Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaappi täynnä vanhentunutta ruokaa

Vierailija
17.07.2015 |

Lähisukulaisellani on yksi korkea kaappi kuivaelintarvikkeita varten. Laitoin hänen luonaan ruokaa ja piti etsiä sieltä kaapista muutama aines. Olin jotenkin tyrmistynyt, kun melkein kaikissa päiväys oli jossain parin vuoden takana, osassa jopa yli 10 vuotta sitten. Ensimmäinen reaktioni oli, että en uskalla käyttää mitään ruuanlaitossa, vaikka osa ehkä on vielä hyvääkin. Sitten ajattelin, että tyhjennän koko kaapin vanhentuneista ruuista, mutta kaapin haju ja sisältö suoraan sanottuna pelottivat, enkä muutenkaan uskaltanut kajota toisen ihmisen kaappiin.

Sanoin sitten ko. henkilölle vain ihan asiallisesti ennen lähtöäni, että tuossa kaapissa taitaa olla suurin osa päiväykseltään vanhoja tavaroita. Hän ei vastannut mitään ja jos yhtään tunnen häntä, niin tuskin hän sille kaapille mitään tekee. Ja vähän samaan tyyliin on jääkaapin sisältökin, vaikka ei ehkä ihan 10 vuotta vanhaa tavaraa olekaan. Lisäksi lääkekaapissa on ikivanhoja lääkevoiteita, joita hän on joskus tarjonnut minullekin, kun on esim. hyönteinen pistänyt.

Kyseinen henkilö on vähän hamstraajatyyppinen, ei vielä kovin vanha. Sattumoisin hän on äskettin käynyt muistitestissä, jonka mukaan mitään muistisairautta ei pitäisi olla. Vaikka asia ei ehkä minulle kuulu, niin jotenkin harmittaa, että aikuinen ihminen elää tuolla tavalla. Ei tee mieli käydä enää kylässäkään, kun todennäköisesti tarjotaan vanhentunutta ruokaa (osittain ainakin).

Arastelin kirjoittaa tänne, kun en tiedä edes, mitä kysyisin, ja kun joku varmaan heti moittii minua.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kuitenkin huomautit asiasta. Harmillistahan tuollainen on, vielä jos "joutuu" olla tekemisissä ja käydä esim. syömässä hänen luonaan. Kurja tilanne.

Vierailija
2/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, elämä on. Olen tuntenut useita joilla on sama vika. Kaikki märkänee kaappiin, silti ostetaan kuin nälänhätä uhkaisi. Joillain on diagnoosi, joillain ei, joillain on maanisia piirteitä.. Sellaista se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmituksesi mutta et voi kovin paljon tehdä. Jos hän ei itse siivoa, niin sille ei voi mitään. Voit tietysti tarjoutua siivoamaan hänen puolestaan tai kanssaan, mikäli aikasi ja jaksamisesi siihen riittää. Silloinkin pitää varautua siihen, että hän saattaa kieltäytyä.

Vierailija
4/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:39"]kaapin haju ja sisältö suoraan sanottuna pelottivat

[/quote]

Mitkä kuivaelintarvikkeet haisevat?

Vierailija
5/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:39"]kaapin haju ja sisältö suoraan sanottuna pelottivat

[/quote]

Mitkä kuivaelintarvikkeet haisevat?

[/quote]

Siellä on myös leivät ja leivonnaiset sekä pikkuleivät, joista saattaa olla peräisin jonkinlainen tympeä haju (ehkä hometta). Alahyllyllä on avattuja pulloja. Lisäksi siellä taisi olla kaikenlaisia maustekastikkeita. En penkonut kaappia kovin syvältä, kaikki olisi voinut romahtaa päälleni. Talo on niin vanha, että haju voi tulla rakenteistakin. Ap

Vierailija
6/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:43"]

Niin, elämä on. Olen tuntenut useita joilla on sama vika. Kaikki märkänee kaappiin, silti ostetaan kuin nälänhätä uhkaisi. Joillain on diagnoosi, joillain ei, joillain on maanisia piirteitä.. Sellaista se on.

[/quote]

Jotain tuollaista olen havainnut, siis liikaa ostamista. On ahdistavaa, kun ko. henkilö sanoo kesken ruokailun, että tuolla olisi vielä sitä ja sitäkin tai jälkiruuan jälkeen kysyy, otanko vielä jäätelöä tms. Ap

Vierailija
7/8 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan katsoa googlesta, onko hamstraaminen jossain tautiluokituksessa. Tuli mieleen tuosta maniasta. Tässä on vielä sellainen asetelma, että ko. sukulainen on mielestään täysin normaali, mutta minua hän pitää erikoisena tapauksena. Käytännössä diagnooseilla ei tässä asiassa ole varmaan mitään merkitystä. Ap

Vierailija
8/8 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista. Taustalla on jotain, mutta henkilön itsensä pitäisi haluta selvittää asioitaan.