Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin olet käyttänyt opintolainasi?

Vierailija
16.07.2015 |

Oletko käyttänyt opintolainasi vain elämiseen vai oletko käyttänyt sen johonkin muuhun asiaan, kuten huonekaluihin, harrastukseen, matkustamiseen yms?

Itse ajattelin kustantaa sillä matkan ulkomaille viikoksi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka käyttävät lainan matkoihin, käyvät opintojen ohella töissä paikatakseen pelkän opintorahan ja asumislisän aiheuttaman vajeen normaalielämisessä (vuokra, sähkö, puhelinlasku, matkalippu, ruoka, lääkkeet jne). Töitä ei ehdi eikä saa (jos oikeasti myös opiskelee) kuitenkaan tehdä kovin paljoa opintotuen säilyttääkseen, joten nämä tyypit ilmeisesti ottavat sitten välillä vielä lainaa päälle päästäkseen joskus lomalle yms. Sitten on niitä, jotka eivät käy töissä, jotka oikeasti tarvitsevat sen lainan edellä mainittujen normaalin elämän kulujen maksamiseen.

Vierailija
22/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:40"]Mä en oikeestaan edes olis tarvinnu opintolainaa mut kun korko on niin alhainen niin otin sen ja ostin osakkeita. Sitten myin osakkeet oikeaan aikaan ja sain hyvän tuoton. Tätä jatkoin 5 v eli opiskeluaikana ja kaiken kaikkiaan tuotto oli korkojenkin jälkeen yli 8000 euroa.
[/quote]Tämä on yleinen tapa ainakin kauppatieteen opiskelijoiden keskuudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin miehelle lentolipun USAan. Vain meno.

Vierailija
24/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen. Makselen mm. kesän tuettomilta kuukausilta sillä vuokraa, mikäli oon saanut säästettyä vuoden aikana siitä sen verran.

Vierailija
25/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ostoon. Tuossa kuusivuotias villakoira tuhisee eikä kaduta tippaakaan! :)

Vierailija
26/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jouduin maksamaan lainalla ihan normielämistä. Vuokran jälkeen kun opintotuesta jäi noin satanen kuussa. 

Vierailija
27/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:45"]Kyllä minä jouduin maksamaan lainalla ihan normielämistä. Vuokran jälkeen kun opintotuesta jäi noin satanen kuussa. 
[/quote]Mitä järkeä asua liian kalliisti?

Vierailija
28/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisista summista on kyse? En oo ikinä ottanut opintolainaa niin ei oikein käsitä minkä verran kukin on käyttänyt noihin juttuihin.

Vierailija
29/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:45"]Kyllä minä jouduin maksamaan lainalla ihan normielämistä. Vuokran jälkeen kun opintotuesta jäi noin satanen kuussa.  [/quote]Mitä järkeä asua liian kalliisti?

[/quote]

Silloin kun opiskelijan niin asumislisä+opintoraha oli maksimissaan noin 450e. En nähnyt enkä näe vieläkään 350euron vuokraa kalliina, eikä sille halvempia vaihtoehtoja olisi ollutkaan ko. kaupungissa. Ja vaikka olisi ihmeen kaupalla löytänyt asunnon jossa vuokra vaikka 50e halvempi, niin lainaa olisin joutunut nostamaan silti. Ei se 150e käyttörahaa kuussa (miinus sähkö, vesi, bussilippu, jne jne) olisi silti riittänyt.

Älä viitsi yrittää päteä ihan pätemisen ilosta.

Vierailija
30/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:51"]

Minkälaisista summista on kyse? En oo ikinä ottanut opintolainaa niin ei oikein käsitä minkä verran kukin on käyttänyt noihin juttuihin.

[/quote]

10v sitten lainaa sai noin 200e/kk. Nykyään taitaa saada 300e. Ja vain opintokuukausilta, eli vuodessa 9 kuukauden ajan.

Vierailija
31/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiseen. Vuokraan menee kaikki opintotuki, enkä huvittele, istu iltaa, matkustele tai juhli. Lainaa on silti reippaasti...

Vierailija
32/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 15:52"]Syömiseen. Vuokraan menee kaikki opintotuki, enkä huvittele, istu iltaa, matkustele tai juhli. Lainaa on silti reippaasti...
[/quote]
Kahden vuoden ajalta siis yli 7000e

Vierailija
33/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan ja laskuihin. Opintotuki maksimilainoineen 900e ja vuokra 700e/kk. Siitä voi laskea, jääkö paljon huvituksiin, kun joutuu lainarahalla elämään.

Ja kyllä, olen jonottanut opiskelija-asuntoon ja kimppakämppiin varmaan vuoden, ei ole tarjousta kuulunut.

Vierailija
34/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:36"]

Oletko käyttänyt opintolainasi vain elämiseen vai oletko käyttänyt sen johonkin muuhun asiaan, kuten huonekaluihin, harrastukseen, matkustamiseen yms?

Itse ajattelin kustantaa sillä matkan ulkomaille viikoksi.

[/quote] Maksoin elämisen ja hotelleja, kun vietin aikaa toisella paikkakunnalla sairaalassa olevan lapsenlapsen luona.

Vierailija
35/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut kahteen otteeseen, kaksikymppisenä ja keski-iässä. Nuorena kustansin opintolainalla itselleni myös autokoulun ja rahaa jäi vielä lainattavaksi vanhemmilleni äkillistä menoa varten. Köyhänä olin tottunut elämään säästäväisesti enkä harrastanut kapakoissa käymistäkään. Toisella kerralla laina meni perheen elättämiseen, mieskin joutui samaan aikaan työttömäksi ja pärjäiltiin joten kuten. Onneksi nyt on edes minulla töitä.

Vierailija
36/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, mulla se on menny vuokraan (opintoraha ja asumislisä ei riitä), ruokaan, bussilippuihin, sähkölaskuihin, vesilaskuihin ja nettilaskuihin. :/

Vierailija
37/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa elämiseen eli ruokaan, bensaan ja laskuihin. Jenkkisängyn ostin sitten "ylimääräisenä" kun 80cm sänky kävi pieneksi kahdelle.

Vierailija
38/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ottanut koko lainaa, ei ole mitään tarvetta :) minusta on järkyttävää nähdä miten monet tässäkin ketjussa ovat hassanneet lainansa hirveisiin turhakkeisiin, kuten matkailuun, juhlimiseen, koiraan (miten sitten kun koira sairastuu?) tai kenkiin! Aivan uskomatonta, itse miellän lainat pakon edessä otettaviksi keinoiksi maksaa suurempia hankintoja kuten asunto tai vaikka iso remontti. Enkä ostele myöskään osamaksulla, hanki kytkypaketteja, yms. Taisi ratketa opiskelijakavereiden elintason arvoitus, kun on "varaa" hankkia uusin puhelin ja monta kaukomatkaa vuodessa... Minulla on taasen tileillä kohta 20 000 itsetienattua euroa säästössä, ei varmaan uskoisi kirppisrytkyissä kulkevalta polkupyöräilevältä opiskelijalta.

Vierailija
39/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mottoripyörään.

Vierailija
40/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppääminen, shoppailuun sekä vietin talven espanjassa :)