Onko mOnko julmaa lopettaa kärsivä lemmikkikäärme lyömällä päähän vasaralla?
Käärme ei ole syönyt 8 kuukauteen muuta kun pakotettuna pieniä kananpalasia (hiiret ei uponneet edes palasina) Juotettu viimeisen viikon ruiskulla kun ei juo. Ei liiku, lääkärillä kävi ja vikaa ei löytynyt. Nyt veltto, pää vähän liikahtaa kun kastelen sitä. Alaruumiissa paksu patti joten annoin ummetuslääkettä viitisen tuntia sitten mutta ei näytä kakkaavan.
Käärmeille ei tietääkseni ole lopetuspiikkejä olemassa, olisiko nyt vaan armeliainta lyödä vasaralla päähän kovaa?
Rakastan käärmettäni ja itken nytkin tätä kirjoittaessa. En vaan kestä nähdä toisen kärsimystä. Käärme on 12-vuotias.
Kommentit (71)
Ap, otan osaa matosesi sairastumisen ja tulevan kuoleman johdosta. Parempi kuitenkin antaa toisen mennä kuin jatkaa kärsimyksiä, jotka ahdistavat jatkuvasti sinuakin. Lopettaminen on vastuullinen teko.
Paras, eli nopein ja tuskattomin tapa lopettaa käärme on katkaista kaula mahdollisimman nopealla terävällä veitsellä tai kirveellä suoritetulla yhdellä napakalla iskulla. Ks. aiheesta keskustelua herppi.netissä (http://keskustelu.herppi.net/topic/6039-k%C3%A4%C3%A4rmeen-lopettaminen/).
Halauksia ja toipumista surustasi, kauniita unia ja keveitä multia matoselle <3
t. eläinystävä
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:17"]Mikä käärme?Ootko elävää hiirtä tai rottaa tarjonnut?
[/quote]
Elävää ei saa syöttää.
[/quote]
Mitä sitten?
[/quote]
Mitä mitä sitten? :D se on eläinsuojelurikkomus???????
[/quote]
No ei kuule paljoa kiinnosta.
[/quote]
Kiinnostaa varmaan siinä vaiheessa kun tulee eläinpitokielto. ;)
Itse olen hätälopettanut kituvan gerbiilin vasaralla.
Jos tilanne ei kuitenkaan ole akuutti niin soittaisin vielä eläinlääkäriltä lopetusvinkkejä.
Voimia!
En luule loukkaavani. Kunhan kerroin mielipiteeni älystäsi. Jos joku vinkuu netissä eläinsuojeluilmosta anonyymilla nettipalstalla olemattomasta asiasta, niin ei siinä järki päässä paina.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:09"]Ihminen oli tiedostava kaulan katkaisun jälkeen vähän aikaa. 2 lääkäriä sitä aikoinaan kokeili. Katkaistu pää pystyi sovitusti räpyttämään luomia merkiksi vähän aikaa.
[/quote]
Eikös tämä myöhemmin todettu ihan vaan refleksiksi
[/quote]
Isisin tyypeillähän tästä on jo kattava empiirinen otanta.
Voisikohan käärmeen lopettaa hiilidioksidilla, kuten jyrsijöille tehdään? Sehän on oikein tehtynä täysin kivuton menetelmä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:31"]En luule loukkaavani. Kunhan kerroin mielipiteeni älystäsi. Jos joku vinkuu netissä eläinsuojeluilmosta anonyymilla nettipalstalla olemattomasta asiasta, niin ei siinä järki päässä paina.
[/quote]
"anonyymi" tirsk! Sut on helppo selvittää.
Tämä kommentointihan alkoi hienosti. No, myönnän ettei ole munaa tarpeeksi (varmuudella, nyt tuntuu että olisi mutta itse tapahtumassa jos menenkin paniikkiin) joten annan isäni hoitaa homman ja häneltä löytyy myös kirves.
Voisitteko mennä muualle tappelemaan ja antaa minun surra rauhassa? -Surullinen Ap
vie eläinlääkärille, sano, ettet itse pysty lopettaa käärmettäs, kyllä ne siellä voi lopettaa käärmeesi, eikö ne siellä vois antaa vaikka jotain myrkkyä tms, että kuolis? julmaahan se on, mut ei lemmikki saa kärsiäkää. älä itse yritä. en ainakaa minä pystyisi lopettaa itse omaa lemmikkiä, huh. vaikka olisi "vain" esim kultakala.
