ja juoksen kaupasta hakemaan pullaa tms.
Nostan kädet ilmaan, huudan ja juoksen ympyrää.
En mitään, koska ei tule. Kieltäydyn kohteliaasti. Jos siitä suututaan, niin voi voi. En minäkään tunge kenenkään kotiin jos ei ole hyvissä ajoin sovittu.
Minusta on epäkohteliasta keittää kahvi valmiiksi ennen vieraiden tuloa. Kuin haluaisi päästä heistä mahdollisimman nopeasti eroon! Kahvi keitetään siinä samalla kun jutustellaan vieraiden kanssa, että näkevät sen olevan tuoretta. Ja ennen kahvinkeittoa voi ja pitää tiedustella, kuinka moni ottaa teetä ja kuinka moni kahvia (ja kuinka moni molempia:).
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:07"]
Talo elää tavallaan, vieraat kulkevat ajallaan. Eiks Kekkonen tuollain sanonut?
[/quote]On voinut sanoa, mutta ei sitä keksinyt. Se on vanha sananlasku.
Sanon että ok, meillä ei oo vaan mitään tarjottavaa.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:23"]Herää kysymys: millaisissa läävissä te ihmiset oikein elätte jos pari yllätysvierasta saa aikaan hirveän häpeäreaktion! [/quote] Niimpä! Oksettavaa. [/quote] Ihmettelen tätä todella. Minulla on muutama hyvä kaveri, joilla samanikäisiä lapsia. Lapset viihtyvät yhdessä myös ja toisinaan treffaillaan ihan porukalla. Yhdelle perheelle (jolla iso omakotitalo) ei ikinä voi mennä, vaan kokoonnumme joko meidän pienehkössä neliössämme, jossa ei kunnollista pihaa, tai vaihtoehtoisesti yhden ksverin omakotitalossa, jossa siis trampat ja kaikki. Olen käynyt tällä ystävälläni joskus, joka ei koskaan kutsu vieraita. Kämppä on pommin jäljiltä. Lapset on siististi puettu aina. Ankeaa ja rajoittavaa elämänhallinnan puutetta...
[/quote]
Nii-i iso omakotitalo on vaikeampi pitää kuosissa, kun pieni neliö.
[/quote]
Ja sinne pieneen neliöönhän on kiva päästää 10 pentua sitten juoksemaan ja huutamaan?
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:12"]
Sanon että ok, meillä ei oo vaan mitään tarjottavaa.
[/quote]
Näin. Laihdutan, enkä pidä pullaa pakkasessa. En juo kahvia, joten en halua kahvinkeitintä keittiötäni täyttämään. Pikakahvia on, jos kelpaa. Asunto on epäsiisti, mutta eläkööt sen kanssa jos kerran noin lyhyellä varoitusajalla tulevat. Itse en kutsumatta mene kenenkään kotiin.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:05"]Minusta on epäkohteliasta keittää kahvi valmiiksi ennen vieraiden tuloa. Kuin haluaisi päästä heistä mahdollisimman nopeasti eroon! Kahvi keitetään siinä samalla kun jutustellaan vieraiden kanssa, että näkevät sen olevan tuoretta. Ja ennen kahvinkeittoa voi ja pitää tiedustella, kuinka moni ottaa teetä ja kuinka moni kahvia (ja kuinka moni molempia:).
[/quote]
Ai, ajattelen toisin. Yleensä yllätysvieraat vastustelevat jos alat keittämään kahvia. Tyyliin: eihän meitä varten nyt tarvitse...
Säästyy turhalta paskanpuhumiselta kun iskee kupin eteen.
Riisun itseni alasti ja levitän viivapilluni vieraiden eteen ihasteltavaksi. Rouva levahtaa punaiseksi kateudesta ja mies killittää kiilusilmillään kuin 8-vuotiaan pojan persereikää.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:05"]Minusta on epäkohteliasta keittää kahvi valmiiksi ennen vieraiden tuloa. Kuin haluaisi päästä heistä mahdollisimman nopeasti eroon! Kahvi keitetään siinä samalla kun jutustellaan vieraiden kanssa, että näkevät sen olevan tuoretta. Ja ennen kahvinkeittoa voi ja pitää tiedustella, kuinka moni ottaa teetä ja kuinka moni kahvia (ja kuinka moni molempia:). [/quote] Ai, ajattelen toisin. Yleensä yllätysvieraat vastustelevat jos alat keittämään kahvia. Tyyliin: eihän meitä varten nyt tarvitse... Säästyy turhalta paskanpuhumiselta kun iskee kupin eteen.
[/quote]
Kursailuja ei pidä ottaa tosissaan jos ei muuta syytä ole kuin turha vaatimattomuus. Mutta jos yllätysvieraat sanovat, että juuri käytiin huoltoasemalla kahvilla, nyt ei mene enää enempää alas kiitos vaan, niin oletkin keittänyt kahvisi aivan turhaan.
Tämän vuoksi minä odotan vieraat paikalle ja tarjoan sitten vaikka muita virvokkeita, jos kahvi ei kelpaa. Kahvin jälkeen usein maistuukin vichy tai limsa. Vieraiden huomiointi on tärkeää.
Viskaan 5-kassillista tyhjiä kalja-siideri tölkkejä olohuoneen sohvan taakse...
Sulatan herkkuja pakkasesta, laitan liinan pöytään ja hienommat kupit valmiiksi. Joskus on muutamia leluja pikasiivottavaksi mutta muuten on aina siistiä. Että tervetuloa!
Tsekkaan kissojen hiekkikset mahdollisten jätösten varalta ja siivoan ne pois. Sekä laikaisen enimmät eläinten karvat/levinneet kissanhiekat ja pölypallot lattioilta ja kerään lojuvat tavarat. Jos jää aikaa, vessan pikainen pesu.
Laitan housut jalkaan, teen pikasiivouksen vessassa, kerään miehen vaatteet lattioilta ja tungen ne pyykkikoriin, potkin lapsen lelut olkkarin nurkkaan, pyyhin pöydän ja sulatan kuivakakkua pakkasesta.
Meillä käy vain hyvin harvoin vieraita, joten välillä kamaa on hujan hajan. Kuivakakkua on silti aina pakkasessa puolen kiepin verran. Kun teen uutta kakkua, sulatan vanhan ja se syödään pois ja uudesta kiepistä menee puolikas pakkaseen vastaisen varalle.
Sinkkuaikoina minulla oli aina keksipaketti kaapissa vierasvarana, mutta olen huomannut, että tässä perhetaloudessa joku Jaffa-keksipaketti on muisto vain päivä ostamisen jälkeen.