Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun katat kahvipöytään tarjoomuksia...

Vierailija
17.07.2015 |

...niin saako kaiken tarjolla olevan syödä? Nyt ei ole kyseessä mitkään juhlat, joissa on oletettavaa, että muitakin ottajia on, vaan ihan tavallinen kahvittelu kaverin kanssa.

Jos katat teille kahdelle esimerkiksi viisi korvapuustia, närkästytkö, jos vieras syö neljä? Ja jos närkästyt, niin miksi katat enemmän tarjolle kuin on tarkoitus tarjota?

Tuli mieleeni kun kaveri suuttui kun vieraat oli vastaavassa tilanteessa syöneet kaikki tarjolla olleet pikkuleivät. Ei mitään valtavaa määrää eikä keksipakettia tyhjäksi, vaan tyhjentäneet tarjoiluvadin. Minä taas en ymmärtänyt, mistä kaveri riehui, kun meillä saa kaiken tarjolla olevan syödä, jos siltä tuntuu. Tietty jos vasta avattu kilon Oltermanni katoaa parin voileivänsyöjän kitaan niin ensi kerralla saattaisin laittaa siivuina tai ostaa kaupasta tuplat.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:05"]

Olen osittain pohjalaista sukujuurta. Ainakin Pohjanmaalla, ja nähtävästi myös Karjalassa, saa syödä niin paljon kuin haluaa ja ruokaa riittää. Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa asuvat sukulaiseni ovat pihimpiä, ja näissä sukukekkereissä jää monesti hiukan nälkäiseksi, usein jopa perunoita on vain pari per syöjä.

[/quote]

Minä taas olen huomannut täysin päinvastaisen ilmiön! Meillä kotona Varsinais-Suomessa vieraalle (yhdelle ainoalle) saatettiin kattaa pöytään 2-3 lajia piparkakkua (kaikkia vähintään 10 kpl), korvapuusteja (noin 10 kpl) ja kokonainen suolainen piirakka (oliskohan siinä noin 12 palaa?). Vieras söi mitä söi. Sen sijaan miehen karjalaista sukujuurta olevat sukulaiset kattaa yhden vieraan tullessa pöytään tasan 2 piparkakkua ja 2 korvapuustia (oletus: paikalla on vain yksi isäntäväen edustaja).

Vierailija
62/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:54"]

Ajat ovat muuttuneet sitten lapsuusvuosieni. Silloin ei syöty kahvipöytää tyhjäksi. Emäntä oli yleensä kattanut jokaiselle vieraalle pullaviipaleen, kakkupalan ja pikkuleivän (ja tietysti oman perheen jäsenillekin) ja sen lisäksi yhden tai kaksi satsia ylimääräistä, johon ei koskettu. Lapset eivät missään tapauksessa saaneet rohmuta lukemattomia herkkupaloja, vaan samat säännöt koskivat niin lapsia kuin aikuisiakin. yksi joka sorttia korkeintaan. Eivätkä lapset olleet rohmuamassa ensimmäisenä pöydässä niin kuin nykyisin usein näyttää olevan. Jos apsia oli useampia, niin heille saatettiin kattaa oma pöytä keittiöön, jolloin aikuiset saivat jutella rauhassa olohuoneessa.

[/quote]Milloin tämä muutos on tapahtunut? Noin minulle on opetettu ja samoin opetan lapsiani toimimaan nykysinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:08"]

Ajat ovat muuttuneet sitten lapsuusvuosieni. Silloin ei syöty kahvipöytää tyhjäksi. Emäntä oli yleensä kattanut jokaiselle vieraalle pullaviipaleen, kakkupalan ja pikkuleivän (ja tietysti oman perheen jäsenillekin) ja sen lisäksi yhden tai kaksi satsia ylimääräistä, johon ei koskettu. Lapset eivät missään tapauksessa saaneet rohmuta lukemattomia herkkupaloja, vaan samat säännöt koskivat niin lapsia kuin aikuisiakin. yksi joka sorttia korkeintaan. Eivätkä lapset olleet rohmuamassa ensimmäisenä pöydässä niin kuin nykyisin usein näyttää olevan. Jos apsia oli useampia, niin heille saatettiin kattaa oma pöytä keittiöön, jolloin aikuiset saivat jutella rauhassa olohuoneessa.

[/quote]Milloin tämä muutos on tapahtunut? Noin minulle on opetettu ja samoin opetan lapsiani toimimaan nykysinkin.

[/quote]

Ihmiset tulleet järkiinsä? Miksi kattaa yksi tai kaksi ylimääräistä, jos niitä ei kukaan syö? Joku mystinen kulttuurinen esitys siitä, että ei tässä pihejä olla kun on varaa laittaa ylimääräistä, mutta sen verran pihejä kuitenkin, että syödä niitä ei saa.

