Jos teille on tulossa yllätysvieraita 15 min varoitusajalla
Kommentit (77)
Ennen olisin kaivanut pakastimesta tarjottavaa. Nyt ihmettelisin niin pirusti, jos tuolla varoitusajalla tulisi vieraita. Olemme muuttaneet kaksi viikkoa sitten 500 km:n päähän vanhalta kotipaikkakunnalta. Ei yhtään sukulaisia ja tuttuja vain työkaverit, jotka olemme tunteneet parin viikon ajan.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:29"]Riisun itseni alasti ja levitän viivapilluni vieraiden eteen ihasteltavaksi. Rouva levahtaa punaiseksi kateudesta ja mies killittää kiilusilmillään kuin 8-vuotiaan pojan persereikää.
[/quote]Voi vittu...teille taida enää uskaltaa tulla...
Kahvi tippumaan, pöydältä lasten piirustusvälineet olohuoneeseen, lasten huoneiden ovet kiinni ja keksejä lautaselle pöytään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:06"]Kuinka paskaisissa läävissä av-mammat elää, kun vessa pitää siivota ennen vieraita, ja ihan raivata tilaa ruokapöydän ääreen ja siivota tiskit pois näkyviltä ?
Kuvottavaa.
[/quote]
Meillä siivotaan vessa kolmesti viikossa..kerran kunnolla ja muutoin vain pönttö ja lavuaari. Silti teen pikapesun ja vaihdan käsipyyhkeet jos on tulossa yllätysvieraita. Nämä ihan siitä syystä että ajattelen vieraitani ja heidän viihtyvyyttään. :)
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 15:05"]
Minusta on epäkohteliasta keittää kahvi valmiiksi ennen vieraiden tuloa. Kuin haluaisi päästä heistä mahdollisimman nopeasti eroon! Kahvi keitetään siinä samalla kun jutustellaan vieraiden kanssa, että näkevät sen olevan tuoretta. Ja ennen kahvinkeittoa voi ja pitää tiedustella, kuinka moni ottaa teetä ja kuinka moni kahvia (ja kuinka moni molempia:).
[/quote]
Itse nappaan keittimen päälle siinä vaiheessa, kun ovikello soi. Olen omassa kodissani hirveän neuroottinen tuoreesta kahvista, joten kahvi alkaa valumaan samalla, kun vieraat tulevat sisälle. Eikä yllätysvieraiden tarvitse sitten jonkun kahvin keittämisen takia vaivaantua.
Tai noh, vaivaantuuko yllätysvieraat mistään, kun kerta kehtaavat ilmoittamatta oven taakse tulla?
Keitän kahvit valmiiksi, siinä toivossa että vierailu olisi yhtä pikainen kuin kylääntuloilmoituskin.
Riippuu vähän vieraista. Jos oma siskoni tulee, saa tulla vaikka olisin alasti ja koira olisi ripaskoinut kämpän kattoon asti (mitä ei kyllä yleensä tapahdu). Jos tulossa olisi anoppi, pukisin vaatteet päälle, oikoisin sohvatyynyt ja laittaisin kahvin tulemaan. Meillä on onneksi aina melko siistiä, joten mitään ihmeellisiä maton alle lakaisemisia ei tarvitse tehdä.
Suomalaiset ovat niin kauheita höseltämään :) Ennakkoäänten laskentakin aloitetaan ennen kuin äänestysaika on edes päättynyt. Kaikessa on aina tuhoton kiire. Jouluvalot pistetään jo marraskuussa ja perjantaina pitää päästä töistä jo viimeistään kahden maissa, koska Viikonloppu. Kaupan ovien takana jonotetaan jo puolelta, kun aukeaa tasalta. Että oltaisiin ihan ensimmäisten joukossa sitten :D
Ei siis ihme, että kahvitkin keitetään jo ennen kuin vieraat on paikalla. Jos joutuvat kolariin ja sairaalaan pääsemättä koskaan kyläpaikkaan, niin sitähän voi itse kahvitella koko pannullisen tapahtuman kunniaksi :)
Only in Finland.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 16:39"]
Suomalaiset ovat niin kauheita höseltämään :) Ennakkoäänten laskentakin aloitetaan ennen kuin äänestysaika on edes päättynyt. Kaikessa on aina tuhoton kiire. Jouluvalot pistetään jo marraskuussa ja perjantaina pitää päästä töistä jo viimeistään kahden maissa, koska Viikonloppu. Kaupan ovien takana jonotetaan jo puolelta, kun aukeaa tasalta. Että oltaisiin ihan ensimmäisten joukossa sitten :D
Ei siis ihme, että kahvitkin keitetään jo ennen kuin vieraat on paikalla. Jos joutuvat kolariin ja sairaalaan pääsemättä koskaan kyläpaikkaan, niin sitähän voi itse kahvitella koko pannullisen tapahtuman kunniaksi :)
Only in Finland.
[/quote]
Only in Finland? Et ole tainnut hirveästi maailmalla pyöriä, jos kuvittelet vain suomalaisten käyttäytyvän noin :D
Kyllä vieraiden tuleminen aina jonkinlaisen pikasiivouksen edellyttää, meillä on varsin boheemi elämäntyyli, eikä koti ole mitenkään tiptop jatkuvasti. Vartissa sen kuitenkin saa oikein siedettävään kuntoon seuraavasti: pyykkikasa alakerrasta yläkertaan odottamaan jatkokäsittelyä (yleensä aina jonkinlainen kasa odottamassa viikkausta), keittiön tiskit kuntoon (käsitiskiä kertyy, koska omistan paljon vanhoja, käsinpestäviä astioita), pöytien pyyhkiminen keittiöstä ja ruokasalista (mies murustelee, eikä pyyhi), pientä lakaisua ja/tai eteisen maton imurointi. Vessan pyyhkäisen myös ja varmistan, että siellä on mukava asioida. Nämä ehtii vartissa hyvin, ja lisäksi ehdin ottaa esille kahviserviisin ja visioida tarjottavaa (pakkasessa on aina jäätelöä ja marjoja, jääkaapissa usein mehua lapsivieraiden varalle; nopea mikromutakakku tai pannari syntyy myös helposti). Olen aika vieraskorea ja haluan, että kaikki on siistiä ja kaunista. Oman väen kesken kestän pahaakin sotkua pitkään, mutta en tunne oloani mukavaksi, jos vieraat todistavat sitä.
Sanon, ettemme ole kotona. No, onneksi noin ei käy meille..
Ei tule koska olen töissä 24/7, paitsi nukun (yleensä) kotona. Sanon että sori ei käy.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:21"]
Ei tule koska olen töissä 24/7, paitsi nukun (yleensä) kotona. Sanon että sori ei käy.
[/quote]
Mikäs se tuollainen työpaikka on?
Siistin nopeasti paikkoja ja vaihdan kotivaatteet johonkin vähän parempiin, esim. farkkuihin.
Tutkin kaikki kaapit, josko löytyisi jotain tarjottavaa, yleensä ei, koska mun herkkuhimossa ei säästy mikään. Kurkkaan ehkä alakerran vessan, että on ihmismäisessä kunnossa. Ei meillä kyllä yllärivieraita yleensä käy, ei paljon vieraita muutenkaan.
Nopeasti siivoan vähän tiskejä yms, teen tilaa ruokapöydän ääreen ja olohuoneeseen. Otan pakkasesta pullaa sulamaan. Ei kukaan yllätysvierailulle tuleva sen enempää odota.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:21"]
[/quote]
Mikäs se tuollainen työpaikka on?
[/quote]
Oikeastaan työpäivä kestää sen 8-9h mutta jään aina sinne hillumaan. Järjestelen pöytääni yms koska eipä kotonakaan mitään tekemistä ole.
Laitan vierasvarat uuniin/valmiiksi. Samalla jos tiskiä, tiskaan, siivoan pöydän jos siinä on sotkua, laitan kahvin tippumaan ja lakaisen lattialta roskia jos en oo kerenny imuroida. Vessan siisteyden tarkistan ja pikaisesti pesen jos on pestävää. Ilmanraikastusta suihkautan. Avaan oven ja toivotan tervetulleeksi. :)
Juoksen lähikaupasta hakemaan parit keksit/valmispullia ja teen pikasiivouksen ja lopuksi laitan kahvia tulemaan.