Saako jurtassa asua, vai onko se laitonta?
Olen köyhä nuori syrjäytynyt ihminen. Minulla ei ole paljon rahaa, mutta haluan muuttaa omilleni. Olen ajatellut ostaa tontin jostain ja pystyttää siihen jurtan. Jurtat näyttää maksavan vain muutaman tonnin eli paljon vähemmän kuin talo. Onko tällainen asuminen laillista Suomessa? Entäs kodassa asuminen?
Mitä maksuja asumisesta koituu, jos en käytä vettä ja sähköä? On kai olemassa sellainen asumisvero ainakin? Paljonko pitää rahaa varata kuukaudessa, jos en osta ruokaa muuten kuin pulloista keräämilläni rahoilla? Tuloja minulla ei tule olemaan muuta kuin se mitä saan pulloista keräämällä.
Kommentit (41)
Perustuslaissa on sellainen pykälä, että kansalainen saa valita asuinpaikkansa. Eikä siellä ole mitään vaatimusta siitä, millainen sen asumuksen pitää olla.
Ne on muut pykälät, joissa vaaditaan jopa tiettyä väriä talon seiniin.
Postinkantoa, koulukuljetusta ja muita palveluja ei jokaiseen risumajaan saa, mutta kukaan tai mikään ei estä asumasta sellaisessa. Älä sitten unohda jätehuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Tein huoli-
ilmoituksen
V 2015 avatulle?
Puolijoukkueteltan saisi näköjään vajaalla 1700:lla, kaminan 260 €. Halpaa asumista ymäpäri vuoden.
Jos tahtoa löytyy niin kyllä Suomessa voi elää vallan mainiosti myös vaellellen. Omaa tonttia en ostaisi, turhaa kulua. Jurtta on melko painava, joten suosittelen mielummin kevyempää tiipii telttaa. Minä olen ollut yli vuoden ilman asuntoa omasta tahdostani ja vallan hyvin tulen toimeen. Sähköstä ei tarvitse huolehtia, nykyisin on aurinkopaneeleilla olevia virtapankkeja joilla lataa helposti puhelinta yms. Lämmin makuupussi pitää olla talvella, muuten tulee vilu.
N32
Asunnoton saa kunnalta kyllä vuokra-asunnon ja toimeentulotuesta maksetaan eläminen ja sähkötkin yms. Ei kenenkään tarvitse Suomessa kerätä pulloja ja asua jurtassa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnoton saa kunnalta kyllä vuokra-asunnon ja toimeentulotuesta maksetaan eläminen ja sähkötkin yms. Ei kenenkään tarvitse Suomessa kerätä pulloja ja asua jurtassa.
Miksi jurtassa/teltassa asuminen nähdään huonona asiana? Minä olen koko ikäni nauttinut retkeilystä ja kiinteät seinät vain ahdistavat. Käytännössä katsoen ilmaista asumista vailla sisäilmaongelmia ja naapureita. Ja tuo että asunnoton saa kunnalta asunnon, ei välttämättä saa kuten itselleni kävi.
Vierailija kirjoitti:
Puolijoukkueteltan saisi näköjään vajaalla 1700:lla, kaminan 260 €. Halpaa asumista ymäpäri vuoden.
Mistä polttopuut kamiinaan?
Minusta kuulostaa kulttuuriselta omimiselta, ja voi siksi olla kohta laitonta. Veneen alus olisi suomalaiskansallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö paljon metsissä on kaatunutta puuta? Apua, et kai tosissasi kysy tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräämällä risuja?
Hyvään makuupussiin kannattaisi ehkä investoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tuota aivan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräämällä risuja?
Hyvään makuupussiin kannattaisi ehkä investoida.
Yksi risu ei pala kuin pienen hetken. Ja keruuseen tarvitsee maanomistajan luvan. Käytännössä tuota risujen keruuta joutuisi tekemään aivan työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mottinetistä tilaamalla kotiinkuljetuksella. Tai klapitkotiin, polttopuut, halkoliiteri jne, googlella löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mottinetistä tilaamalla kotiinkuljetuksella. Tai klapitkotiin, polttopuut, halkoliiteri jne, googlella löytyy.
Sylillinen polttopuita verkkosäkissä nyt vain 10 euroa. Halpaa kuin saippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö paljon metsissä on kaatunutta puuta? Apua, et kai tosissasi kysy tuollaista?
Tarvitaan maanomistajan lupa myös kaatuneen puun ja hakkuujätteen ottamiseen. Ei se lupakirja Metsähallituksen maalle paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan maanomistajan lupa myös kaatuneen puun ja hakkuujätteen ottamiseen. Ei se lupakirja Metsähallituksen maalle paljon maksa.
Märkä puu palaa huonosti ja tällä hetkellä se puu on vieläpä lumen alla.
Pientä pintaremonttia ja hyvä mökki halvalla:
https://www.nettikone.com/muu-merkki/n50m-talvilammin-mokki/2231439
Lastensuojelu ei todennäköisesti hyväksyisi lapsen kanssa asumista jurtassa. Jos vanhempi ei järjestäisi lapselle normaalia asuntoa niin lapsi otettaisiin huostaan.