Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän anoreksia

Vierailija
18.07.2015 |

Minkälaisena anoreksia ilmenee noin 30-37 vuotiailla?

Luulen äidilläni olevan sellainen. Hän on todella laiha, käy puntarilla usein..
Äsken mittasi vyötäröntmpäryksen koska puntari on rikki.
Herkuttelee kyllä mutta on paljon muita anoreksian oireita. On sanonut että ompas nyt pullea olo ja että voisi vähän tarkkailla mitä syö. Ja että hänellä on ns "pömppömaha" vaikka on todella laiha. Kylikuluut näkyvät.
Voisi olla terveellisempi ruokavalio joten sillä voisi katsoa että syö terveellisesti.

Minä itse sairastuin anoreksiaan JO kun olin yhdeksän mutta se on jo parantumassa. En joutunut onneksi laitokseen.

Olen 13-vuotias jonka takia tulen nyt saamaan paskaa niskaani täällä "tämä palsta ei ole ikäisellesi!!" yms. Mutta aivan sama.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se syömishäiriöltä kuulostaa. Ikävää että joudut olemaan huolissasi äidistäsi. Mutta kun itsekin olet läpikäynyt syömishäiriön, tiedät mitä se on ja tunnistat sen. Varmaankin teillä molemmilla on siihen taipumusta. Se syömisen hallitseminen on yritys hallita jotakin sisäistä ahdistusta, jotakin, jolle ei voi mitään. Itselläni oli syömishäiriö 33-vuotiaana. Se ilmeni juuri vaa´alla käymisenä useita kertoja päivässä, laskin kalorit äärimmäisen tarkasti, olin valtavan ahdistunut jos paino ei laskenutkaan. Paranin tuosta ilman ammattiapua, kun elämäntilanteeni muuttui.

Mielestäni on huono asia, että äitisi arvostelee itseään ja painoaan sinun kuultesi, kun tietää että olet kärsinyt syömishäiriöstä. Jos voit, voit sanoa hänelle, mitä ajattelet. Kuuluuko perheeseen isä, saatko häneltä tukea?

Vierailija
2/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aikuisilla on ihan sama tauti kuin nuorillakin. Anorekia on syömishäiriö ja kun syömisestä/syömättömyydestä/laihdutuksesta/painontarkkailusta tulee elämää hallitseva asia niin diagnoosi on kyllä anoreksia.

Olen oman lapseni kanssa käynyt syömishäiriöklinikalla Helsingissä useaan otteeseen ja siellä on kyllä odotustiloissa näkynyt usein ihan aikuisiakin anorektikoita. Viimeksi näin selvästi itseäni vanhemman naisen (olen 43v), joka oli aivan langanlaiha. Onneksi oli hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:03"]Kyllähän se syömishäiriöltä kuulostaa. Ikävää että joudut olemaan huolissasi äidistäsi. Mutta kun itsekin olet läpikäynyt syömishäiriön, tiedät mitä se on ja tunnistat sen. Varmaankin teillä molemmilla on siihen taipumusta. Se syömisen hallitseminen on yritys hallita jotakin sisäistä ahdistusta, jotakin, jolle ei voi mitään. Itselläni oli syömishäiriö 33-vuotiaana. Se ilmeni juuri vaa´alla käymisenä useita kertoja päivässä, laskin kalorit äärimmäisen tarkasti, olin valtavan ahdistunut jos paino ei laskenutkaan. Paranin tuosta ilman ammattiapua, kun elämäntilanteeni muuttui.

Mielestäni on huono asia, että äitisi arvostelee itseään ja painoaan sinun kuultesi, kun tietää että olet kärsinyt syömishäiriöstä. Jos voit, voit sanoa hänelle, mitä ajattelet. Kuuluuko perheeseen isä, saatko häneltä tukea?
[/quote] Isäni on kuollut mutta on isäpuoli. Ahdistaa hänelle puhuminen nyt kun hän on sammunut vessaan. Isäni oli alkoholisti ja isäpuolen sammuminen aiheutti minulle paniikkikohtauksen hetki sitten. Näh eksyin aiheesta. En haluaisi puhua hänelle siitä koska anoreksiasta puhumisen takia minulle tulee ahdistunut olo.

Ps.isäpuoleni ei juo juuri koskaan ettette luule nyt mitään.

Vierailija
4/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua?

Vierailija
5/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua?
[/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap

Vierailija
6/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua?
[/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap
[/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä.

-ap

Vierailija
7/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap

[/quote]

No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu. 

Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa. 

Vierailija
8/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:03"]Kyllä se aikuisilla on ihan sama tauti kuin nuorillakin. Anorekia on syömishäiriö ja kun syömisestä/syömättömyydestä/laihdutuksesta/painontarkkailusta tulee elämää hallitseva asia niin diagnoosi on kyllä anoreksia.

Olen oman lapseni kanssa käynyt syömishäiriöklinikalla Helsingissä useaan otteeseen ja siellä on kyllä odotustiloissa näkynyt usein ihan aikuisiakin anorektikoita. Viimeksi näin selvästi itseäni vanhemman naisen (olen 43v), joka oli aivan langanlaiha. Onneksi oli hoidossa.
[/quote]

He voivat myös näyttää huomattavasti oikeaa ikäänsä vanhemmilta koska äärimmäinen laihuus ikäännyttää kovasti.

On siis oikeasti voinut olla vaikka sinun ikäinen tai vaikka nuorempikin..

Vierailija
9/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap

[/quote]

No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu. 

Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa. 
[/qkoulus[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[/quote]

[/quote] Ei minulla ole hätää. Isäpuoleni on luotettava hän välittää minusta ja ihan tosissaan tiedän mitä alkoholismi on eikä tuo ole sitä.
En ole edes 100% varma sammuiko vai menikö vain nukkumaan etten näkisi häntä.
Huolehdin äidistäni koska en halua hänen sairastuvan.

Vierailija
10/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[/quote]

[/qkoulus[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"]

[/quote]

[/quote] Ei minulla ole hätää. Isäpuoleni on luotettava hän välittää minusta ja ihan tosissaan tiedän mitä alkoholismi on eikä tuo ole sitä.
En ole edes 100% varma sammuiko vai menikö vain nukkumaan etten näkisi häntä.
Huolehdin äidistäni koska en halua hänen sairastuvan.
[/quote] Tämä kirjoitus voi kuulostaa siltä että minulla ei olisi kaikki hyvin mutta arkemme on aivan normaalia. Minusta pidetään huolta, minulle tehdään ruoka, ja se tärkein minusta välitetään ja minua autetaan sekä pidetään huolta.
Palattaisiinko aiheeseen.
-ap

Vierailija
11/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap [/quote] No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu.  Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa.  [/qkoulus[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap [/quote] No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu.  Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa.  [/quote] Ei minulla ole hätää. Isäpuoleni on luotettava hän välittää minusta ja ihan tosissaan tiedän mitä alkoholismi on eikä tuo ole sitä. En ole edes 100% varma sammuiko vai menikö vain nukkumaan etten näkisi häntä. Huolehdin äidistäni koska en halua hänen sairastuvan. [/quote] Tämä kirjoitus voi kuulostaa siltä että minulla ei olisi kaikki hyvin mutta arkemme on aivan normaalia. Minusta pidetään huolta, minulle tehdään ruoka, ja se tärkein minusta välitetään ja minua autetaan sekä pidetään huolta. Palattaisiinko aiheeseen. -ap

[/quote]

Anoreksiassa ja syömishäiriöissä ei ole kyse vain syömisestä ja painontarkkailusta, vaan paljon monitahoisemmasta ongelmasta. Syömishäiriöt myös "periytyvät" usein. Vinoutuneessa suhteessa ruokaan on usein kyse äidin ja tyttären välisen suhteen ongelmista ja turvattomuuden tunteista.

Vierailija
12/13 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap [/quote] No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu.  Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa.  [/qkoulus[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:15"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:13"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:11"]Sammunut vessaan? Kyllä isäpuolellasikin on silloin alkoholiongelma. Kuulostaa nyt vähän siltä ettei kotona ole sinulla kovin hyvä olla. Voisitko puhua jollekin muulle aikuiselle? Onko jotain sukulaisia jotka voisivat auttaa sinua? [/quote] Ei ole :D. Juo tyyliin kerran vuodessa. Menne vessaan sen takia ettei halua minun näkevän häntä kännissä koska tietää isästäni. -ap [/quote] siis ihan oikeasti kerran noin kerran vuodessa. Ehkä joskus yksi saunakalja mutta se siinä. -ap [/quote] No joo, voi olla että ikäisesi lapsi ei ole ihan selvillä aikuisten juomisista. Sammuminen on merkki kontrollin menettämisestä ja jos meillä mies ja lasten isä sammuisi kotona, se olisi oikeasti iso ja hälyttävä juttu.  Mutta asiaan. Mielestäni sinun tulee löytää joku aikuinen, jolle kertoa huolistasi. Sinun ei pidä yksin kantaa murhetta äidin terveydestä. Asian tulisi olla päin vastoin. Älä rupea perheen aikuiseksi. Hae apua jostakin. Jos ei suvussa ole ketään, puhu asiasta koulussa.  [/quote] Ei minulla ole hätää. Isäpuoleni on luotettava hän välittää minusta ja ihan tosissaan tiedän mitä alkoholismi on eikä tuo ole sitä. En ole edes 100% varma sammuiko vai menikö vain nukkumaan etten näkisi häntä. Huolehdin äidistäni koska en halua hänen sairastuvan. [/quote] Tämä kirjoitus voi kuulostaa siltä että minulla ei olisi kaikki hyvin mutta arkemme on aivan normaalia. Minusta pidetään huolta, minulle tehdään ruoka, ja se tärkein minusta välitetään ja minua autetaan sekä pidetään huolta. Palattaisiinko aiheeseen. -ap

[/quote]

Anoreksiassa ja syömishäiriöissä ei ole kyse vain syömisestä ja painontarkkailusta, vaan paljon monitahoisemmasta ongelmasta. Syömishäiriöt myös "periytyvät" usein. Vinoutuneessa suhteessa ruokaan on usein kyse äidin ja tyttären välisen suhteen ongelmista ja turvattomuuden tunteista.
[/quote] Itse uskon että sairastuin anoreksiaan siksi että olin aiemmin lihonut paljon jonka takia koulussa minulle vinoiltiin siitä joskus. -ap

Vierailija
13/13 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi