Mikä mua vaivaa? :( (kohtauksia?)
Nyt olen alkanut saamaan joka päivä ihmeellisiä "pyörtymiskohtauksia". Annan vaikka tästä päivästä esimerkin. Eli kävelin töistä kotiin (2km) ja yhtäkkiä maailma alkaa pyörimään, jalat alkaa tutista ja silmissä alkaa sumentua. En kumminkaan pyörtynyt. Tämä toistui matkan aikana lukuisia kertoja. "Kohtauksen" jälkeen iski mieletön paine. Näitä tulee joka päivä todella paljon. Hemoglobiini on ok. Tulee seistessä, maatessa, istuessa, kävellessä yms. Onko jollain kokemusta vastaavasta? :(
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:23"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:40"]Olen syönnyt hyvin eikä stressiä ole ilmennyt. Mutta kiitos vinkistä, alan seuraamaan hengitystä varsinkin huimaamisen aikana!
Ap
[/quote] Ja jos on kyse hyperventilaatiosta, niin hengitysharjoituksia kehiin ja paperipussiin hengittäminen, ja katso mitä tapahtuu! Liikahengittämiseen ei tarvitse aina liittyä paniikinomaista tunnetta, ja tietysti muista rentoutua oikein, esim turhat kiireet pois mielestä! Tsemppiä :)
[/quote] Vielä kerran viikossa jooga tai tavalliset venytysharjoitukset!
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:25"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:23"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:40"]Olen syönnyt hyvin eikä stressiä ole ilmennyt. Mutta kiitos vinkistä, alan seuraamaan hengitystä varsinkin huimaamisen aikana!
Ap
[/quote] Ja jos on kyse hyperventilaatiosta, niin hengitysharjoituksia kehiin ja paperipussiin hengittäminen, ja katso mitä tapahtuu! Liikahengittämiseen ei tarvitse aina liittyä paniikinomaista tunnetta, ja tietysti muista rentoutua oikein, esim turhat kiireet pois mielestä! Tsemppiä :)
[/quote] Vielä kerran viikossa jooga tai tavalliset venytysharjoitukset!
[/quote] Ja silloin kun huimaa niin ala rauhallisesti hengittämään syvään ulos ja sisään :)
Onko sulla matala verenpaine? Mä huomaan heikotuksesta ja huimauksesta jos paineet on liian alhaiset. Pyörtynytkin olen usein.
On ollut sama mulla joskus. Ei selvinnyt koskaan mistä johtui, mutta se meni kuitenkin ohi ja ei ole enää vaivannut.
Verenpaine suht okei kun viimeksi mittasin eikä ole niskajumia. :o
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:11"]On ollut sama mulla joskus. Ei selvinnyt koskaan mistä johtui, mutta se meni kuitenkin ohi ja ei ole enää vaivannut.
[/quote] Kestikö sulla kauan nämä?
Ap
Onko ollut stressiä? Jännitätkö jotain tilanteita?
Oletko syönyt tarpeeksi ja terveellisesti?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:11"]On ollut sama mulla joskus. Ei selvinnyt koskaan mistä johtui, mutta se meni kuitenkin ohi ja ei ole enää vaivannut. [/quote] Kestikö sulla kauan nämä? Ap
[/quote]
Mulla oli joskus sellainen aika paha sairaskohtaus ja sen jälkeen vielä oli huimausta varmaan viikon ajan. Yleensä tuollainen kuitenkin on yksittäinen, eikä päivittäinen juttu. Mulla on paniikkihäiriö ja joskus kun alkaa ahdistamaan niin se jännitys voi alkaa jopa pyörryttämään. Olen kyllä käynyt aina lääkärissä, mutta koskaan minusta ei ole mitään löydetty. Silloin kun se oli pahimmillaan kävin kuvauttamassa aivonikin ja ei sieltäkään mitään epänormaalia ilmennyt.
Katso netistä hyperventilaatiosta mitä kehossa tapahtuu siis, kun ihminen hyperventiloi huomaamattaan, jos oot muuten terve...Kiinnitä omaan hengityksen huomiota!
Olen syönnyt hyvin eikä stressiä ole ilmennyt. Mutta kiitos vinkistä, alan seuraamaan hengitystä varsinkin huimaamisen aikana!
Ap
Ap, saitko apua näistä? Mikä on vointi?
Oletko huomannut mitään omituista korvissa ennen kohtausta tai sen aikana? Jos kuulo menee hetkellisesti huonoksi jommasta kummasta korvasta ta siihen jää äänet kiertämään tai äänet puuroutuu tai on voimakasta korvan soimista, niin voi olla kyse Menieren taudista.
12 jatkaa. Mulla alkoi n. 3kk lapsen syntymästä voimakkaat huimauskohtaukset, joihin liittyi äsken mainitsemiani korvaoireita. Onneksi tk-lääkäri hoksasi tuon Menieren mahdollisuuden kun muuta selitystä ei löytynyt. Kävin tutkimuksissa sairaalassa ja sain diagnoosin. Menieren tauti on parantumaton, mutta siinä on välillä parempia kausia js välillä huonompia. Kohtaukset saattaa olla välillä vuosiakin poissa. Tauti voi heikentää kuuloa ja tasapainoa pysyvästi. Tympiä tauti vaikka ei mitenkään hirveän vaarallinen. Voi heikentää elämänlaatua huomattavasti vaikeampina kausina.
Menierekohtaukset muistuttaa jonkin verran paniikkikohtauksia.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:40"]Olen syönnyt hyvin eikä stressiä ole ilmennyt. Mutta kiitos vinkistä, alan seuraamaan hengitystä varsinkin huimaamisen aikana!
Ap