Eläinlääkärille lopetetavaksi janoletkonedes selvittänyt asiaa vai ilmaiseksiko pitäisi asia hoitaa. En omalle lemmikille pahaa tekisi.
Selvitin asiaa ja käärmeen voi nukuttaa ja lopettaa sitten nukutuksen aikana niin eintiedä mitään eikä tunne kipua. Että se rahapussi vaan esille ja lääkäriin. Toki joudut itse sen lopettamisen tekemään mutta eläin ei sitä tunne.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 22:00"]
Lapsellista pelleilyä ettei käärmeelle saa syöttää eläviä hiiriä. Samanlailla ne niitä luonnossa syövät. Lisäksi jotkut käärmeet eivät syö kuin elävää ravintoa.
[/quote]
ei lapsellista vaan laitonta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:52"]
Selvitin asiaa ja käärmeen voi nukuttaa ja lopettaa sitten nukutuksen aikana niin eintiedä mitään eikä tunne kipua. Että se rahapussi vaan esille ja lääkäriin. Toki joudut itse sen lopettamisen tekemään mutta eläin ei sitä tunne.
[/quote]
Noiden vaihtolämpöisten eläinten lopettaminen piikillä ei ole niin helppoa mitä olettaisi. Voivat aineenvaihduntansa takia olla elossa vielä pitkään ja niitä pitää aika tarkasti vahtia että henki varmasti on pois. Kokemusta on. Sikäli kaula katki on kaikille osapuolille helpompi ja nopeampi, vaikka raaka tapa onkin.
Hämärästi muistelen, että eläinsuojelulain mukaan olisi laillista antaa elävä ruokaeläin poikkeustilanteessa, kuten todella pitkän syömälakon jälkeen. En nyt kuitenkaan löydä nyt varmistusta asialle.
Ap, jos sinulla on muita matelijoita niin lähetä käärmeesi ehdottomasti kryptosporidioosi-testeihin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:45"]Eläinlääkärille lopetetavaksi janoletkonedes selvittänyt asiaa vai ilmaiseksiko pitäisi asia hoitaa. En omalle lemmikille pahaa tekisi.
[/quote]
Mitä?
HUOM, käärmettä EI SAA TAPPAA PÄÄN IRROITTAMALLA jos tuskattomuuteen pyritään! Uusimman tiedon mukaan pää voi elää ja kärsiä jopa tunnin, johtuen käärmeiden erinomaisesta kyvystä sietää hapenpuutetta ja verenpaineen laskua. Pienen eläimen pään murskaaminen vasaralla on hyvin helppo ja nopea tapa, et sinä siinä epäonnistu.
pään murskaaminen on tosiaan marsua pienemmillä eläimillä toimiva keino, mutta en suosittele että omistaja tekee sen rakkaalle lemmikilleen muutakuin äärimmäisessä hädässä (eläin kituu suurissa kivuissa ja se täytyy lopettaa HETI). on vaara ettei pysty lyömään tarpeeksi lujaa ja se murskattu pää kummittelee mielessä _pitkään_.
en menisi tunkemaan pakastimeen/katkomaan päätä koska noista on hyvin ristiriitaista tietoa.
En enää ole perillä siitä, mistä täällä tapellaan mutta oma rakas matonen meni nyt isäni matkaan ja kirveellä hoidetaan asia loppuun vaikka käärme tuskin enää oli edes tajuissaan kun asia hoidettiin. Ainakin on nyt varma ettei tarvitse kärsiä. -Vieläkin surullisempi mutta helpottunut Ap
Tuli hirveän paha olo tästä. Sekoitus sääliä ja inhoa käärmettä kohtaan.
Surullista:( Mutta käärmeellekin helpotus jos noin pipi. Jaksamisia ap<3
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:17"]Mikä käärme?Ootko elävää hiirtä tai rottaa tarjonnut?
[/quote]
Elävää ei saa syöttää.
[/quote]
Mitä sitten?
[/quote]
Mitä mitä sitten? :D se on eläinsuojelurikkomus???????
[/quote]
No ei kuule paljoa kiinnosta.