Samaa omituista touhua kuin kahvipöytään menemisen kanssa kursailu. Emäntä huikkaa ovelta, että kaffet ois tarjolla, tulkaa ottamaan ja kukaan ei tee elettäkään! Juttelu kyllä hiljenee, mutta tuijotellaan kaikki lattiaa kädet ristissä. Olen itse ottanut sen tavan, että odotan hetken, vilkaisen vanhemmat ihmiset ja jos kukaan ei liiku, nousen ja menen ensimmäisenä ottamaan. Kakkua en leikkaa, ennen kuin päivänsankari on sen aloittanut, paitsi jos muuten vaan kahvitellaan. Perinteisestihän emäntä huutelee kahville ainakin kolmesti, ennen kuin vieraat liikkuu, tätä näkee vanhemmissa ihmisissä paljon.

Vierailija
64/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 00:11"]

Tietty saa syödä, ja parempi niin. En kai mä niitä pöydässä seisoneita kuivia/sotkettuja känttyjä enää halua säilöä tai itse syödä, laitan vaan sen mitä arvelen että voisi mennä ja sitten lisää jos siltä näyttää.

Enkä söisi enää sellaisen ihmisen luona joka lataa koko kilon juustonsa ja ties mitä siihen pöytään happanemaan ja sitten pokkana kaappiin takaisin kun kaikki ovat siitä paskaisin kätösinsä höylänneet ja juusto sun muut ovat ottaneet kivan tummahkon värin.

[/quote]

Tosi inhottavaa, jos teidän tuttavapiirissä vieraat ei pese käsiään. :( Meillä kaikki osaa pestä ne, ja ottaa kiinni juuston muovista eikä itse juustosta. Eikä ole juusto vielä hapantunutkaan normaalin kahvittelun aikana, nostan välillä sen pois kylmään, jos oikein juttu luistaa. Kannattaisi ehkä tutkituttaa Valiolla juusto, joka noin äkkiä pahenee. 

[/quote]

No jos se iso juustoklöntti käy vaikka 2 viikkoa aina välillä pöydässä 2 tuntia kerrallaan, niin eiköhän se happane hiljalleen.

Vierailija
65/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:12"]

Tietty saa syödä, ja parempi niin. En kai mä niitä pöydässä seisoneita kuivia/sotkettuja känttyjä enää halua säilöä tai itse syödä, laitan vaan sen mitä arvelen että voisi mennä ja sitten lisää jos siltä näyttää.

Enkä söisi enää sellaisen ihmisen luona joka lataa koko kilon juustonsa ja ties mitä siihen pöytään happanemaan ja sitten pokkana kaappiin takaisin kun kaikki ovat siitä paskaisin kätösinsä höylänneet ja juusto sun muut ovat ottaneet kivan tummahkon värin.

[/quote]

Tosi inhottavaa, jos teidän tuttavapiirissä vieraat ei pese käsiään. :( Meillä kaikki osaa pestä ne, ja ottaa kiinni juuston muovista eikä itse juustosta. Eikä ole juusto vielä hapantunutkaan normaalin kahvittelun aikana, nostan välillä sen pois kylmään, jos oikein juttu luistaa. Kannattaisi ehkä tutkituttaa Valiolla juusto, joka noin äkkiä pahenee. 

[/quote]

No jos se iso juustoklöntti käy vaikka 2 viikkoa aina välillä pöydässä 2 tuntia kerrallaan, niin eiköhän se happane hiljalleen.

[/quote]

Meillä kestää kilon Oltermanni neljä päivää, jos käytetään ruoanlaittoon niin vähemmän. Vieraita, joille tarjoan voileipää käy harvemmin kuin kerran kuussa, yleensä ihan leivon. Ei kyllä pääse happanemaan, varsinkin kun perheen kesken se juusto on pöydällä sen 30 sekuntia minkä leivälle höylää.

Vierailija
66/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä kestää kilon Oltermanni neljä päivää, jos käytetään ruoanlaittoon niin vähemmän. Vieraita, joille tarjoan voileipää käy harvemmin kuin kerran kuussa, yleensä ihan leivon. Ei kyllä pääse happanemaan, varsinkin kun perheen kesken se juusto on pöydällä sen 30 sekuntia minkä leivälle höylää.

[/quote]

Meillä kestää varmaan parikin viikkoa, ja huuto tulisi jos neljässä olisi syöty. Eikä sitä säilötä kyllä pakkausmuovissaan. Eikös se ole vähän ruman näköistä siinä laittaa tarjolle vieraitten höylättäväksi, eihän eineslaatikoitakaan voi foliovuoissaan laittaa.

Meidän tuttavapiirissä ei tosiaan kukaan pese käsiään kahvipöytään tullessaan, kiva jos tapa alkaa jossain yleistyä.

Vierailija
67/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meillä kestää varmaan parikin viikkoa, ja huuto tulisi jos neljässä olisi syöty. Eikä sitä säilötä kyllä pakkausmuovissaan. Eikös se ole vähän ruman näköistä siinä laittaa tarjolle vieraitten höylättäväksi, eihän eineslaatikoitakaan voi foliovuoissaan laittaa.

Meidän tuttavapiirissä ei tosiaan kukaan pese käsiään kahvipöytään tullessaan, kiva jos tapa alkaa jossain yleistyä.

[/quote]

Kotoista ja rentoa minusta laittaa juusto sellaisenaan. En ala valmiiksi höyläämään siivuja mihinkään kuivumaan, kun siitä saa ottaa sopivan määrän suoraan. Meillä ei huudeta, jos ruoka maistuu, eikä ruoan hinnassa pihistellä. En kyllä osta uutta juustoa välttämättä heti, eikä sitä aina tee mielikään jos ollaan kilo pariin päivään kiskaistu napaan.

Vierailija
68/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toki syödä kaiken, mutta jotenkin itsellä on sellainen intuitiivinen sääntö, että en syö viimeistä.

Ja jos tulee vaikka 3 vierasta, niin toivottavasti kaikilla on sen verran tapoja, että yksi ei syö 9/10 tarjoiluista.

Mulla on tosin yksi vanhempi (miespuolinen) työkaveri, joka on erittäin kiltti ja hyväntahtoinen, mutta hän saattaa hotkia tuolla tavalla lähes kaiken. Esimerkiksi ravintolassa yhteiseksi tarkoitetuista alkupaloista 5 kpl 6:sta. Olen tullut tulokseen, että hän ei vain tajua mitä tekee. Jos tajuaisi, olisi hirveän häpeissään.

Vierailija
69/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:08"]

[/quote]

Ihmiset tulleet järkiinsä? Miksi kattaa yksi tai kaksi ylimääräistä, jos niitä ei kukaan syö? Joku mystinen kulttuurinen esitys siitä, että ei tässä pihejä olla kun on varaa laittaa ylimääräistä, mutta sen verran pihejä kuitenkin, että syödä niitä ei saa.

Samaa omituista touhua kuin kahvipöytään menemisen kanssa kursailu. Emäntä huikkaa ovelta, että kaffet ois tarjolla, tulkaa ottamaan ja kukaan ei tee elettäkään! Juttelu kyllä hiljenee, mutta tuijotellaan kaikki lattiaa kädet ristissä. Olen itse ottanut sen tavan, että odotan hetken, vilkaisen vanhemmat ihmiset ja jos kukaan ei liiku, nousen ja menen ensimmäisenä ottamaan. Kakkua en leikkaa, ennen kuin päivänsankari on sen aloittanut, paitsi jos muuten vaan kahvitellaan. Perinteisestihän emäntä huutelee kahville ainakin kolmesti, ennen kuin vieraat liikkuu, tätä näkee vanhemmissa ihmisissä paljon.

[/quote]

aah kun vihaan tätä! itse yleensä nousen heti ylös kun ilmoitetaan että pöytä on katettu ja pari askelta otettuani jään hölmönä seisoskelemaan ja ihmettelemään kun kukaan muu ei noussut enkä kehtaa rynnätä yksin pöydälle.

Vierailija
70/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä on tarjolle laitettu saa syödä. Välillä kyllä ärsyttää kun siskon lapset saattaa syödä paketillisen keksejä ja muille ei riitä. Ja siskohan ei tietenkään sano mitään kun lapset ottaa kymmenettä piparia.:-(

Vierailija
71/71 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 23:06"]

Jos vapaamuotoisesti kaverin kanssa kahvitellessa nostan pöytään keksi- ja korppupurkin, oletan että niitä ei syödä tyhjiksi. Jos taas varsinaisesti laitan jotain tarjolle erityisiin tarjoiluastioihin, kaiken saa syödä.

[/quote]

No en laittais kokonaista pakettia pöytään jos ei sitä saa syödä tyhjäksi. Sen verran tarjolle kun saa ottaa.

[/quote]

Sinä et laittaisi. Minä taas en jaksa siirrellä tarjottavia edestakaisin, vaan laitan koko purkin esille. Ei ole kyllä kukaan kavereista vielä innostunut syömään kerralla pariakymmentä keksiä ja viittätoista korppua...