Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottava tilanne: Ystävä ei suostu enää puhumaan suomea

Vierailija
17.07.2015 |

Tämä ystäväni on seurustellut erään brittimiehen kanssa n. 3 kuukautta. Muutama viikko sitten hän ilmoitti, että jatkossa hänen kanssaan kommunikoidaan englanniksi. Hän muun muassa poisti kaikki vanhat Facebook-päivityksensä, jotka olivat suomeksi, ja päivittää nykyään vain englanniksi. Mikäli hänelle kirjoittaa suomeksi, ei vastaa ollenkaan tai tulee jotain ''Same again in English, please. :)'' 

Ollaan kaikki todella turhautuneita tähän käytökseen, ei vain ymmärretä miksei voida jutella suomeksi kuten aina ennenkin. Kuulemma voimme ihan hyvin käyttää hänen kanssaan englantia, kun kaikki sitä osaamme. Kävimme kerran kaveriporukalla baarissa, mukana myös tämä ystävä miehensä kanssa, ja hän puhui koko illan vain englantia. 

Mitä hemmettiä tässä voi tehdä... 

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä feissarimokiin!!!

Vierailija
2/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse todennäköisesti toimisin näin: kun olet ystävän seurassa ja tämän vieraskielinen mies on mukana seurueessa, on kohteliasta puhua suomea jotta mieskin ymmärtää. Jos mies ei ole mukana ja kaikki osaavat suomea, on hyvä puhua suomea. Jos ystävä vastaa englanniksi, eipä sillä väliä koska sinä ymmärrät. Jatka sinä suomeksi, ystävä ymmärtää.

Kun laitat facebookissa yksityisviestin kaverillesi, suomeksi. Koska yksityisviesti ei ole miehen silmille - jos ystävä raportoi siitä miehelleen, se on hänen asiansa. Jos kirjoitat kaverisi seinälle jotain, käytä englantia jolloin hänen miehensäkin sitä ymmärtää.

Näin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nyt stiff upper lip.

Vierailija
4/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pöljä toi sun kaverisi. Mä en sanoisi sille englanniksi enää  muuta kuin " O.k, So Good-bye, and no hard feelings"

Vierailija
5/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 01:12"]Lähetä feissarimokiin!!!
[/quote]

No en un tämä on provo . Ai mutta niinhän feissarimokista suurin osa on..

Vierailija
6/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se treenaa omaa kielipäätä?
Itse käytän naamakirjassa enkkua, sillä se on päivittäinen kieleni ja läheiseni ovat melko tasaisesti jakaantuneet kolmen eri äidinkielen ihmisiin, mutta vain englanti on sellainen jota kaikki ymmärtävät. No, ehkä jonkun mielestä sekin on noloa. :)

Vierailija
7/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä sen juttuja Feissarimokiin!

Ja kaikille provoa ja trollia huuteleville tiedoksi: tällaisia ihmisiä oikeasti on olemassa. Minulla on kaksi tuttavaa, jotka heilastelivat virolais-venäläisten miesten kanssa (kummatkin tahoillaan, eivät tunne toisiaan) ja molemmat vääntää suomea vammaisella virolaisella aksentilla, vaikka miehet eivät edes ole paikalla tms. Toinen heistä muutti nimensä, varmaankin kuitenkin epävirallisesti, virolaisnaisen nimeksi ja alkoi pukeutumaan kuten virolaiset naiset. Kaikki FB-päivityksensä ovat jostain viron/venäjän biiseistä ja "loukkaantuu" verisesti aina, jos joku sanoo puolittaisenkin sanan virolaisia tai venäläisiä vastaan. Toinen näistä tytöistä marisee kun Suomi on niin paska maa, kun oma mies, jolla ei ole jotain oleskelulupaa tms, ei pääse julkisen terv.huollon piikkiin teetättämään itselleen jotain operaatioita. Aivan vitullista pelleilyä. Samanlaisen "hienon erilaisuuden" voi huomata myös tytöissä, jotka hengailevat monikulttuurillisissa piireissä: enää ei osata kunnolla suomea, aksentti on "leveä" JOU MÄÄN, YOU KNOW -tyylinen ja esim. muslimimiesten kanssa naimisiin menneet naiset ovat alkaneet suhtautumaan todella ylimielisesti ei-muslimeihin suomalaisiin naisiin ja postaavat Facebookit täyteen jotain Somalian/Kenian/Turkin/islamilaisen valtion politiikkaa, laulun sanoja tai katastrofeja. Huoh.

Vierailija
8/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahahahaahahahahahahah

Vierailija
9/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kuusvitonen. Yläpeukku piti laittaa. Useampiki jos olisi mahdollista.

Vierailija
10/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:20"]

Jos keskustelu on P.K tai A.M aloittama niin asiasta keskustellaan vielä !

[/quote]

englanniksi?

Vierailija
11/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö käy, kun nuoret menee kansainväliselle IB-linjalle lukioon. Alkavat yhtäkkiä puhua keskenään englantia, vaikka kaikki ovat äidinkieleltään suomenkielisiä ja sitten ei yhtäkkiä muka suomi enää taivukaan. Varsinkin julkisilla paikoilla ja siellä koulussa englantia puhutaan suureen ääneen, ettei kenellekään nyt jää epäselväksi että Me Olemme Kansainvälisiä. Kuvioon kuuluu myös suomalaisten ja Suomen halveksiminen. Tämä on niin nähty kouluissa, joissa IB-linja.

Jotenkin monet häpeää Suomea ja suomalaisuutta ja sen takia on olevinaan jotenkin parempia ihmisiä jos on pieninkin kosketus johonkin Ulkomaahan. Olihan Big Brotherissakin yksi vuosi se joku asukas, joka oli tyyliin viikon jossain Afrikan Big Brotherissa ja palattuaan oli tyyliin puoliksi afrikkalainen. :D

Vierailija
12/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ystävän mies on mustasukkaista ja paranoidista tyyppiä, ja kuvittelee muijansa heti pettävän tai puhuvan hänestä pahaa, jos toinen puhuu vierasta kieltä.

Ystävä saa kukaties turpiinsa jos uskaltautuu puhumaan äidinkieltään? Mies vahtii facenkin sisältöä?

Vierailija
13/67 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 08:07"]

Luultavasti ystävän mies on mustasukkaista ja paranoidista tyyppiä, ja kuvittelee muijansa heti pettävän tai puhuvan hänestä pahaa, jos toinen puhuu vierasta kieltä.

[/quote]

Tällaisille voisi suositella sitä mitä mä teen ulkomaalaisten facekavereiden suhteen: laittaa niiden löpinät googlekääntäjään. Kyllä siitä saa käsityksen mistä puhutaan. Ja käännökset on niin paskoja että samalla saa hauskaa viihdettä.

Vierailija
14/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:04"] Muahahah tää menee vähä samaan kastiin ku nää jotka on ulkomailla vaik kolme viikkoo ja palatessaan ei yhtäkkii osaakkaa enää suomee :D [/quote] Mulle tuottaa vaikeuksia puhua suomea, jos en ole puhunut sitä vaikkapa pariin päivään. Menee kieli jotenkin solmuun. en tiedä miksi. Toisen puhetyylit tarttuvat myös todella helposti ja se on omastakin mielestä todella ärsyttävää...   [/quote] Helvetin huono kielipää sulla sitten.

[/quote]

Kyllä mä ymmärrän mitä mulle sanotaan ja tiedän mitä vastatakin, mutta se puheen tuottaminen tettää jonkun verran hankaluuksia.

Ei meinaa kehdata edes sanoa mitään, kun ei osaa hetkeen puhua normaalisti.

Vierailija
15/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:04"] Muahahah tää menee vähä samaan kastiin ku nää jotka on ulkomailla vaik kolme viikkoo ja palatessaan ei yhtäkkii osaakkaa enää suomee :D [/quote] Mulle tuottaa vaikeuksia puhua suomea, jos en ole puhunut sitä vaikkapa pariin päivään. Menee kieli jotenkin solmuun. en tiedä miksi. Toisen puhetyylit tarttuvat myös todella helposti ja se on omastakin mielestä todella ärsyttävää...   [/quote] Helvetin huono kielipää sulla sitten.

[/quote]

Kyllä mä ymmärrän mitä mulle sanotaan ja tiedän mitä vastatakin, mutta se puheen tuottaminen tettää jonkun verran hankaluuksia.

[/quote]

Ootko joku vajakki vai? Noilla vaivoilla kyllä hakeutuisin neurologisiin tutkimuksiin.

Vierailija
16/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:57"]

[/quote]

[/quote]

Jaahas. Noloa. Taitaa tutut nauraa sulle, ja se ei ei varmasti johdu siitä, että "ei osaa hetkeen puhua normaalisti".

Vierailija
17/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:57"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:04"] Muahahah tää menee vähä samaan kastiin ku nää jotka on ulkomailla vaik kolme viikkoo ja palatessaan ei yhtäkkii osaakkaa enää suomee :D [/quote] Mulle tuottaa vaikeuksia puhua suomea, jos en ole puhunut sitä vaikkapa pariin päivään. Menee kieli jotenkin solmuun. en tiedä miksi. Toisen puhetyylit tarttuvat myös todella helposti ja se on omastakin mielestä todella ärsyttävää...   [/quote] Helvetin huono kielipää sulla sitten. [/quote] Kyllä mä ymmärrän mitä mulle sanotaan ja tiedän mitä vastatakin, mutta se puheen tuottaminen tettää jonkun verran hankaluuksia. Ei meinaa kehdata edes sanoa mitään, kun ei osaa hetkeen puhua normaalisti. [/quote] Ootko joku vajakki vai? Noilla vaivoilla kyllä hakeutuisin neurologisiin tutkimuksiin.

[/quote]

No sentään mulla ei ole mitään tarvetta olla ilkeä toisille.

Vierailija
18/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee?

Vierailija
19/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 20:17"]Itse käytän englantia facebookissa koska noin puolet 32 facebook-kaveristani on Englannista tai Kanadasta. On kohteliasta ja ystävällistä käyttää kieltä jota kaikki ymmärtävät. Jos joku sattuu kommentoimaan suomeksi niin en tietenkään rupea huomauttelemaan asiasta, mutta tuollainen "miks sää puhut enkkuu vai sää oot suomes ja me ollaan suomalaisii!!1!" asenne olisi aika tympäisevä. Onneksi kaveripiirissäni ei ole sellaisia ihmisiä. 

Ystäväsi haluaa että hänelle tärkeä ihminen ymmärtää mitä on tekeillä. En tajua miksi tämä olisi väärin. 
[/quote]
Samasta syystä mäkin teen omat päivitykset pääosin englanniksi, mutta ei tulisi mieleenkään vaatia samaa suomalaisilta ystäviltä. Kommentteihin tai muihin viesteihin seinällä vastaan juuri kyseisen henkilön ymmärtämällä kielellä, miksi ihmeessä kaiken kirjoittaisin väkisin englanniksi?

Vierailija
20/67 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:21"]

miksi ihmeessä kaiken kirjoittaisin väkisin englanniksi?

[/quote]

Koska kuvittelee englantia osavansa, ja yrittää leveillä "taidoillaan"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan